ILPB3/423-1147/09-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-1147/09-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji bram garażowych i przemysłowych rolet zewnętrznych, krat oraz sprzedaż automatyki do tych wyrobów. Siedziba spółki znajduje się w miejscu, gdzie usytuowany jest obecny zakład produkcyjny.

W dniu 3 czerwca 2008 r. Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o. wydała zezwolenie na prowadzenie działalności przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Obecnie Spółka buduje na terenie S.S.E. halę produkcyjną z zapleczem magazynowym oraz budynkiem biurowym, do którego to budynku, zgodnie z uzyskanym zezwoleniem, zamierza przenieść produkcję bram garażowych i przemysłowych. Pozostała produkcja prowadzona będzie nadal w starej lokalizacji.

Spółka zgodnie z zamówieniami klienta może sprzedawać bramy garażowe i przemysłowe z automatyką lub bez. Jednak w przypadku zamówienia bramy garażowej lub przemysłowej z automatyką wykonanie takiego zestawu wiąże się z zamontowaniem pewnych elementów automatu sterującego do konstrukcji bramy co powoduje, że automat staje się częścią składową wyrobu Spółki.

Z uwagi na to, że Spółka może sprzedawać automatykę również oddzielnie, automatyka do bram posiada oddzielne indeksy magazynowe i nie jest ujmowana na fakturze jako brama z automatem.

W przypadku sprzedaży bramy garażowej lub przemysłowej z automatyką na fakturze sprzedaży znajduje się kilka pozycji sprzedaży np.:

* brama garażowa w poz. 1,

* napęd C250 w poz. 2,

* nadajnik dwukanałowy w poz. 3.

Spółka zamierza w przypadku zamówienia bramy garażowej lub przemysłowej z automatyką ujmować tę sprzedaż jako sprzedaż wyrobów w strefie ekonomicznej, co pozwoli dochód z tej sprzedaży zaliczyć do dochodów zwolnionych. Tylko w przypadku zamówienia automatyki jako towaru handlowego będzie on traktowany jako towar niewytworzony w strefie i niepodlegający zwolnieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawą o specjalnych strefach ekonomicznych oraz uzyskanym zezwoleniem na prowadzenie działalności w S.S.E dochody uzyskane ze sprzedaży bram garażowych i przemysłowych wraz z automatyką są wolne od podatku dochodowego pomimo tego, że na fakturze występują jako oddzielne elementy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane ze sprzedaży bram garażowych i przemysłowych wraz z automatyką w całości zaliczyć należy do sprzedaży wyrobów wyprodukowanych w strefie ekonomicznej, co skutkuje zwolnieniem dochodów uzyskanych z tej sprzedaży z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 pomimo tego, że na fakturze występują jako oddzielne elementy.

Pismem uzupełniającym z dnia 18 stycznia 2010 r. Spółka wyjaśniła, iż zezwolenie z dnia 3 czerwca 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie S.S.E nie obejmuje swym zakresem sprzedaży automatyki do bram garażowych i przemysłowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu.

Mając na uwadze fakt, iż zezwolenie Spółki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie obejmuje swym zakresem sprzedaży automatyki do bram garażowych i przemysłowych, dochód uzyskany przez Spółkę z tytułu sprzedaży tej automatyki, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując powyższe, dochody uzyskane ze sprzedaży bram garażowych i przemysłowych wraz z automatyką nie są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w całości - stosownie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka jest zatem zobowiązana ustalić przychody i koszty przypadające na działalność gospodarczą, z której dochód podlega zwolnieniu oraz pozostałe dochody. Natomiast, jeżeli nie jest możliwe rozdzielenie kosztów, Spółka - w celu odpowiedniego przypisania ich do źródła wolnego od podatku i opodatkowanego podatkiem dochodowym, zobowiązana jest stosować w tym zakresie art. 15 ust. 2 i 2a w zw. z art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), interpretacja indywidualna, wydawana przez Ministra Finansów, na wniosek zainteresowanego, dotyczy wyłącznie przepisów prawa podatkowego. Przepisy Ordynacji podatkowej nie zawierają żadnych podstaw do dokonania przez Ministra Finansów interpretacji decyzji administracyjnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). Wątpliwości co do treści decyzji administracyjnej wyjaśniane są w drodze postanowienia na wniosek strony, przez organ, który wydał decyzję (art. 113 § 2 ww. Kodeksu). Mając na uwadze powyższe, tut. Organ dokonując rozstrzygnięcia przyjął, zgodnie z wyjaśnieniami Wnioskodawcy, iż dochód uzyskany przez Spółkę z tytułu sprzedaży automatyki do bram garażowych i przemysłowych, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ automatyka nie jest objęta zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Nie jest możliwe natomiast, w oparciu o przepisy art. 14b Ordynacji podatkowej rozstrzygnięcie, czy automatyka do bram garażowych i przemysłowych jest objęta przedmiotem tego zezwolenia, czy też nie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy dodać, iż dokumenty dołączone do uzupełnienia wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl