ILPB3/423-109/07-4/ŁM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-109/07-4/ŁM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2007 r. (data wpływu 12 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia diet wypłacanych członkom Rady Osiedla do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2007 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia diet wypłacanych członkom Rady Osiedla do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rada Osiedla będąca statutowym organem Spółdzielni pobiera diety w wysokości zatwierdzonej przez Zebranie Przedstawicieli w wysokości 4% przeciętnego wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółdzielni za jedno posiedzenie. Wypłata należnych diet następuje tylko w sytuacji posiadania przez daną jednostkę organizacyjną (osiedle) środków w ramach kwot zatwierdzonych przez Radę Nadzorczą na dany rok obrotowy. Od dnia 31 lipca 2007 r. Rada Osiedla pobiera diety według zasady określonej w art. 82 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. z późn. zm..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia wypłacane za udział w posiedzeniach Rad Osiedli i jej komisji mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 16 ust. 1 pkt 38a.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na decyzje organu stanowiącego i Rady Nadzorczej Spółdzielni wypłata wynagrodzeń członkom Rad Osiedli i jej komisjom może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów. Przepisy ustawy - Prawo spółdzielcze umożliwiają powoływanie innych organów niż wprost przewidziane ww. ustawą. W tym stanie przez analogię można stosować przepisy dotyczące innych organów, a w szczególności rady nadzorczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń z tytułu pełnionych funkcji. Ustawodawca tym samym podkreślił, że kosztem uzyskania przychodów dla tych podmiotów są wyłącznie wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.

Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848) organami spółdzielni są: walne zgromadzenie, rada nadzorcza, zarząd, w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich.

Artykuł 35 § 3 wskazuje ponadto, iż statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w art. 35 § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim przypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania tych członków.

Zgodnie z § 100 pkt 1 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej uchwalonym w dniu 14 czerwca 2003 r. Rady Osiedli są organami Spółdzielni. § 108 pkt 17 tego statutu stanowi, iż do wyłącznej właściwości Zebrania Przedstawicieli należy ustalanie wysokości diet na dany rok dla członków m.in. Rad Osiedli. Natomiast od dnia 31 lipca 2007 r. obowiązuje przepis art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), który stanowi, iż członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Chcąc ustalić, czy w przypadku diet wypłacanych członkom Rad Osiedli zastosowanie będzie miał art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych decydujące znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie, czy Rada Osiedla jest organem stanowiącym Spółdzielni.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy odwołuje się bowiem także do organów stanowiących osób prawnych. Ustawodawca używając takiego sformułowania miał na uwadze podział organów osoby prawnej na organy stanowiące oraz organy wykonawcze. Do organów stanowiących Spółdzielni, co do zasady, zalicza się walne zgromadzenie lub zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą. Zgodnie z art. 36 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. Art. 44 ww. ustawy wskazuje z kolei, iż rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni. Cechą charakterystyczną organów stanowiących Spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla Spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzenia sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz Spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego. Organem wykonawczym Spółdzielni jest Zarząd. Zgodnie z art. 48 § 1 ustawy - Prawo spółdzielcze Zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Natomiast zakres działania Rady Osiedla jest zdecydowanie odmienny od zakresu działania organów stanowiących. Analizując zakres działania Rady Osiedla, zgodnie z § 137 statutu Spółdzielni Mieszkaniowej, można stwierdzić, iż jest to raczej organ opiniujący, a nie stanowiący. Z zakresu działania Rady Osiedla wynika, iż o niczym istotnym dla Spółdzielni nie decyduje i nie przesądza.

W związku z powyższym do wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Osiedla nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W powyższym przypadku odnośnie kosztów uzyskania przychodów Spółdzielnia powinna się kierować art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Warunkiem bowiem uznania tych wydatków za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie, że wydatki te zostały poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl