ILPB3/423-172/09-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-172/09-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gospodarstwa Pomocniczego przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jednostka powstała i rozpoczęła działalność gospodarczą w dniu 1 sierpnia 2008 r. Została Ona powołana na podstawie Zarządzenia Burmistrza Miasta. Przedmiotem Jej działania jest: prowadzenie gospodarki odpadami, realizowanie zadań zleconych przez Urząd Miasta w zakresie usług komunalnych (utrzymanie czystości i porządku oraz zieleni miejskiej; innych usług komunalnych), eksploatacja złoża kruszywa naturalnego.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 1, art. 6 - Wnioskodawca jest zobowiązany do obliczania i odprowadzania podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą poboru podatku, tj. obowiązku comiesięcznego rozliczania zaliczek. Jego zdaniem, art. 25 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych zaliczek nie rozliczają. Tak rozumiejąc cytowany wyżej art. 25, Wnioskodawca nie wpłaca comiesięcznych zaliczek na podatek, uważając, że obowiązuje Go rozliczenie za pełny rok podatkowy i wpłata podatku do końca trzeciego miesiąca następnego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gospodarstwo ma obowiązek comiesięcznego rozliczania zaliczek na podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On - jako Gospodarstwo Pomocnicze - obowiązek naliczać i odprowadzać podatek (po rozliczeniu roku podatkowego na podstawie CIT - 8 do końca marca roku następnego), lecz nie ma obowiązku comiesięcznego rozliczania zaliczek na podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów, tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Zatem w formie jednostek budżetowych działają m.in. urzędy obsługujące organy administracji samorządowej.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna.

Gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, zatem stosownie do treści art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jest podatnikiem tego podatku.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ww. ustawy, zwolnienie od podatku jednostek budżetowych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, nie dotyczy gospodarstw pomocniczych z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno - administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo - wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

* zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,

* finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest gospodarstwem pomocniczym utworzonym przy Urzędzie Miasta, którego przedmiotem działania jest prowadzenie gospodarki odpadami, realizowanie zadań zleconych przez Urząd Miasta w zakresie usług komunalnych oraz eksploatacja złoża kruszywa naturalnego.

Zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych w trakcie roku podatkowego określa art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 - 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

W myśl art. 25 ust. 3 ww. ustawy, powyższy przepis nie ma zastosowania do gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie. Tym samym, Wnioskodawca, posiadający status gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej, zwolniony jest z obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy.

Należy przy tym zauważyć, iż odrębnie uregulowany został tryb i zasady składania rocznego zeznania podatkowego. Ustawodawca nie przewiduje bowiem zwolnienia gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych z obowiązku składania zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym. Na mocy art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl