ILPB3/423-1101/09-2/JG - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki akcyjnej wydatków poniesionych w związku z realizacją przymusowego wykupu akcji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-1101/09-2/JG Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki akcyjnej wydatków poniesionych w związku z realizacją przymusowego wykupu akcji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z realizacją przymusowego wykupu akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z realizacją przymusowego wykupu akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 16 października 2009 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło Uchwałę w sprawie przymusowego wykupu akcji oraz wyboru biegłego mającego ustalić cenę wykupu akcji. w związku z realizacją czynności wynikających z podjętej Uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, Spółka ponosi koszty związane m.in. z publikacją obligatoryjnych ogłoszeń w MSiG oraz wyceną akcji dokonaną przez biegłego wskazanego przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy koszty ponoszone w związku z realizacją Uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, a dotyczące przymusowego wykupu akcji Spółki, stanowią koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone w związku z realizacją Uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, a dotyczące przymusowego wykupu akcji, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1".

Przedmiotowe koszty, związane z przymusowym wykupem akcji, dotyczą szeroko pojętego procesu ujednolicania akcjonariatu Spółki. w wyniku przeprowadzanych czynności, Spółka stanie się podmiotem, w którym jednostka samorządu terytorialnego będzie posiadała 100% akcji, a to oznacza, że Spółka dzięki temu będzie mogła aplikować wnioski do programów strukturalnych i pozyskiwać środki pomocowe, w tym środki unijne zarezerwowane dotąd dla jednostek samorządu terytorialnego lub dla podmiotów z ich 100% udziałem. w związku z faktem, iż Spółka przygotowuje się do złożenia wniosków o dofinansowanie w ramach środków unijnych (Spółka oczekuje na ogłoszenie terminu przyjmowania wniosków), liczy tym samym na pozyskanie w przyszłości dodatkowych przychodów, tj. zewnętrznych środków pomocowych.

Spółka stoi na stanowisku, iż dziś ponoszone koszty związane z przymusowym wykupem akcji przysporzą w przyszłości dodatkowego źródła przychodów w postaci dotacji z funduszy unijnych. Stąd Spółka uznaje, iż ponoszone obecnie wydatki mieszczą się w wymogach uznania ich za koszty uzyskania przychodów, ponieważ ponoszone są w celu "zabezpieczenia źródła przychodów", co w tym konkretnym przypadku oznacza możliwość pozyskania w przyszłości dodatkowego źródła przychodów dla Spółki. Ponadto koszty dotyczące przymusowego wykupu akcji nie zawierają się w wykazie wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.

Instytucja przymusowego wykupienia akcji uregulowana została w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). z przepisów wskazanej ustawy wynika m.in., iż walne zgromadzenie może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji, a Spółka występuje w istocie jako pośrednik, gdyż to akcjonariusze większościowi wykupują akcje.

Związanych z tą operacją wydatków nie da się powiązać z konkretnym przychodem Spółki, w konsekwencji należy je rozpatrywać w kategoriach pośredniego kosztu uzyskania przychodów, związanego z funkcjonowaniem Spółki, służącemu zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Z uwagi na powyższe oraz fakt, iż art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wyłączeń w zakresie wydatków poniesionych na przymusowy wykup akcji, przedmiotowe wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodów Spółki, o ile są to wydatki niezbędne przy organizacji takiego wykupu.

Reasumując, w myśl powyższych uregulowań, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z przymusowym wykupem akcji, stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl