ILPB3/423-167/07-5/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-167/07-5/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony w dniu 4 grudnia 2007 r. o brakujące pełnomocnictwo - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Budynek Wspólnoty Mieszkaniowej posadowiony jest na działce wielkości obrysu budynku. Pozostały grunt wokół budynku jest własnością miasta Poznań. Z gruntu korzystają wszyscy mieszkańcy, nie tylko ci, którzy tam mieszkają. Miasto postanowiło zawrzeć ze Wspólnotą Mieszkaniową umowę użyczenia gruntu na czas nieokreślony. Wspólnota ma ponosić wszelkie koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem tego gruntu w stanie nie pogorszonym.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Ponieważ w ustawie nie wyjaśniono pojęcia zasoby mieszkaniowe, można posiłkować się pismem Ministra Finansów skierowanym do Ministra Budownictwa (nr DD6-8213-438/WK/06/339/391), w którym wskazano, że zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Są to zatem budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym, pomieszczeniami znajdującymi się w budynku lub poza nim ale związane z administrowaniem i bezawaryjnym funkcjonowaniem oraz urządzenia i uzbrojenie terenu, na którym znajduje się budynek, a zwłaszcza budowle komunikacyjne, jak drogi, ulice, chodniki.

Związane z ww. budowlami, obiektami, urządzeniami koszty (koszty utrzymania tych gruntów) będą kosztami związanymi z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi. Zatem skoro przychody są przychodami podatkowymi (wymieniono je w art. 12 ust. 1 pkt 2), a koszty są kosztami podatkowymi (art. 15 z uwzględnieniem art. 16) to dochód uzyskany z tego tytułu będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu umowy użyczenia gruntu zalicza się do przychodów z gospodarki mieszkaniowej i łączy się z pozostałymi przychodami uzyskanymi z gospodarki mieszkaniowej.

Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskany na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 (wyliczony w sposób statystyczny na podstawie cen rynkowych stosowanych przy wynajmie terenu) jest przychodem uzyskanym z gospodarki mieszkaniowej, natomiast koszty poniesione na jego utrzymanie są kosztami gospodarowania zasobem mieszkaniowym. Zatem dochód jest zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach jedynie sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Postanowienia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie określają definicji przychodów. Zawierają jedynie przykładowy wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu tej ustawy. Katalog tych zdarzeń został między innymi wymieniony w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym katalogu zdarzeń został również wskazany obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanych nieodpłatnie świadczeń. Wskazany przedmiot opodatkowania wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, który stanowi, iż przychodem jest między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Zagadnienia z tym związane zostały uregulowane przepisami art. 710 - 719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Istota umowy użyczenia polega na tym, że użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.

Termin "nieodpłatne świadczenie" w rozumieniu przepisów podatkowych ma jednak szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenia w sensie cywilistycznym, lecz także zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne - tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy.

Natomiast art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się - w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przy wykorzystaniu do używania nieodpłatnie udostępnianej nieruchomości, po stronie Wspólnoty korzystającej nieodpłatnie z niej (gruntu) powstaje przychód podlegający opodatkowaniu na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tak więc przychód Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu umowy użyczenia gruntu będzie stanowić przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie wydatki ponoszone przez Wspólnotę Mieszkaniową związane z użytkowaniem gruntu w stanie nie pogorszonym będą stanowiły koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...). Ust. 2 cytowanego przepisu definiuje pojęcie dochodu - dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (...). Zgodnie z powyższym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega co do zasady dochód, tj. nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania.

Uzyskany dochód z tytułu umowy użyczenia gruntu może być jednak zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W myśl bowiem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez Wspólnotę Mieszkaniową.

Pojęcie"zasoby mieszkaniowe" obejmuje nie tylko same lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie. W związku z powyższym również budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych zaliczane są do zasobów mieszkaniowych.

Reasumując, przychód uzyskany z tytułu użyczenia gruntu może zostać zaliczony do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl