ILPB3/423-116/08-2/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-116/08-2/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, kosztów uzyskania przychodów z tytułu przejętych zobowiązań i zakupu towarów handlowych, przychodów oraz amortyzacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której udziałowcem jest belgijska spółka kapitałowa (akcyjna). W grudniu 2007 r. została przeprowadzona następująca transakcja: udziałowiec Podatnika (belgijska spółka akcyjna) prowadzący działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem oddziału sprzedał Podatnikowi zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa - polski oddział, który samodzielnie sporządza sprawozdanie finansowe podlegające badaniu przez biegłego rewidenta. Sprzedany został cały majątek oddziału - w tym środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, zapasy towarów handlowych i wierzytelności.

Podatnik przejął także dotychczasowe kontrakty zawarte w ramach działalności oddziału będącego przedmiotem sprzedaży. Przejęcie kontraktów nastąpiło na podstawie trójstronnych porozumień (Podatnik, udziałowiec Podatnika prowadzący w Polsce działalność w formie oddziału, kontrahent). Podatnik jako podmiot przejmujący (kupujący) wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki wynikające ze wspomnianych kontraktów. Zgodnie z powyższym, Podatnik odpowiada z tytułu zobowiązań gwarancyjnych, rękojmi za wady techniczne i prawne towarów sprzedanych przez udziałowca w ramach działalności oddziału. Podatnik będzie wypłacać klientom świadczenia, które wynikają z zawartych kontraktów (rabaty).

Cena sprzedaży oddziału zastanie zapłacona w taki sposób, że nabywca (Podatnik) ureguluje zobowiązania oddziału (udziałowca Podatnika) wobec jego wierzycieli.

Towary przejęte przez Podatnika zostały zakupione przez jego udziałowca (w ramach działalności oddziału) w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Odliczony został podatek naliczony.

Kontrahentom, na podstawie zawartych umów, przysługują rabaty od ceny dostaw towarów i usług w danym roku (dokonywanych przez Podatnika), po osiągnięciu określonego poziomu wzajemnych obrotów w roku poprzednim (obrotów z udziałowcem Podatnika - sprzedającym oddział).

Rabaty te realizowane będą w następującej formie: Podatnik będzie wystawiał faktury korygujące na podstawie trójstronnych porozumień między Podatnikiem, udziałowcem Podatnika i kontrahentem, w taki sposób, że świadczenie, do którego kontrahenci nabyli prawo w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z udziałowcem Podatnika, zostanie wykonane przez Podatnika, który nabył oddział, tzn., że Podatnik udzieli kontrahentom rabatów w określonej kwocie, do której kontrahenci nabyli prawo w związku z osiągnięciem określonych obrotów w transakcjach z oddziałem.

Kontrahenci oddziału (podmiotu dokonującego sprzedaży oddziału) objęci byli specjalnym programem "punkty na nagrody". Za osiągnięcie określonego poziomu wzajemnych obrotów oddział przyznawał kontrahentom specjalne punkty, które mogą oni wymieniać na określone nagrody. Podatnik przejmie zobowiązania oddziału wynikające z ww. programu - będzie wymieniał na nagrody punkty uzyskane przez kontrahentów zarówno w transakcjach wykonanych jeszcze przed sprzedażą oddziału, jak i już po jego nabyciu przez Podatnika (a więc również w transakcjach zawartych przez Podatnika i kontrahentów).

Należy zaznaczyć, że świadczenia wynikające z kontraktów (rabaty, premie) realizowane przez Podatnika w 2008 r. będą uzależnione od wielkości obrotu zrealizowanego przez danego kontrahenta z udziałowcem Podatnika w 2007 r., w zakresie działalności prowadzonej przez niego w ramach oddziału.

Podatnik w wyniku przedmiotowej transakcji przejął środki trwałe należące do przejmowanego oddziału (udziałowca Podatnika). Środki trwałe wpisane były do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - dokonywana była ich amortyzacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1.

Czy przedmiotem sprzedaży jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, zespół poszczególnych składników mienia niestanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwo.

2.

Czy wywiązywanie się przez Podatnika z zobowiązań gwarancyjnych oraz wydatki związane z realizacją programu "punkty na nagrody" wynikających z zawartych przez oddział kontraktów będzie dla niego kosztem uzyskania przychodów.

3.

Czy Podatnik będzie mógł obniżyć wysokość swojego przychodu o rabaty udzielone w wyniku wywiązywania się przez niego z zobowiązań wynikających z zawartych przez oddział kontraktów - rabaty wynikające ze zrealizowania przez kontrahentów określonego poziomu obrotów z udziałowcem Podatnika (oddziałem).

4.

Jaką metodę amortyzacji powinien przyjąć Podatnik oraz od jakiej wartości początkowej środków trwałych, znajdujących się w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych sprzedawanego oddziału, Podatnik będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych.

5.

Czy Podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszt nabycia towarów, które zostaną przez niego sprzedane, a które zostały nabyte jeszcze przez jego udziałowca w ramach działalności oddziału. Do jakiej wysokości będzie mógł zaliczyć powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1, jest następujące.

Oddział, który nabył stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z powyższym, zorganizowana część przedsiębiorstwa musi łącznie spełniać następujące przesłanki:

* istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,

ww. zespół musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* ww. składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* ww. zespół mógłby stanowić samodzielne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

W przedmiotowym przypadku sprzedaży podlega zespół składników, w którego skład wchodzi cały majątek oddziału - w tym środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne.

Na podstawie powyższego, należy stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku:

* oddział stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych,

* zespół składników jest wyodrębniony organizacyjnie (stanowi on wyodrębniony oddział w strukturze przedsiębiorstwa sprzedającego) i finansowo (dla działalności oddziału prowadzona jest odpowiednia dokumentacja rachunkowa i podatkowa oraz przy jej pomocy można przyporządkować oddziałowi przychody, koszty, zobowiązania i wierzytelności - jest to oddział samodzielnie sporządzający bilans),

* zespół składników przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne),

* zespół składników może stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze, gdyż za jego pomocą jest prowadzona działalność gospodarcza na terytorium Polski.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Podatnika, można stwierdzić, że przedmiotowy zespół składników posiada cechy wymienione w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mieści się w ramach pojęcia zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania nr 1, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Stosownie do przepisu art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

1.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

2.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

3.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

4.

koncesje, licencje i zezwolenia;

5.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

6.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

7.

tajemnice przedsiębiorstwa;

8.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem przedsiębiorstwem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest takie przedsiębiorstwo, które jest zorganizowane i wyposażone w składniki zapewniające realizowanie celów gospodarczych, jest samodzielnym podmiotem prawa, funkcjonującym jako podmiot w obrocie gospodarczym. Ponadto nie można traktować jako przedsiębiorstwo wyodrębnionej gospodarczo części będącej zespołem składników majątkowych i niemajątkowych, jeżeli nie będzie obejmować ksiąg i dokumentów związanych z prowadzeniem działalności.

Natomiast art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z tą definicją zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Jak z powyższego wynika, zorganizowana część przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki.

Z opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego wynika, że nabyła ona od swojego zagranicznego udziałowca oddział, za pośrednictwem którego udziałowiec ten prowadził w Polsce działalność gospodarczą. W ramach transakcji nabycia, zakupione zostały również środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zapasy towarów i wierzytelności. Spółka wstąpiła również we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z kontraktów, które zawierał zbywca oddziału w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Cena sprzedaży oddziału zostanie zapłacona w ten sposób, że Spółka ureguluje jego zobowiązania. Spółka została również zobowiązana do regulowania zobowiązań wynikających z: udzielonych przez oddział gwarancji, rękojmi, programu "punkty na nagrody" oraz do realizacji rabatów, do których prawo kontrahenci nabyli w związku z zawartymi wcześniej ze zbywanym oddziałem kontraktami. Ponadto oddział prowadzi odpowiednią dokumentację rachunkową i podatkową, która umożliwia przyporządkowanie jego przychodów, kosztów, wierzytelności i zobowiązań. Spółka wskazała również, że nabywany oddział służy do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz może stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, w sytuacji gdy Spółka nabędzie oddział, za pośrednictwem którego jej udziałowiec prowadzi działalność gospodarczą przy wykorzystaniu zespołu składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony, to należy stwierdzić, że oddział ten wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, zawartymi umowami oraz prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zatem opisany we wniosku oddział odpowiada definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, iż w zakresie pozostałych pytań zostały wydane odrębne interpretacje, i tak:

* w zakresie pytania drugiego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-3/HS,

* w zakresie pytania trzeciego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-4/HS,

* w zakresie pytania czwartego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-5/HS,

* w zakresie pytania piątego w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPB3/423-116/08-6/HS.

Ponadto informuje się, że w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług, wydane zostały interpretacje w dniu 2 maja 2008 r. nr ILPP1/443-162/08-2/BP, nr ILPP1/443-162/08-3/BP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl