ILPB3/423-1058/09-5/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-1058/09-5/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 12 stycznia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych których wytworzenie zostało sfinansowane dotacją,

* zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 7%. Zajmuje się poborem i uzdatnianiem wody, z wyjątkiem działalności usługowej; działalność usługową w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków. W latach 2004 - 2006 Spółka zakończyła inwestycję realizowaną na terenie Gminy pt.: "Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach". Budowa systemu kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami zapewniła pozytywne efekty na zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, gdyż wiąże się ona z likwidacją nielegalnych podłączeń i nieszczelnych szamb zanieczyszczających grunty, czyli zanieczyszczenia (zagrożenia) środowiska zostały zlikwidowane u źródła ich powstania.

Spółka wystąpiła z wnioskiem (złożonym w dniu 26 lipca 2004 r.) o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 Priorytetu I - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, Działanie 1.2. Z uwagi na to, iż Spółce nie przyznano dofinansowania w sprawie ww. projektu w pierwszym etapie, Instytucja Pośrednicząca zgodnie z pismami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 23 stycznia 2009 r. oraz z dnia 18 marca 2009 r. dotyczącymi zwiększenia dopuszczalnej nadkontraktacji w Priorytetach 1 i 3 dokonała wyboru projektu Spółki do realizacji w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. W związku z czym, w 2009 r. Spółka przedstawiła aktualizację wniosku o dofinansowanie projektu. Następnie 22 czerwca 2009 r. podpisała umowę między Wojewodą jako "Instytucją Pośredniczącą" o dofinansowanie ww. projektu. Otrzymana dotacja inwestycyjna ma charakter bezzwrotny i jest przyznana na ww. zadanie, które Spółka w czerwcu 2006 r. zakończyła i przyjęła na stan środków trwałych zgodnie z protokołem odbioru końcowego zadania inwestycyjnego i przekazania do użytkowania z dnia 30 czerwca 2006 r. Dotacja została wypłacona jedną kwotą na podstawie końcowego wniosku o płatność. Wpłynęła ona na rachunek Spółki (beneficjenta) w październiku 2009 r.

Odpowiadając na wezwanie z dnia 5 stycznia 2010 r. Spółka uzupełniła stan faktyczny o następujące informacje:

Ad. 1

Projekt "Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach" zrealizowany przez Spółkę był dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 w województwie w ramach Działania 1.2 Programu, tj. Infrastruktura ochrony środowiska (Priorytet 1, Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów). Podstawowym dokumentem programowym określającym zasady wdrażania Programu jest Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004 - 2006 (ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) wraz z dokumentami wykonawczymi, takim jak np. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia ZPORR 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.). Należy podkreślić, iż ww. projekt otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), który był źródłem refundacji środków w ramach Priorytetu 1 ZPORR.

Ad. 2

Pierwotna kwalifikowalność wydatków w Programie, pozwalająca uzyskać dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego obejmowała okres 1 stycznia 2004 r. - 31 grudzień 2008 r. (z zastrzeżeniami dotyczącymi pomocy publicznej oraz procedury zamówień publicznych).

Z uwagi na sytuację społeczno - gospodarczą, m.in. zmiany kursu walut - pod koniec 2008 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zwróciło się do Komisji Europejskiej o możliwość przedłużenia kwalifikowalności wydatków w programach operacyjnych perspektywy finansowej 2004 - 2006 do 30 czerwca 2009 r. W lutym 2009 r. Komisja Europejska udzieliła zgody na przedłużenie kwalifikowalności wydatków w Programie, co oznaczało, iż z uwagi na dostępne środki - dofinansowanie uzyskać mogły kolejne projekty, w tym projekty, które nie otrzymały dofinansowania w latach poprzednich. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przyznane dla projektu "Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach", pochodziły ze środków m.in. uwolnionych w wyniku zmian kursowych Euro i przyznanej puli środków w ramach dopuszczalnej nadkontraktacji w Programie (kontynuacja Programu).

Ad. 3

Środki przekazane Beneficjentowi w ramach ZPORR zostały zrefundowane zgodnie z zasadami wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006, o którym mowa w pkt ad. 1.

Ad.4

Środki, jakie uzyskała Spółka nie pochodziły od agencji rządowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Nie są to również środki pochodzące z budżetu państwa. Źródłem dofinansowania powyższego projektu jest fundusz strukturalny Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i są to tzw. Publiczne Środki Wspólnotowe. Środki powyższe zostały przekazane Spółce przez Wojewodę, jako Instytucję Pośredniczącą we wdrażaniu ZPORR, na podstawie dokumentów programowych oraz porozumienia w sprawie podziału kompetencji w procesie wdrażania ZPORR w województwie, zawartego 13 lutego 2006 r. między Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Samorządem Województwa oraz Wojewodą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych, których wytworzenie zostało sfinansowane z dotacji ZPORR stanowią koszty uzyskania przychodów w całości przed otrzymaniem dotacji, a w momencie jej otrzymania wymagają korekty kosztów do wysokości otrzymanej dotacji i zaliczenia do kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

2.

Czy przychody wynikające z otrzymanej dotacji są zwolnione z opodatkowania.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 10 lutego 2010 r. nr ILPB3/423-1058/09-4/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeśli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, zatem środki otrzymane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 są wolnymi od opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w dniu 26 lipca 2004 r. złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 Priorytetu I, Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury Służącej Wzmacnianiu Konkurencyjności Regionów, Działanie 1.2. Jednakże, Spółce nie przyznano ww. dofinansowania w pierwszym etapie. W wyniku dopuszczalnej nadkontraktacji w 2009 r. dokonano wyboru projektu Spółki do realizacji w ramach ZPORR 2004 - 2006. W dniu 22 czerwca 2009 r. Spółka podpisała umowę z Wojewodą, jako "Instytucją Pośredniczącą" o dofinansowanie przedmiotowego projektu.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, jako Instytucja Zarządzająca Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego, dążąc do maksymalnego wykorzystania dostępnych środków, podjęło decyzję o warunkowym zwiększeniu dopuszczalnej nadkontraktacji w priorytecie I ZPORR - Rozbudowa i Modernizacja Infrastruktury Służącej Wzmacnianiu Konkurencyjności Regionów oraz priorytecie III ZPORR - Rozwój Lokalny.

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego jest jednym z sześciu programów operacyjnych, służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do sektora gospodarki.

Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004 - 2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004 - 2006, w tym Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zasadnicze znaczenie miała przyjęta na lata 2004 - 2006 zasada prefinansowania, która zakładała, że w początkowej realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje natomiast po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń pomiędzy Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W tym miejscu należy wskazać na przepisy przejściowe, tj. art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r., nowelizujące ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), który przewiduje, iż przepisy te nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004 - 2006. Wobec tego, otrzymane w 2009 r. środki pomocowe, na realizację tych projektów będą finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. stanowi, iż wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Powyższy przepis został dodany do ustawy w wyniku jej zmiany dokonanej art. 1 pkt 18 lit. a) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), która weszła w życie 1 stycznia 2007 r. i ma zastosowanie tylko do dotacji otrzymywanych od 2007 r. w ramach perspektywy finansowania 2007 - 2013, nie zaś dotyczących programów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004 - 2006.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się bowiem tylko do kwot, w których przekazywaniu uczestniczą agencje pośredniczące.

W związku z tym - w przedmiotowej sprawie - dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pomoc finansową z funduszy strukturalnych, ze względu na kierunki jej przeznaczenia, można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

* inwestycyjne,

* o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznej pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jednakże, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

W przedmiotowej sprawie (w interpretacji o nr ILPB3/423-1058/09-4/KS) stwierdzono, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych, których wytworzenie dofinansowano w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego stanowią w całości koszty uzyskania przychodów do dnia jego otrzymania bez konieczności ich korygowania wstecz. Wskazano, iż w miesiącu otrzymania przedmiotowych środków, Spółka powinna zmniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów, o taką kwotę (część) dot. odpisów amortyzacyjnych, w jakiej proporcji pozostaje kwota otrzymanego na środek trwały dofinansowania do wysokości wartości początkowej tego środka. Ponadto, począwszy od miesiąca, w którym dofinansowanie zostało otrzymane, do kosztów uzyskania przychodów Spółka nie może zaliczyć kwoty odpisów amortyzacyjnych ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanego na środek trwały dofinansowania do wartości początkowej tego środka trwałego (art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy).

Skoro Spółka nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów części lub całości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości środków trwałych w związku ze zwrotem wydatków na ich nabycie, nie będzie musiała również zaliczać do przychodów podatkowych wartości otrzymanego dofinansowania.

Przepisy art. 12 ust. 4 pkt 6a oraz art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych charakteryzują się pewną symetrią. Odpisy amortyzacyjne od zwróconych podatnikowi wydatków inwestycyjnych nie stanowią kosztu podatkowego, a jednocześnie kwota zwrotu tych wydatków nie stanowi przychodu podatkowego.

Powyższe unormowania gwarantują zatem neutralność takich sytuacji z podatkowego punktu widzenia (podatnik nie uzyskuje ani przychodu, ani też nie ponosi kosztu podatkowego).

Wobec powyższego, należy uznać, iż zwrot wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów - stosownie do postanowień art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie stanowi przychodu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl