ILPB3/423-124/09-2/MC - Czy zwrot podatku od towarów i usług otrzymany i należny za lata 2004-2007 z urzędu skarbowego stanowi przychód podatkowy roku 2008 czy lat ubiegłych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-124/09-2/MC Czy zwrot podatku od towarów i usług otrzymany i należny za lata 2004-2007 z urzędu skarbowego stanowi przychód podatkowy roku 2008 czy lat ubiegłych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu - 6 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu zwrotu podatku od towarów i usług należnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, działającym na podstawie Uchwały Rady Miasta w X z dnia 25 stycznia 1991 r. (kserokopia uchwały w załączeniu). Zgodnie ze statutem, przedmiotem działania Wnioskodawcy jest zaspakajanie potrzeb społeczności lokalnej w zakresie przewozów pasażerskich.

Zakres działania obejmuje przewozy wraz z całą infrastrukturą, a w szczególności przystankami, punktami informacji i sprzedaży biletów. Ceny za usługi przewozowe oraz zasady korzystania ze środków komunikacji miejskiej określa Rada Miasta X w drodze uchwały. Rada Miasta X corocznie ustala stawkę dotacji przedmiotowej do kosztów jednego wozokilometra. Zgodnie z przyjętą wykładnią powyższa dotacja podlegała podatkowi od towarów i usług.

Na tą okoliczność Wnioskodawca otrzymał postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w X z dnia 7 marca 2005 r. W 2008 r. Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa w zakresie podatku od towarów i usług.

W interpretacji Dyrektor Izby rozstrzygnął, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu, będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca złożył deklaracje korygujące VAT-7 za lata 2004-2007 i uzyskał częściowy zwrot w listopadzie 2008 r. (zwrot w ciągu 60 dni), a pozostałą część otrzyma w marcu 2009 r. (zwrot w ciągu 180 dni). Podatkiem od towarów i usług od dotacji w latach 2004-2007 koszty Zakładu nie były obciążone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot podatku od towarów i usług otrzymany i należny za lata 2004-2007 z Urzędu Skarbowego stanowi przychód podatkowy roku 2008 czy lat ubiegłych...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, iż należny podatek od towarów i usług od dotacji nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, to jego zwrot nie stanowi przychodu podatkowego, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych, odpłatnie wykonującymi wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywają przede wszystkim z przychodów własnych. Jednostka ta może - w myśl art. 24 ust. 4 niniejszej ustawy - otrzymywać dotacje przedmiotowe z budżetu.

Jednocześnie dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz innych podmiotów, o ile tak stanowią odrębne przepisy, kalkulowane według stawek jednostkowych, mogą być udzielane na podstawie art. 174 ust. 1 i 2 ustawy budżetowej.

Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone jako państwowe lub samorządowe osoby prawne albo jako państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (art. 19 ustawy budżetowej). Zatem - w myśl art. 1 ust. 2 - są podmiotami podlegającymi regulacjom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zakład budżetowy nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wśród podmiotów zwolnionych od podatku, wobec tego podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dotację na dofinansowanie bieżącej działalności. Jednostka wskazała, iż wydatków z niej sfinansowanych nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów. Zakład naliczył i wpłacił do właściwego organu podatkowego od otrzymanej kwoty dotacji podatek od towarów i usług. Kwota ta została uznana przez organ za nienależną i obecnie - po uprzednim złożeniu deklaracji korygujących VAT-7 - Podatnikowi zwrócono nadpłatę.

Mimo, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, jednak - co do zasady - każde przysporzenie majątkowe podatnika można uznać za przychód podatkowy. Źródła przychodów zostały określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

*

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

*

wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został natomiast w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6 powołanej ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Treść przytoczonego powyżej przepisu jednoznacznie wskazuje, że jeśli podatek nie jest zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, to jego zwrot nie stanowi przychodu.

Zatem, skoro Jednostka nie ujęła w koszty uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) zapłaconego uprzednio (zgodnie z deklaracjami VAT-7) podatku od towarów i usług należnego, nie ma obowiązku zwróconego przez właściwy organ podatkowy nadpłaconego podatku od towarów i usług należnego zaliczyć do przychodów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl