ILPB2/4511-1-617/16-4/NK - Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-617/16-4/NK Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 2 maja 2016 r. (data wpływu 4 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 7 czerwca 2016 r. nr ILPB2/4511-1-617/16-2/NK wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a uzupełnieniem wniosku nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 7 czerwca 2016 r., skutecznie doręczono w dniu 15 czerwca 2016 r., natomiast w dniu 27 czerwca 2016 r. (data nadania 22 czerwca 2016 r.), do tut. Organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka (dalej także jako: "Spółka" lub "Wnioskodawca") skieruje do członków zarządu Spółki (dalej pojedynczo jako: "Uprawniony", "Uczestnik" lub łącznie jako "Uprawnieni", "Uczestnicy") zaproszenie do udziału w programie motywacyjnym, którego szczegółowe zasady zostaną określone w odrębnym dokumencie (dalej jako: "Program").

Program obowiązywać będzie przez okres 7 lat obrotowych. Pierwszym rokiem obowiązywania programu będzie rok obrotowy 2016. Przy czym Spółka planuje zawrzeć z Uprawnionymi pisemną umowę cywilnoprawną o pochodne instrumenty finansowe (dalej jako: "Umowa"), w drugiej połowie roku 2016, przyjmując jako podstawę do rozliczenia z Uprawnionym dane z całego roku obrotowego 2016.

Uczestnictwo w programie będzie dobrowolne. Bezpośrednim celem wprowadzenia Programu jest chęć zapewnienia jak najlepszych wyników finansowych i utrzymania bądź polepszenia pozycji rynkowej Spółki i jednostek od niej zależnych.

W ramach Programu, na mocy zawartej z Uprawnionymi Umowy nastąpi kreacja pochodnego instrumentu finansowego (dalej jako: "PIF"), zwanego na potrzeby programu Jednostką Certyfikowaną p.c.c. (dalej też: "JC p.c.c." lub "Jednostka p.c.c.").

Dzień zawarcia Umowy będzie jednocześnie dniem, w którym dojdzie do nabycia JC p.c.c. przez Uczestników (dalej też: "Dzień Kreacji").

Jednostka p.c.c. stanowić będzie warunkowe prawo majątkowe, które zrealizowane zostanie w przyszłości (w określonym w Umowie terminie) przez rozliczenie pieniężne, a którego cena (wartość) zależeć będzie pośrednio od wartości instrumentu bazowego.

Instrumentem bazowym będzie wskaźnik finansowy EBITDA (ang. Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) czyli zysk na działalności operacyjnej powiększony o amortyzację (dalej też: "Instrument Bazowy" lub "wskaźnik finansowy EBITDA").

Instrument Bazowy ustalony zostanie na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy, w której jednostką dominującą jest Spółka lub, w przypadku braku przesłanek do sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego, sprawozdania finansowego Spółki za rok obrotowy, poddanego badaniu biegłego rewidenta, który sporządził z niego opinię oraz raport w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tekst jedn.: z dn. 13 stycznia 2013 r., (Dz. U. z 2013 r. poz. 330)) - (dalej: "Sprawozdanie finansowe").

Kwota rozliczenia pieniężnego zależeć będzie od ilości nabytych Jednostek p.c.c., wartości Instrumentu Bazowego oraz przyjętego w Programie dla określonego poziomu Instrumentu Bazowego wskaźnika procentowego (dalej też: "Wskaźnik Procentowy"). Zgodnie z Programem, podstawą do ustalenia wartości Instrumentu Bazowego będzie rok obrotowy Spółki (dalej też: "Okres Rozliczeniowy").

Do zawarcia Umowy dojdzie w drodze przyjęcia przez Uczestników nieodwołanej oferty Spółki nabycia Jednostek p.c.c. Każdemu z Uczestników Programu zostanie złożona oferta nabycia z góry określonej ilości Jednostek p.c.c. dla Okresu rozliczeniowego 2016, jak i dla kolejnych Okresów Rozliczeniowych trwania Programu (to jest dla roku obrotowego 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022) - dalej także "Oferta".

Jednostki p.c.c. dla Okresu Rozliczeniowego 2016 Uprawniony będzie mógł nabyć w terminie 30 dni od dnia otrzymania Oferty Spółki, a w przypadku jednostek przypadających na kolejne Okresy Rozliczeniowe (tekst jedn.: na lata obrotowe 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022) w terminie 30 dni od rozpoczęcia danego Okresu Rozliczeniowego, poprzez przyjęcie w tym terminie Oferty uprzednio złożonej przez Spółkę. Uprawniony będzie mógł nabyć Jednostki p.c.c. w ww. terminach bez względu na aktualną lub przeszłą formę współpracy ze Spółką i po spełnieniu warunków określonych w zasadach Programu.

Przyjęcie Oferty nabycia JC p.c.c. na dany Okres Rozliczeniowy będzie miało formę pisemnego oświadczenia (dalej: "Oświadczenie").

W okresie pomiędzy Dniem Kreacji a momentem realizacji praw wynikających z Jednostek p.c.c. ("Okres przetrzymania") zbywalność Jednostek p.c.c. będzie ograniczona.

Każda Jednostka p.c.c. odzwierciedlać będzie warunkowe prawo Uczestnika Programu do otrzymania w przyszłości, w z góry określonym w Ofercie terminie, przypadającym po zakończeniu każdego Okresu Rozliczeniowego i zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Sprawozdania finansowego (dalej też: "Dzień Realizacji"), kwoty pieniężnej (dalej jako: "Kwota Rozliczenia").

Warunkowe prawo Uczestnika Programu do otrzymania w przyszłości (to jest po upływie Okresu Przetrzymania) Kwoty Rozliczenia przysługiwać będzie Uprawnionemu niezależnie od tego czy dojdzie do wypowiedzenia umowy o pracę, w tym wypowiedzenia warunków pracy i płacy, zmiany, rozwiązania, wygaśnięcia lub ustania stosunku pracy łączącego Uprawnionego ze Spółką, czy też powstania między Uprawnionym a Spółką w miejsce dotychczasowej umowy o pracę innej podstawy współpracy, w tym umowy cywilnoprawnej czy jej zmiany.

Kwota Rozliczenia będzie obliczana w Dniu Realizacji według formuł (algorytmów) zależnych od ilości nabytych Jednostek p.c.c. (JC), wartości wskaźnika finansowego EBITDA osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym (IBW) oraz wskaźnika procentowego (WP) przyjętego dla danego poziomu wskaźnika finansowego EBITDA.

Wskaźnik procentowy (WP) dla danego poziomu wskaźnika finansowego EBITDA będzie miał w poniższych przedziałach następujące wartości:

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym niż 0, ale mniejszym niż 150.000.000,00 zł (IBl) Wskaźnik Procentowy wyniesie 0,70% (WP1);

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym lub równym 150.000.000,00 zł, ale mniejszym niż 175.000.000,00 zł (IB2) Wskaźnik Procentowy wyniesie 1,30% (WP2),

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym lub równym 175.000.000,00 zł, ale mniejszym niż 200.000.000,00 zł (IB3) Wskaźnik Procentowy wyniesie 1,65% (WP3),

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym lub równym 200.000.000,00 zł, ale mniejszym niż 225.000.000,00 zł (IB4) Wskaźnik Procentowy wyniesie 2,50% (WP4),

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym lub równym 225.000.000,00 zł, ale mniejszym niż 250.000.000,00 zł (IB5) Wskaźnik Procentowy wyniesie 2,65% (WP5),

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym lub równym 250.000.000,00 zł, ale mniejszym niż 275.000.000,00 zł (IB6) Wskaźnik Procentowy wyniesie 3,00% (WP6),

* dla przedziału wartości Instrumentu Bazowego osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym na poziomie większym lub równym 275.000.000,00 zł (IB7) Wskaźnik Procentowy wyniesie 3,20% (WP7).

Przedział wartości Instrumentu Bazowego -Wskaźnik Procentowy

IB1-0 < /=IBW -WP1 -0,70%

IB2-150 mln < /=IBW -WP 2-1,30%

IB3-175 mln < /=IBW -WP 3-1,65%

IB4-200 mln < /= IBW -WP 4-2,50%

IB5-225 mln < /= IBW -WP 5-2,65%

IB6-250 mln < /= IBW -WP 6-3,00%

IB7-IBW > /= 275 mln -WP -3,20%

Wnioskodawca przyjął, że najwyższą wartością Instrumentu Bazowego w przedziale IBl jest 149.999.999,99 (wartość IBlmax), a najmniejszą 0 (IB1min) i odpowiednio najwyższą wartością w przedziale IB2 jest 174.999.999,99 (IB2max), a najmniejszą 150.000.000,00 itd., co ilustruje poniższa tabela:

przedział wartości IB -wartość minimalna-wartość maksymalna

IB1-IB1min -0-IB1max -149.999.999,99

IB2-IB2min -150.000.000,00-IB2max -174.999.999,99

IB3-IB3min -175.000.000,00-IB3max -199.999.999,99

IB4-IB4min -200.000.000,00-IB4max -224.999.999,99

IB5-IB5min -225.000.000,00-IB5max -249.999.999,99

IB6-IB6min -250.000.000,00-IB6max -274.999.999,99

IB7-IB7min -275.000.000,00-IB7max -> 275.000.000,00

Zgodnie z przyjętym algorytmem:

a. jeśli osiągnięta w danym Okresie Rozliczeniowym wartość wskaźnika finansowego EBITDA (IBW) zmieści się w przedziale IBl, wartość Jednostki Certyfikowanej p.c.c. (Wartość JC) będzie obliczana w następujący sposób:

Ilość JC = (IBW x WP1) / 1000

Z kolei Kwota rozliczenia, będzie obliczana poprzez pomnożenie Wartości JC i ilości jednostek posiadanych Uczestnika Programu przez Okres Przetrzymania:

Kwota Rozliczenia = Wartość JC x Ilość JC

b. jeśli Instrument Bazowy osiągnie w danym Okresie Rozliczeniowym wartość mieszczącą się w wyższych przedziałach, Wartość JC zostanie obliczona poprzez zsumowanie Wartości JC obliczonej według wzoru wskazanego powyżej dla wartości IBlmax (Wartość JC1) oraz kolejnych Wartości JC obliczanych z wykorzystaniem wskaźników procentowych przypisanych do kolejnych przedziałów Instrumentu Bazowego (Wartość JC2, JC3, JC4, itd.), przy czym dla potrzeb obliczenia kolejnych Wartości JC do wzoru podstawia się jedynie wartość Instrumentu Bazowego mieszczącą się w danym przedziale.

Przykład:

Zgodnie z powyższym założeniem, aby obliczyć Kwotę Rozliczenia należną Uprawnionemu w przypadku, gdy wartość wskaźnika finansowego EBITDA w danym Okresie Rozliczeniowym wyniesie 180.000.000,00 zł, tj. będzie się mieścić w przedziale końcowym IB3, należy:

1. obliczyć Wartość JC1 przypadającą dla najwyższej wartości z przedziału IBl = IBl max

Wartość JC1 = (IBlmax xWP1) / 1000

Wartość JC1 = (149.999.999,99 x 0,70%) /1000

2. obliczyć Wartość JC2 przypadającą na nadwyżkę wartości wskaźnika finansowego EBITDA, mieszczącej się w przedziale IB2

Wartość JC2 = / 1000

Wartość JC2 = / 1000

3. obliczyć Wartość JC3 przypadającą na nadwyżkę wartości wskaźnika finansowego EBITDA, mieszczącej się w przedziale IB3

Wartość JC3 = / 1000

Wartość JC3 = / 1000

zsumować Wartości JC przypadające na poszczególne przedziały wartości Instrumentu Bazowego:

Wartość JC = Wartość JC1 + Wartość JC2 + Wartość JC3

4. pomnożyć otrzymaną Wartość JC przez ilość posiadanych przez Uczestnika Programu przez Okres Przetrzymania Jednostek p.c.c. w celu obliczenia ostatecznej Kwoty Rozliczenia, jaką w tym przykładzie otrzymałby Uprawniony.

Kwota Rozliczenia = Wartość JC x Ilość JC

W związku z tym, że Jednostki p.c.c. kreowane są w chwili przyjęcia przez Uczestnika Oferty na moment kreacji nie można określić ich wartości rynkowej (w Dniu Kreacji nie jest bowiem znana jeszcze wartość Instrumentu Bazowego, od której zależeć będzie wartość JC p.c.c. w Dniu Realizacji, a tym samym Kwota Rozliczenia), nabycie przez Uczestników Jednostek p.c.c. nastąpi, bez poniesienia wydatków początkowych. Uczestnicy w związku z każdorazowym przyjęciem Oferty uiszczą jedynie opłatę manipulacyjną w wysokości 1.000,00 zł (tysiąc złotych), niezależną od ilości oferowanych im Jednostek p.c.c.

Program będzie się składał z trzech etapów:

1. Kreacja PIF - na tym etapie Uczestnikom złożone zostaną Oferty, których przyjęcie (Dzień Kreacji) w terminie określonym w Ofercie skutkować będzie kreacją pochodnych instrumentów finansowych (JC p.c.c.) na dany Okres Rozliczeniowy i nabyciem ich przez Uczestników na zasadach określonych w Ofercie;

2. Okres Przetrzymania - okres pomiędzy Dniem Kreacji (JC p.c.c.) a momentem realizacji praw wynikających z JC p.c.c. (Dzień Realizacji), w tym czasie JC p.c.c. nie będą mogły być zbyte ani spieniężone (prawa z JC p.c.c. nie mogą zostać zrealizowane przed czasem);

3. Dzień Realizacji - z góry określony w Ofercie termin, przypadający w roku następującym po roku, w którym doszło do nabycia przez Uprawnionego JC p.c.c., w którym Uczestnik może, po spełnieniu warunków przewidzianych w Programie domagać się wypłaty Kwoty Rozliczenia (w Dniu Realizacji znany będzie już wskaźnik finansowy EBITDA).

Główne założenia Programu (Zasady):

1. Uczestnikami będą wyłącznie członkowie zarządu Spółki. Z każdym z Uczestników zostanie zawarta Umowa, na podstawie skierowanej indywidualnie do Uczestnika Oferty nabycia Jednostek Certyfikowanych p.c.c.

2. Uczestnictwo w Programie będzie całkowicie dobrowolne. W związku z tym, że Jednostki p.c.c. kreowane są w chwili przyjęcia przez Uczestnika Oferty i na moment kreacji nie można określić ich wartości rynkowej (w Dniu Kreacji nie jest bowiem znana jeszcze wartość Instrumentu Bazowego, od której zależeć będzie wartość JC p.c.c. w Dniu Realizacji, a tym samym Kwota Rozliczenia), nabycie przez Uczestników Jednostek p.c.c. nastąpi, bez poniesienia wydatków początkowych. Uczestnicy w związku z każdorazowym przyjęciem Oferty uiszczą jedynie opłatę manipulacyjną w wysokości 1.000,00 zł (tysiąc złotych), niezależną od ilości oferowanych im Jednostek p.c.c.

3. Każdemu z Uprawnionych przysługiwać będzie określona ilość JC p.c.c., wskazana w indywidualnej kierowanej do nich Ofercie.

4. Uczestnicy będą mieli prawo przyjąć Ofertę nabycia określonej w niej ilości Jednostek p.c.c. przypadających na dany Okres Rozliczeniowy w terminie 30 dni od dnia złożenia Oferty w przypadku roku obrotowego 2016, a w kolejnych Okresach Rozliczeniowych (lata obrotowe 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022) w terminie 30 dni od rozpoczęcia danego Okresu Rozliczeniowego.

5. Wysokość Kwoty Rozliczenia będzie zależna od ilości nabytych przez Uczestnika Jednostek p.c.c., wartości wskaźnika finansowego EBITDA osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym i stwierdzonego na podstawie Sprawozdania finansowego oraz Wskaźnika Procentowego przyjętego dla danego poziomu wskaźnika finansowego EBITDA.

6. W Dniu Kreacji JC p.c.c. Spółka nie będzie miała jeszcze informacji o wysokości wskaźnika finansowego EBITDA, w związku z czym nie będzie miała możliwości ustalenia realnej wartości rynkowej JC p.c.c. w Dniu Realizacji.

7. Dopiero po upływie wskazanego w Umowie terminu, tj. w Dniu Realizacji, przypadającym po zakończeniu danego Okresu Rozliczeniowego i zatwierdzeniu Sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, Uczestnikom przysługiwać będzie roszczenie wobec Spółki o wypłatę kwoty pieniężnej z tytułu realizacji praw z JC p.c.c. przysługujących za ten Okres Rozliczeniowy.

8. JC p.c.c. będzie prawem warunkowym i niepodzielnym. Do Dnia Realizacji wykluczone jest także żądanie realizacji praw z niej wynikających.

9. Fakt przystąpienia do Programu nie daje Uczestnikom żadnych natychmiastowych ani pewnych korzyści, gdyż ewentualna wypłata kwoty z tytułu rozliczenia pieniężnego uzależniona jest od osiągnięcia wskaźnika finansowego EBITDA.

10. Stosunek prawny łączący Spółkę z Uczestnikiem powstanie na podstawie osobnych Umów cywilnoprawnych, a Uprawniony nie straci prawa do realizacji nabytych przez niego JC p.c.c. w razie ustania jego mandatu członka zarządu, zmiany pełnionej przez niego funkcji w zarządzie, rozwiązania umowy o pracę, zmiany warunków pracy lub płacy czy zmiany podstawy prawnej współpracy ze Spółką lub jej zakończenia przed Dniem Realizacji, niezależnie od tego, z jakiej przyczyny nastąpią ww. zdarzenia.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że oferowane Uczestnikom Programu Jednostki Certyfikowane p.c.c., dające w przyszłości przyszłości prawo do otrzymania Kwoty Rozliczenia, stanowią pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350), tj. z dnia 17 stycznia 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 361) o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), tj. z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 94) o obrocie instrumentami finansowymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy ewentualne przysporzenie majątkowe po stronie Uczestników Programu z tytułu realizacji praw wynikających z wykreowanych na podstawie przyjętej przez Uczestników Oferty (umowy cywilnoprawnej o pochodne instrumenty finansowe) Jednostek Certyfikowanych p.c.c. powinno być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10) ww. ustawy, który to powinien podlegać opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych tj. z chwilą otrzymania wypłaty określonej kwoty pieniężnej.

2. Czy w związku z realizacją praw wynikających z nabytych przez Uczestników Programu Jednostek Certyfikowanych p.c.c. na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

3. Czy nabycie przez Uczestników Jednostek Certyfikowanych p.c.c. będzie skutkowało powstaniem po stronie Uczestników Programu nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1).

Pytanie 1.

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

Mając na uwadze brzmienie powołanych poniżej przepisów Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualne przysporzenie po stronie Uczestników programu z tytułu realizacji praw wynikających z wykreowanych na podstawie przyjętej przez Uczestników Oferty (umowy cywilnoprawnej o pochodne instrumenty finansowe) Jednostek Certyfikowanych p.c.c., będących pochodnym instrumentem finansowym, powinno być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, który to powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dopiero w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, tj. z chwilą ewentualnej wypłaty określonej kwoty w ramach rozliczenia pieniężnego (Kwota Rozliczenia).

2. Brzmienie przepisów.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 oparte jest na interpretacji następujących przepisów:

a. art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 350), tj. z dnia 17 stycznia 2012 r. - (Dz. U. z 2012 r. poz. 361) - (dalej jako: "Ustawa o PIT"):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

13)

pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (...)

b.

art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT:

Źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (...);

2.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

g.

art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT:

Przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

h. art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: (...)

1.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających:

j.

art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

k. art. 2 ust. 1 pkt 2 ppkt c) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), tj. z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 94) - (dalej jako: "Ustawa o OIF").

Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są: (...)

1.

niebędące papierami wartościowymi (...)

a.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne (...)

I.

art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF

Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...)

28a) instrumentach pochodnych - rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (Instrumentów Bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego;

m. § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674) - (dalej "Rozporządzenie")

Użyte w rozporządzeniu pojęcia oznaczają: (...)

3.

instrument pochodny - instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości Instrumentu Bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości, i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

3. Szczegółowe uzasadnienie.

W ocenie Spółki przychód uzyskany z tytuły realizacji praw z JC p.c.c. (Kwota Rozliczenia) należy zaliczyć do kategorii przychodów określonej w art. 17 Ustawy o PIT, tj. do przychodów z kapitałów pieniężnych, gdyż JC p.c.c. powinna zostać zakwalifikowana jako pochodny instrument finansowy. Taki przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie ewentualnej wypłaty Kwoty Rozliczenia i należy go zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, podlegających opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT.

Zgodnie z zawartą w art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT definicją za pochodne instrumenty finansowe uważać należy instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Ustawa o OIF).

Artykuł 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF określa katalog instrumentów finansowych, wskazując, że instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy tej są:

1.

papiery wartościowe

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa. wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, (...).

Dodatkowo art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF wskazuje, że przez pojęcie instrumentu pochodnego rozumie się opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Dodatkowo, w celu uzupełnienia ww. definicji zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie (por. przykładowo wyrok WSA z dnia 26 listopada 2013 r. sygn. I SA/Kr 1447/13) stosuje się pomocniczo definicję zawartą w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, zgodnie z którą za instrument pochodny uważa się instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości;

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Na podstawie powyższych definicji oraz przygotowanego przez Spółkę Programu kreowane na podstawie Umowy z Uczestnikami JC p.c.c. stanowią pochodny instrument finansowy.

Powyższe potwierdzają następujące okoliczności:

Jednostka Certyfikowana p.c.c. stanowi instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF, ponieważ:

1.

jest prawem majątkowym;

2.

jej wartość zależy pośrednio od wartości wskaźnika finansowego EBITDA (odzwierciedlającego wyniki finansowe Spółki i ewentualnie jej jednostek zależnych);

3.

w Dniu Kreacji JC p.c.c. nie jest możliwe określenie ich wartości rynkowej na Dzień Realizacji, gdyż w Dniu Kreacji pochodnego instrumentu finansowego Spółka nie dysponuje jeszcze wskaźnikiem finansowym EBITDA;

4.

w dniu przyjęcia Oferty Spółki nie jest znana ostateczna wartość Jednostek p.c.c. (nie jest bowiem znany jeszcze wskaźnik finansowy EBITDA, od którego zależeć będzie Kwota Rozliczenia ewentualnie należna w Dniu Realizacji). Uczestnicy w związku z każdorazowym przyjęciem Oferty uiszczą jedynie opłatę manipulacyjną w wysokości 1.000,00 zł (tysiąc złotych), niezależną od ilości oferowanych im Jednostek p.c.c.;

5.

rozliczenie pieniężne nastąpi w przyszłości w ściśle określonym w Ofercie terminie - w Dniu Kreacji JC p.c.c. nie jest bowiem znana wartość Instrumentu Bazowego;

6. Instrumentem Bazowym dla każdej Jednostki p.c.c., od którego pośrednio zależy cena Jednostki p.c.c. w Dniu Realizacji, jest wskaźnik finansowy EBITDA ustalony na podstawie Sprawozdania finansowego.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (tekst jedn.: nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów i innych rzeczy).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT stanowi natomiast, że przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Z kolei na podstawie art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Skoro kreowane Programem Jednostki p.c.c. są pochodnym instrumentem finansowym, w ocenie Wnioskodawcy ewentualny przychód z nich będzie dla Uczestnika Programu przychodem z kapitałów pieniężnych i powstanie dopiero z momentem realizacji praw wynikających z Jednostek p.c.c. (a więc w dacie faktycznego rozliczenia pieniężnego, a nie w dniu zawarcia Umowy, gdy dochodzi jedynie do kreacji Jednostek p.c.c. potencjalnie jedynie niosącej ze sobą przychód i to o wartości niemożliwej do ustalenia).

Program zakłada oferowanie Jednostek p.c.c. członkom zarządu, jednak podstawą kreacji jednostki jest dojście do skutku umowy cywilnoprawnej (przyjęcie przez Uczestników Oferty złożonej przez Spółkę), niezależnej od umowy o pracę i jakiejkolwiek innej relacji łączącej członka zarządu ze Spółką.

Program nie jest bowiem związany w sposób bezpośredni z żadną konkretną formą zatrudnienia Uczestnika Programu, a co za tym idzie nie stanowi elementu podstawowego stosunku zatrudnienia Uczestników Programu. Z tego też względu zasady funkcjonowania Programu uregulowane zostaną w osobnym dokumencie, a uczestnictwo potwierdzane będzie odrębnymi umowami cywilnoprawnymi zawieranymi przez Spółkę z poszczególnymi Uczestnikami.

Zgodnie z zasadami Programu Uczestnik nie traci możliwości realizacji praw wynikających z nabytych Jednostek p.c.c. w razie zakończenia stosunku pracy (jego wygaśnięcia, wypowiedzenia, czy rozwiązania umowy o pracę), zmiany warunków pracy lub płacy, zmiany warunków współpracy ze Spółką lub jej zakończenia czy wreszcie ustania mandatu członka zarządu lub zmiany funkcji sprawowanej w zarządzie, niezależnie od przyczyny, z jakiej nastąpiło którekolwiek z ww. zdarzeń. Wręcz przeciwnie, prawo majątkowe z nabytych przez Uczestnika Jednostek p.c.c. w Dniu Realizacji będzie wiązało się dla jego właściciela (nawet jeżeli nie będzie on już pracownikiem, współpracownikiem czy członkiem zarządu) z wypłatą Kwoty Rozliczenia. Oczywiście wysokość samej Kwoty Rozliczenia zależeć będzie od ilości Jednostek p.c.c., z góry określonego Wskaźnika Procentowego i wysokości wskaźnika finansowego EBITDA.

Dodatkowo, pośrednio wartość każdej Jednostki p.c.c. zależna jest od wartości wskaźnika finansowego EBITDA (Instrumentu Bazowego) opartego na wyniku finansowym Spółki i ewentualnie jej jednostek zależnych. Na jego wysokość mają wpływ warunki rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna Spółki i ewentualnie jej jednostek zależnych. Osiągnięcie wyników finansowych uzależnione jest od wielu niezależnych od siebie czynników, a nie wyłącznie od działań podejmowanych przez poszczególnych Uczestników Programu.

Podstawą i powodem potencjalnego przysporzenia dla Uczestników jest realizacja praw wynikających z Jednostek p.c.c., których wartość zależy od wskaźnika finansowego EBITDA, a nie wprost wykonywanie obowiązków zdefiniowanych w umowie o pracę lub wynikających z innego stosunku prawnego, będącego podstawą współpracy pomiędzy Uczestnikiem i Spółką.

Takie stanowisko potwierdzone zostało też w orzecznictwie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 grudnia 2013 r. (I Sa/Kr 1572/13) zauważył, że:

z treści tego przepisu (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT - dopisek Wnioskodawcy) wynika, że stanowi on o przychodach z określonych (w nim) stosunków prawnych, w tym istotnego w niniejszej sprawie - stosunku pracy. Zatem ustawodawca nie użył w nim sformułowań w rodzaju przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy. Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Brak jest zatem podstaw, aby przychody z realizacji JC p.c.c. zaliczone mogły zostać do innych źródeł przychodu, niż źródła jakim są kapitały pieniężne, w tym w szczególności, by powiązane mogły zostać z innym stosunkiem prawnym łączącym Strony.

Należy podkreślić też, że wskazane powyżej stanowisko potwierdzone zostało wielokrotnie przez organy podatkowe, jak przykładowo w następujących interpretacjach podatkowych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 maja 2014 r., sygn. ILPB2/415-149/14 -4/TR;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2014 r., sygn. IPPB2/415 -65/14-2/AS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 kwietnia 2014 r., sygn. ILPB2/415 -735/14-4/JK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 kwietnia 2014 r., sygn. ILPB2/415 -63/14-4/JK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 lutego 2015 r., sygn. IBPBII/2/415 -1010/14/AK.

Ponadto, ponieważ zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, a zgodnie z Programem przyjęcie przez Uczestnika Oferty nabycia JC p.c.c. nie wiąże się z otrzymaniem przez Uczestnika jakichkolwiek środków pieniężnych czy też świadczeń (trudno bowiem w dacie zawarcia Umowy ustalić przyszłą wartość Jednostki p.c.c. na ten Dzień Realizacji - wskaźnik finansowy EBITDA nie jest jeszcze znany i trudno go też szacować na przyszłość).

W ocenie Wnioskodawcy samo nabycie Jednostki p.c.c. nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie Uczestnika Programu.

Należy bowiem zauważyć, że JC p.c.c. przyznaje Uczestnikom jedynie prawo żądania od Spółki wypłaty w ściśle wyznaczonym terminie w przyszłości, w pewnej wysokości (zależnej od Instrumentu Bazowego i nieznanej w momencie składania czy przyjmowania Oferty), co więcej jedynie po spełnieniu pewnych warunków - w tym w szczególności w zależności od wartości Instrumentu Bazowego. Jest to prawo o ograniczonej zbywalności. W chwili kreacji nie przedstawia ono zatem pewnej wartości.

Uczestnik otrzymuje od Spółki Ofertę nabycia pewnej liczby JC p.c.c., a w efekcie jej przyjęcia dochodzi do zawarcia Umowy cywilnoprawnej o pochodny instrument finansowy. W momencie zawarcia Umowy nie można jednak ustalić pewnej wartości rynkowej JC p.c.c., gdyż ta zależna będzie od wskaźnika finansowego EBITDA, który w momencie przyjmowania Oferty (zawarcia Umowy) nie jest znany.

Uczestnik nie może też swobodnie dysponować prawem, przez Okres Przetrzymania możliwość jego zbywania jest ograniczona, nie ma także możliwości jej obciążania i dzielenia - nie można zatem realnie ustalić wartości tego prawa, ani poszczególnej jednostki w chwili kreacji. Jest to prawo jedynie hipotetyczne, warunkowe, które zmaterializuje się (zostanie wypłacona ewentualna kwota pieniężna) dopiero w Dniu Realizacji. W związku z powyższym w momencie nabycia JC p.c.c. Uczestnicy nie otrzymują jakiegokolwiek przychodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu.

Powyższe potwierdza też fakt, że JC p.c.c. jest prawem niepodzielnym, którego wartość zależy od wskaźnika finansowego EBITDA nieznanego Spółce w momencie jego kreacji. W związku z tym w dniu przyjęcia Oferty i kreacji JC p.c.c. nie ma możliwości oszacowania ich rzeczywistej wartości.

Należy zauważyć, że takie samo stanowisko (w analogicznych stanach faktycznych) przyjęły organy podatkowe w licznych interpretacjach podatkowych, przykładowo por. stanowisko:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lutego 2016 r., sygn. ILPB2/4511-1 -7/16-4/NK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lutego 2016 r., sygn. IPPB2/4511 -1172/15-4/MG;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 czerwca 2014 r., sygn. ILPB1/415 -278/14-4/AP;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2013 r., sygn. IPPB2/415 -77/13-2/MK.

W ostatniej ze wskazanych interpretacji Dyrektor IS, uznał, że: Przyznanie pracownikom w ramach programu motywacyjnego odroczonych pochodnych instrumentów finansowych w postaci jednostek instrumentów finansowych powoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z jednostek instrumentów finansowych (a nie na żadnym wcześniejszym etapie (...).

Podobny pogląd przedstawił też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 października 2011 r. II FSK 517/10: (...) sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym samo przyjęcie przez Uczestników Oferty nabycia JC p.c.c. nie powoduje powstania po ich stronie przychodu, który z kolei podlegać powinien opodatkowaniu dopiero w chwili realizacji praw z Jednostki p.c.c., czyli w dacie otrzymania przez Uprawnionego płatności i należy go zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT.

Ad. 2).

Pytanie 2.

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

Uwzględniając, że odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca i mając na względzie brzmienie powołanych poniżej przepisów należy stwierdzić, że skoro dochód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych zakwalifikować należy do źródła dochodów jakim są kapitały pieniężne, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ww. Ustawy, ani w momencie przyjęcia przez Uczestnika Oferty nabycia JC p.c.c., ani też w momencie realizacji praw z nich wynikających.

Na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z realizacji praw wynikających z Jednostek Certyfikowanych p.c.c., a Spółka zobowiązana będzie przesłać Uczestnikowi Programu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o PIT - sporządzone na formularzu PIT-8C.

2. Brzmienie przepisów.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 oparte jest na interpretacji następujących przepisów:

a. art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926), tj. z dnia 8 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) - (dalej jako: "Ordynacja podatkowa"):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

b. art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: (...)

1.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

j.

art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

k. art. 30b ust. 6 Ustawy o PIT:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

I. art. 31 Ustawy o PIT:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

m. art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT:

Płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

n. art. 39 ust. 1 Ustawy o PIT:

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Szczegółowe uzasadnienie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatami z realizacji praw wynikających z JC p.c.c., jako że jest to przychód z kapitałów pieniężnych, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji Podatkowej jest podmiot (osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej), która na podstawie przepisów prawa podatkowego zobowiązana jest do:

* obliczania,

* pobierania.

* wpłacania,

podatku, zaliczki lub raty.

Na gruncie ustawy o PIT (art. 31 ust. 1) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Ww. podmioty zobowiązane są do przekazywania pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki.

Powołane powyżej przepisy wskazują, że (w rozumieniu Ustawy o PIT) obowiązek płatnika w stosunku do danego podmiotu związany jest z faktem wypłacania mu przez potencjalnego Płatnika świadczeń pieniężnych za wykonaną na jego rzecz pracę, co nie ma miejsca w przedmiotowym stanie faktycznym.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić Program motywacyjny, skierowany wprawdzie do członków zarządu Spółki, będący jednak programem kreowanym na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej.

Założeniem programu będzie zaoferowanie jego Uczestnikom nabycia pochodnych instrumentów finansowych (JC p.c.c.), które implementują prawo do żądania przez Uczestników w przyszłości wypłaty, w wysokości zależnej od wartości Instrumentu Bazowego, jakim jest wskaźnik finansowy EBITDA.

Należy zauważyć, że Spółka wprowadzi odrębny od Regulaminu Pracy czy Regulaminu Wynagradzania, dokument określający szczegółowe zasady Programu. Dodatkowo poprzez przyjęcie Oferty złożonej przez Spółkę, Strony łączyć będzie umowa cywilnoprawna o pochodny instrument finansowy, na podstawie której dojdzie do kreacji niezależnego warunkowego prawa majątkowego w postaci JC p.c.c., a w Umowie (niezależnie od umowy o pracę czy innej podstawy prawnej współpracy Uczestnika ze Spółką) ustalone będą wzajemne prawa i obowiązki Stron.

Zgodnie z Programem, w ściśle określonym terminie w przyszłości (w Dniu Realizacji) Uczestnikom Programu będzie przysługiwało roszczenie wobec Spółki o wypłatę Kwoty Rozliczenia. Jej wysokość będzie uzależniona od wartości wskaźnika finansowego EBITDA - na Dzień Realizacji (który stanowi Instrument Bazowy dla pochodnego instrumentu finansowego jakim jest JC p.c.c.).

Należy zaznaczyć, że dla wypłaty Kwoty Rozliczenia (realizacji praw z nabytych JC p.c.c.) nie ma znaczenia, czy strony także na Dzień Realizacji nadal pozostawać będą w stosunku pracy lub innym stosunku prawnym, będącym podstawą współpracy Uczestnika ze Spółką - roszczenia wynikające ze stosunku cywilnoprawnego pozostają aktualne, niezależnie od rozwiązania umowy o pracę, zmiany warunków pracy lub płacy, zmiany podstawy prawnej współpracy ze Spółką lub jej zakończenia, ustania mandatu członka zarządu czy też zmiany funkcji pełnionej przez Uczestnika w zarządzie w Okresie Przetrzymania.

Kwalifikacja dochodu z tytułu realizacji praw wynikających z jednostek uczestnictwa do źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne, oznacza, że na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z tytułu z realizacji praw wynikających z Jednostek Certyfikowanych p.c.c.

Artykuł 30b ust. 6 wprowadza zasadę samoopodatkowania przez uprawnionych z tytułu realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, co oznacza, że jedynie na Uczestnikach Programu spoczywać będzie obowiązek złożenia zeznania podatkowego oraz zapłaty podatku w odpowiedniej kwocie. Na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w tym zakresie.

Niemniej jednak art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT stanowi, że m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (tekst jedn.: także dochodu z realizacji PIF) sporządzone według ustalonego wzoru. Obowiązek sporządzenia powyższych informacji spoczywa na podmiotach, które wpłacają świadczenia stanowiące dla podatników dochody kapitałowe.

Skoro więc Spółka będzie wdrażała Program, na podstawie którego następuje kreacja pochodnych instrumentów finansowych i to ona będzie wypłacała Uczestnikom Programu świadczenia związane z realizacją praw wynikających z tych JC p.c.c., oznacza to, że zgodnie z dyspozycją art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia i przekazania Uczestnikom oraz Urzędom Skarbowym stosownej informacji.

Informacja ta powinna zostać złożona (według stanu na dzień złożenia wniosku) na formularzu PIT-8C - Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych, podstawą prawną dla którego jest art. 39 ust. 3 Ustawy o PIT, jako że jest to jedyny właściwy formularz dla informacji o przychodach uzyskanych z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych.

Dodatkowo należy zauważyć, że obowiązek wynikający z art. 39 ust. 3 ustawy o PIT jest niezależny od obowiązków Spółki wynikających z innych stosunków prawnych, łączących ją z podatnikiem (Uczestnikiem Programu). Oznacza to, że skoro z Uczestnikami Programu oprócz przedmiotowego stosunku cywilnoprawnego łączy ją też stosunek pracy, Uczestnicy Programu otrzymają od Spółki informację o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 niezależnie od obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodów ze stosunku pracy i obowiązku sporządzenia przez płatnika informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Powyższe znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych, m.in. w interpretacji:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 stycznia 2013 r., sygn. IBPBII/2/415 -1413/12/MM;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 czerwca 2014 r., sygn. ILPB1/415 -278/14-4/AP;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2016 r., sygn. ILPB2/4511-1 -1325/15-4/MK.

Ad. 3) Stanowisko Wnioskodawcy.

Pytanie 3.

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki przychód uzyskany z tytuły realizacji praw z JC p.c.c. (Kwota Rozliczenia) należy zaliczyć do kategorii przychodów, określonej w art. 17 Ustawy o PIT, tj. do przychodów z kapitałów pieniężnych, gdyż JC p.c.c. powinna zostać zakwalifikowana jako pochodny instrument finansowy. Taki przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie ewentualnej wypłaty Kwoty Rozliczenia i należy go zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, podlegających opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, samo przyjęcie przez Uczestników Programu Oferty nabycia JC p.c.c., tj. pochodnych instrumentów finansowych, z których wynika prawo Uczestników do żądania w z góry określonym w Umowie terminie (w przyszłości) wypłaty środków pieniężnych w wysokości zależnej od wysokości wyników finansowych Spółki i ewentualnie jej jednostek zależnych, nie skutkuje powstaniem dochodu po stronie Uczestników, nie stanowi też nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

2. Brzmienie przepisów.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3 oparte jest na interpretacji następujących przepisów:

a. art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

b. art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: (...)

1.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

j.

art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

3. Szczegółowe uzasadnienie.

W opinii Wnioskodawcy samo złożenie Oferty nabycia Jednostek p.c.c. oraz jej przyjęcie przez Uczestników Programu nie skutkuje powstaniem po ich stronie jakiegokolwiek przychodu.

Jak wskazano w uzasadnieniu szczegółowym co do pytań 1-2, JC p.c.c. są pochodnymi instrumentami finansowymi, które umożliwiają uzyskanie przez Uczestników Programu Kwoty Rozliczenia w przyszłości po spełnieniu pewnych warunków.

Jednostki Certyfikowane p.c.c.:

* są prawami o ograniczonej zbywalności, niepodzielnymi i nie podlegającymi swobodnemu obrotowi (Uczestnik nie może nimi swobodnie dysponować),

* dają prawo żądania wypłaty kwoty finansowej jedynie w przyszłości w z góry określonym terminie i po spełnieniu pewnych warunków,

* wartość Kwoty Rozliczenia uzależniona jest od osiągnięcia wskaźnika finansowego EBITDA przez Spółkę i ewentualnie jej jednostek zależnych.

W tym kontekście trudno uznać, że w momencie przyjęcia Oferty nabycia JC p.c.c. (złożenia Oświadczenia) Uczestnik otrzymał jakiekolwiek definitywne przysporzenie majątkowe. W dniu przyjęcia Oferty nie jest znana ostateczna wartość Jednostek p.c.c. (nie jest znany bowiem wskaźnik finansowy EBITDA, od którego zależeć będzie Kwota Rozliczenia ewentualnie należna Uprawnionemu w Dniu Realizacji). Dodatkowo JC p.c.c. stanowią prawo o ograniczonej zbywalności, które nie może być przedmiotem swobodnego obrotu, a realizacja praw z nich wynikających jest odroczona w czasie. Sam fakt nabycia prawa nie może więc być identyfikowany z powstaniem jakiekolwiek przychodu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia "nieodpłatne świadczenie". Jednakże, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych (np. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 września 2005 r. w Warszawie, sygn. FSK 2206/04):

(...) przez "nieodpłatne świadczenie" należy rozumieć zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

Do przysporzenia dochodzi więc tylko w sytuacji, gdy można mówić o powiększeniu majątku lub składników majątku danej osoby i gdy osoba ta może tym składnikiem swobodnie dysponować.

W świetle powyższych przepisów i stanu faktycznego należy zatem uznać, że skoro Uczestnik ma ograniczone prawo dysponowania JC p.c.c. w Okresie Przetrzymania - nie może wprowadzić jej do obrotu, sprzedać ani podzielić, to nie znajduje się ona w jego dyspozycji, zatem jej nabycie nie stanowi przysporzenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kreacja i zaoferowanie JC p.c.c. nie prowadzi też do uszczerbku majątkowego po stronie Spółki. W momencie zawarcia Umowy czy przyjęcia Oferty nabycia Jednostek p.c.c., Uczestnicy uiszczą jedynie opłatę manipulacyjną w wysokości 1.000,00 zł (tysiąc złotych), niezależną od ilości oferowanych im Jednostek p.c.c.

Zgodnie z Programem, przyjęcie przez Uczestnika Oferty nabycia JC p.c.c. nie wiąże się z otrzymaniem przez niego jakichkolwiek środków pieniężnych czy też świadczeń (finalna wartość Jednostki p.c.c. na ten dzień nie jest bowiem znana i trudno ją też szacować na przyszłość), stąd w ocenie Wnioskodawcy samo nabycie jednostki nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie Uczestnika Programu, jej wysokość zależeć będzie bowiem od wysokości wskaźnika finansowego EBITDA, którego ostateczna wartość nie jest znana w chwili kreacji jednostki.

Należy bowiem zauważyć, że JC p.c.c. przyznaje Uczestnikom jedynie prawo żądania od Spółki wypłaty w ściśle wyznaczonym terminie w przyszłości, w pewnej wysokości (zależnej od Instrumentu Bazowego i nieznanej ani w momencie składania Oferty przez Spółkę ani w momencie jej przyjęcia przez Uprawnionego).

Przychód po stronie Uczestnika i to z kapitałów pieniężnych powstanie zatem dopiero z momentem realizacji praw wynikających z Jednostek p.c.c. W momencie przyjęcia Oferty nabycia Jednostek p.c.c. Uczestnik nie otrzyma zatem żadnego świadczenia (przysporzenia), które mogłoby być kwalifikowane jako nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy - jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Z kolei stosownie do treści art. 17 ust. 1b ustawy, za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.

Natomiast w myśl art. 5a pkt 13 ustawy - ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.) - instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Użyty w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o OIF termin "instrument pochodny", zdefiniowany został natomiast w art. 3 pkt 28a ustawy o OIF.

Według art. 3 pkt 28a ustawy - przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, że ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, do których mogą należeć różnego rodzaju wskaźniki w tym wskaźniki finansowe. Instrument pochodny będzie więc realizowany przez rozliczenie pieniężne, którego wartość całkowicie zależy od wartości wskaźników finansowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca skieruje do członków zarządu Spółki zaproszenie do udziału w Programie motywacyjnym. Spółka planuje zawrzeć z Uprawnionymi umowę o pochodne instrumenty finansowe. Uczestnictwo w Programie motywacyjnym będzie dobrowolne. W ramach Programu, na mocy zawartej w Uprawnionymi umowy nastąpi kreacja Jednostki Certyfikowanej p.c.c. stanowiącej pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednostka p.c.c. stanowić będzie warunkowe prawo majątkowe, które zrealizowane zostanie w przyszłości przez rozliczenie pieniężne, a którego cena zależeć będzie pośrednio od wartości instrumentu bazowego.

Każda Jednostka p.c.c. odzwierciedlać będzie warunkowe prawo Uczestnika Programu do otrzymania w przyszłości, w określonym terminie przypadającym po zakończeniu każdego Okresu Rozliczeniowego i zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie Sprawozdania finansowego, kwoty pieniężnej (Kwoty Rozliczenia). Z uwagi na fakt, że Jednostki p.c.c. kreowane są w chwili przyjęcia przez Uczestników Oferty i na moment kreacji nie można określić ich wartości rynkowej (w Dniu Kreacji bowiem nie jest jeszcze znana wartość Instrumentu Bazowego, od której zależeć będzie wartość Jednostki p.c.c., a tym samym Kwota Rozliczenia) nabycie przez Uczestników Jednostek p.c.c. nastąpi bez poniesienia wydatków początkowych.

Wysokość Kwoty Rozliczenia zależeć będzie od ilości nabytych przez Uczestnika Jednostek p.c.c., wartości wskaźnika finansowego EBITDA osiągniętego w danym Okresie Rozliczeniowym i stwierdzonego na podstawie Sprawozdania finansowego oraz Wskaźnika Procentowego przyjętego dla danego poziomu wskaźnika finansowego EBITDA.

JC p.c.c. będzie warunkowym prawem warunkowym i niepodzielnym. Do Dnia Realizacji wykluczone jest także żądanie realizacji praw z niej wynikających. Fakt przystąpienia do Programu nie daje Uczestnikom żadnych natychmiastowych ani pewnych korzyści, gdyż ewentualna wypłata kwoty z tytułu rozliczenia pieniężnego uzależniona jest od osiągnięcia wskaźnika finansowego EBITDA.

Stosunek prawny łączący Spółkę z Uczestnikami powstanie na podstawie osobnych Umów cywilnoprawnych, a Uprawniony nie straci prawa do realizacji nabytych przez niego JC p.c.c. w razie ustania jego mandatu członka zarządu, zmiany pełnionej funkcji w zarządzie, rozwiązania umowy o pracę, zmiany warunków pracy lub płacy, czy zmiany podstawy prawnej współpracy ze Spółką lub jej zakończenia przed Dniem Realizacji, niezależnie od przyczyny ww. zdarzenia.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Uczestnicy z tytułu wypłaty rozliczenia pieniężnego osiągną przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że źródłem przychodu dla Uczestników nie będzie moment nabycia ww. prawa do otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego (Dzień Kreacji), ponieważ jego nabycie przez Uczestników nie gwarantuje jeszcze otrzymania rozliczenia pieniężnego (Kwoty Rozliczenia). To uzależnione jest bowiem od spełnienia warunków przewidzianych w Umowie (osiągnięcia wskaźnika finansowego EBITDA) warunki te mogą zostać w przyszłości spełnione lub nie. Otrzymanie świadczenia pieniężnego jest więc zdarzeniem przyszłym i niepewnym. Do tego czasu z posiadania pochodnego instrumentu finansowego nie płyną żadne korzyści. Uczestnicy w momencie jego nabycia uzyskują wyłącznie potencjalną możliwość otrzymania w przyszłości korzyści w postaci świadczenia pieniężnego. W Dniu Kreacji nie ma bowiem możliwości ustalenia wartości Jednostek p.c.c., gdyż na ten moment nie jest jeszcze znana wartość Instrumentu Bazowego, od której zależeć będzie wartość Jednostek. Dodatkowo, w Okresie Przetrzymania - czyli pomiędzy Dniem Kreacji Pochodnego Instrumentu Finansowego a Dniem Realizacji - Jednostki p.c.c. nie będą mogły być zbyte ani spieniężone. To wszystko sprawia, że nabycie ww. prawa przez Uczestników Programu nie powoduje u nich powstania źródła przychodu już w momencie przystąpienia do Programu i otrzymania Jednostek p.c.c., a dopiero w chwili ich realizacji.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie natomiast do art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a, osiągnięta w roku podatkowym.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów, za pośrednictwem których podatnik uzyskuje dochody, o których mowa powyżej.

Wobec powyższych uregulowań należy stwierdzić, że przyznanie Uczestnikom w ramach Programu motywacyjnego pochodnego instrumentu finansowego - w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu tylko w momencie realizacji Prawa (Jednostek p.c.c.). W konsekwencji przychód ten należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Samo przyznanie Uczestnikowi pochodnych instrumentów finansowych - po spełnieniu warunków programu - nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. Zatem otrzymanie Prawa w ramach Programu motywacyjnego stanowiącego pochodny instrument finansowy nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby otrzymującej instrumenty finansowe.

Wobec powyższego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno na moment przyznania Uczestnikom warunkowego Prawa do otrzymania Kwoty Rozliczenia, jak również w chwili realizacji Prawa. Spółka będzie jednak zobowiązana - na mocy art. 39 ust. 3 ustawy - do przesłania Uczestnikom oraz odpowiedniemu organowi podatkowemu imiennej informacji o wysokości dochodu na formularzu (PIT-8C).

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tutejszy Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Również przywołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, zdaniem tut. Organu podatkowego, teza badanych rozstrzygnięć nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do wojewódzkiego sądu administracyjnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę strony skarżącej, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczenia się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl