ILPB3/423-11/07-4/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-11/07-4/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Kółek Rolniczych XXX w Y w likwidacji, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2007 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Członkami Spółdzielni Kółek Rolniczych XXX w Y w likwidacji jest 7 kółek rolniczych od 1975 r. Do chwili obecnej Spółdzielnia Kółek Rolniczych użytkuje nieruchomość stanowiącą własność Kółka Rolniczego w Y. Na nieruchomości tej Spółdzielnia Kółek Rolniczych pobudowała różne obiekty budowlane (wiaty, rozbudowała budynki administracyjne). Z tego też tytułu Spółdzielnia Kółek Rolniczych poniosła określone wydatki finansowe. Obecnie Spółdzielnia Kółek Rolniczych XXX znajduje się w likwidacji. Po jej zakończeniu nieruchomość stanowiąca własność Kółka Rolniczego w Y powróci do właściciela z nakładami budowlanymi Spółdzielni Kółek Rolniczych XXX. Spółdzielnia Kółek Rolniczych XXX i Kółko Rolnicze w Y chcą zawrzeć ugodę (porozumienie) na podstawie której Kólko Rolnicze w Y zapłaci Spółdzielni Kółek Rolniczych określoną kwotę z tytułu nakładów poniesionych przez Spółdzielnię Kółek Rolniczych na nieruchomości stanowiącej własność Kółka Rolniczego YYY. Po zakończeniu likwidacji Spółdzielnia Kółek Rolniczych kwotę uzyskaną od Kółka Rolniczego przeznaczy do podziału pomiędzy kółka rolnicze zgodnie z ostatnią uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółdzielni Kółek Rolniczych (z wyłączeniem Kółka Rolniczego w Y) z przeznaczeniem na działalność statutową tychże Kółek Rolniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód Spółdzielni Kółek Rolniczych XXX z tytułu zwrotu nakładów poniesionych na nieruchomości od Kółka Rolniczego w Y będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany od Kółka Rolniczego w Y z tytułu zwrotu poniesionych nakładów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy mieć na względzie przede wszystkim to, że jest to zwrot wcześniej poniesionych nakładów przez Spółdzielnię Kółek Rolniczych, a nadto po zakończeniu procesu likwidacji pieniądze te zostaną przeznaczone dla kółek rolniczych tworzących Spółdzielnię Kółek Rolniczych XXX (z wyłączeniem Kółka Rolniczego w Y), z przeznaczeniem na działalność statutową tychże Kółek Rolniczych, nie prowadzących działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Spółdzielnia od 1975 r. użytkuje nieruchomość stanowiącą własność Kółka Rolniczego, na której pobudowała obiekty budowlane oraz rozbudowała budynek administracyjny ponosząc z tego tytułu wydatki. Do tej pory ww. inwestycje zostały zamortyzowane przez użytkownika i obciążyły koszty dla celów podatkowych w 76%.

Jednak z uwagi na proces likwidacyjny Spółdzielni nieruchomość wraz z ww. inwestycjami powróci do właściciela, w wyniku czego na podstawie zawartej ugody dojdzie do zwrotu poniesionych wcześniej nakładów.

W przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu.

Powyższe oznacza, że zwrot wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów stanowi przychód dla celów podatkowych. Natomiast zwrot wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów nie stanowi przychodu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Spółdzielnia otrzymując kwotę odpowiadającą poczynionym wcześniej nakładom winna zaliczyć do przychodów zwrot tej części kwoty, która została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Zwrot tej części stanowi dla Spółdzielni w dacie otrzymania przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast pozostała część odpowiadająca poniesionym wcześniej nakładom, która nie została zamortyzowana nie będzie stanowiła przychodu dla celów podatkowych.

W sytuacji, gdyby otrzymana kwota zwrotu nakładów przewyższyła poniesione wydatki, różnica stanowiłaby również przychód podlegający opodatkowaniu.

Jednocześnie należy dodać, iż dla sposobu rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, tj. opodatkowania przychodu uzyskanego przez Spółdzielnię nie ma znaczenia argumentacja, iż majątek po zakończeniu procesu likwidacyjnego zostanie przeznaczony dla członków tworzących Spółdzielnię (Kółka Rolnicze), którzy przeznaczą go na cele statutowe (art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 26 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl