ILPB3/423-105/10-7/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB3/423-105/10-7/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismami z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) oraz z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* określenia, czy podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany dotacji,

* kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa od roku 2004. Przychodami Stowarzyszenia są głównie składki członkowskie, darowizny i w niewielkim stopniu Stowarzyszenie prowadzi także działalność gospodarczą, tj. organizacja targu wiejskiego, sprzedaży lokalnej strategii rozwoju. Przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły w latach 2004 - 2009 kwoty granicznej 10.000 euro, co powodowałoby utratę zwolnienia z VAT. Koszty działalności statutowej, jak i gospodarczej Stowarzyszenie zalicza w kwocie brutto łącznie z VAT.

Stowarzyszenie otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X dotyczącej programu rozwoju obszarów wiejskich 2007 - 2013 OŚ IV LEADER.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy VAT stanowi koszt kwalifikowany dotacji, jeśli Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT.

2.

Czy VAT stanowi koszt uzyskania przychodu u Stowarzyszenia - podatnika zwolnionego z VAT.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. w zakresie pytania nr 1 wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w dniu 20 kwietnia 2010 r.: nr ILPB3/423-105/10-6/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, VAT wykazany na fakturach dotyczący kosztów dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X jest kosztem kwalifikowanym. Stowarzyszenie jest podatnikiem zwolnionym z VAT, więc podatek ten stanowi dla Niego koszt uzyskania przychodu. Jest to zgodne z zapisami w art. 16 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Pismem uzupełniającym z dnia 30 marca 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż Stowarzyszenie otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427). Dotacja ta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wg ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52.

Stowarzyszenie wykonując działania w latach 2007 - 2013 nie jest uznawane za podatnika VAT, i funkcjonowanie Stowarzyszenia nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej - PROW 2007 - 2013 oś 4 Leader na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju przez Lokalną Grupę Działania. Pozyskane środki zapewniają sprawne funkcjonowanie biura. w związku z realizowanym projektem, Stowarzyszenie będzie dokonywać: zakupu sprzętu i artykułów biurowych, prowadzić działania promocyjne samej LGD i obszaru jej działania, organizować bezpłatne szkolenia dla członków Stowarzyszenia oraz potencjalnych beneficjentów PROW 2007 - 2013, będzie inicjatorem bezpłatnych imprez integrujących społeczność lokalną oraz prowadzić badania i analizy obszaru zrzeszonych Gmin. Efektem końcowym realizowanego projektu ma być integracja działań lokalnych podmiotów, promocja atrakcyjnego wizerunku regionu, podnoszenie wiedzy i umiejętności mieszkańców. z efektów projektu mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Stowarzyszenia. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Stowarzyszenie w wyniku realizacji tego projektu nie będzie osiągało żadnych przychodów - poza dotacją PROW oraz składkami członkowskimi.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa celem osiągnięcia zysku. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia, mających na celu działania na rzecz zrównoważanego rozwoju obszarów wiejskich w 14 gminach.

Pismem uzupełniającym z dnia 6 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów na funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) rozporządzenia RE nr x z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

W związku z powyższym, wartość dotacji na przedmiotowej umowie podana jest w kwotach brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera w swej konstrukcji definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W kontekście powyższego, otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach dotacji środki stanowią co do zasady przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Podatnik ma zatem możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. w świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X dotyczącą programu rozwoju obszarów wiejskich 2007 - 2013 OŚ IV LEADER. Dotacja ta korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i Jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Koszty działalności statutowej, jak i gospodarczej Stowarzyszenie zalicza w kwocie brutto łącznie z podatkiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wartość przedmiotowej dotacji wyrażona jest w kwotach brutto.

Wnioskodawca wskazał również, iż podatek VAT wykazany na fakturach dotyczący kosztów przedmiotowej dotacji stanowi dla Niego koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, stwierdzić należy, że skoro przychód z tytułu otrzymanej dotacji jest wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - to wydatki sfinansowane tą dotacją (w kwocie brutto) nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, także w części dotyczącej podatku VAT, na podstawie wskazanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Reasumując powyższe, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podatek VAT nie stanowi kosztu uzyskania przychodu dla Stowarzyszenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl