ILPB2/4511-1-511/16-4/MKI - PIT w zakresie odliczenia wydatków na własne cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-511/16-4/MKI PIT w zakresie odliczenia wydatków na własne cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2016 r. (data wpływu 13 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia wydatków na własne cele mieszkaniowe:

* jest prawidłowe - w odniesieniu do wydatków na farby do malowania ścian, panele podłogowe, płytki ceramiczne, gniazda i wyłączniki elektryczne, materiał na instalację centralnego ogrzewania, szafę rak teleinformatyczną zamontowaną na ścianie na stałe, wannę i biały montaż w łazienkach, kominek wraz z obudowaniem oraz cement, gips, żwir w części bezpośrednio dotyczącej bryły budynku domu,

* jest nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałej części wydatków.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia wydatków na własne cele mieszkaniowe.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z 23 czerwca 2016 r. nr ILPB2/4511-1-511/16-2/MKI Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzu-pełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewi-dzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 23 czerwca 2016 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło 4 lipca 2016 r.), zaś 11 lipca 2016 r. (data nadania 7 lipca 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W listopadzie 2015 r. Wnioskodawca wykupił mieszkanie spółdzielcze i tym sposobem stało się ono jego własnością.

Teraz Wnioskodawca chciałby je sprzedać i pieniądze ze sprzedaży przeznaczyć na dokończenie budowy domu, który obecnie ukończony jest w 85 procentach.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że 13 listopada 2015 r. miało miejsce przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego w odrębną własność.

W domu, który Wnioskodawca ma zamiar dokończyć, będzie realizował tylko własne cele mieszkaniowe.

Wydatki na dokończenie budowy domu Wnioskodawca poniesie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie mieszkania.

Budowany dom stanowi współwłasność tylko Wnioskodawcy i jego żony.

Budowany dom położony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Taras nie będzie stanowić elementu konstrukcyjnego domu, ale będzie przylegał bezpośrednio do niego.

Wydatki poniesione na zakup cementu, żwiru, gipsu będą związane z wykończeniem samego domu (tynki wewnętrzne, posadzki wewnątrz), jak i budową ogrodzenia działki, na której stoi ww. dom, położeniem kostki brukowej wokół domu, jak i budową tarasu przy ww. domu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na dokończenie budowy domu:

* prace związane z budową ogrodzenia działki, na której stoi dom;

* zakup krzewów;

* zakup i położenie kostki brukowej wokół tego domu;

* materiał i wykończenie tarasu przy domu;

* farby do malowania ścian;

* panele podłogowe;

* płytki ceramiczne;

* lampy;

* gniazda i wyłączniki elektryczne;

* materiał na instalację centralnego ogrzewania;

* szafa rak teleinformatyczna zamontowana na ścianie na stałe;

* szafy montowane na stałe;

* meble i sprzęt AGD do kuchni;

* wanny i biały montaż w łazienkach;

* kominek wraz z obudowaniem;

* cement, gips, żwir;

- stanowią wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1, i tym samym istnieje możliwość zwolnienia z zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości (ww. mieszkania).

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki przeznaczone na budowę, rozbudowę, o których mówi ustawodawca, a wszystkie wymienione przez Wnioskodawcę temu mają służyć, to powinny mieć możliwość zwolnienia z zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie odliczenia wydatków na własne cele mieszkaniowe:

* jest prawidłowe - w odniesieniu do wydatków na farby do malowania ścian, panele podłogowe, płytki ceramiczne, gniazda i wyłączniki elektryczne, materiał na instalację centralnego ogrzewania, szafę rak teleinformatyczną zamontowaną na ścianie na stałe, wannę i biały montaż w łazienkach, kominek wraz z obudowaniem oraz cement, gips, żwir w części bezpośrednio dotyczącej bryły budynku domu,

* jest nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałej części wydatków.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, między innymi:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonaneprzed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że jeżeli sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw majątkowych określonych w tym przepisie następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak z powyższego wynika, dla opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma data nabycia nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z opisu sprawy wynika, że 13 listopada 2015 r. Wnioskodawca przekształcił lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu mieszkaniowego w odrębną własność. Wnioskodawca zamierza je sprzedać, i pieniądze z tej sprzedaży przeznaczyć na dokończenie budowy domu. Wydatki na dokończenie budowy domu Wnioskodawca poniesie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie mieszkania. Budowany dom stanowi współwłasność tylko Wnioskodawcy i jego żony. W domu, który Wnioskodawca ma zamiar dokończyć, będzie realizował tylko własne cele mieszkaniowe. Przeznaczając pieniądze ze sprzedaży na dokończenie budowy Wnioskodawca zamierza zrealizować następujące zadania:

* prace związane z budową ogrodzenia działki, na której stoi dom;

* zakup krzewów;

* zakup i położenie kostki brukowej wokół tego domu;

* materiał i wykończenie tarasu przy domu;

* farby do malowania ścian;

* panele podłogowe;

* płytki ceramiczne;

* lampy;

* gniazda i wyłączniki elektryczne;

* materiał na instalację centralnego ogrzewania;

* szafa rak teleinformatyczna zamontowana na ścianie na stałe;

* szafy montowane na stałe;

* meble i sprzęt AGD do kuchni;

* wanny i biały montaż w łazienkach;

* kominek wraz z obudowaniem;

* cement, gips, żwir.

Taras nie będzie stanowić elementu konstrukcyjnego domu, ale będzie przylegał bezpośrednio do niego. Wydatki poniesione na zakup cementu, żwiru, gipsu będą związane z wykończeniem samego domu (tynki wewnętrzne, posadzki wewnątrz), jak i budową ogrodzenia działki, na której stoi ww. dom, położeniem kostki brukowej wokół domu, jak i budową tarasu przy ww. domu.

Zatem odnosząc to do niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w 2015 r. Wnioskodawca - wykupując i przekształcając spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkaniowego w odrębną własność - nabył lokal mieszkalny.

Zatem bieg pięcioletniego terminu (liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie), określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozpoczął się 1 stycznia 2016 r.

Jeśli Wnioskodawca dokona odpłatnego zbycia mieszkania do końca 2020 r., wtedy odpłatne zbycie mieszkania stanowić będzie dla Wnioskodawcy źródło przychodu, do którego opodatkowania znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy: podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 30e ust. 4 tej ustawy: po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Wysokość dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie ww. regulacji podatnik powinien wykazać w zeznaniu, składanym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego.

W sytuacji gdy przychód ze sprzedaży zostanie w całości przeznaczony na własne cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego. Jeśli jednak tylko część przychodu przeznaczona będzie na cele mieszkaniowe, to zwolnieniem objęta będzie tylko ta część dochodu, która proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 21 ust. 26 tej ustawy - przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d-e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy - za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Niezbędnym zatem warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest wydatkowanie otrzymanego przychodu na cele mieszkaniowe określone w ww. ustawie.

Kolejną okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z przywołanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatkowej jest fakt wydatkowania, począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat, od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie środków z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe. Warto przy tym dodać, że zwolnieniem objęte są wyłącznie wydatki na własne cele mieszkaniowe, a nie wydatki na cele inwestycyjne lub gospodarcze, nawet jeśli te cele inwestycyjne i gospodarcze łączy się z celami mieszkaniowymi.

Ustawodawca uzależnia zatem prawo do skorzystania ze zwolnienia od wydatkowania przez podatnika w ściśle określonym czasie, środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c na realizację własnego celu mieszkaniowego. Celem tym może być budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, w którym podatnik zaspokaja swoje własne potrzeby mieszkaniowe.

Podkreślenia wymaga także to, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. W związku tym to podatnik winien zadbać o posiadanie dokumentów, które mogą potwierdzić fakt dokonania stosownych wydatków.

W myśl art. 3 pkt 2, 6 i 7 Prawa budowlanego z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 290) - ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przenosząc powyższe na grunt prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeśli spełnione zostaną przesłanki zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 i art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca tak wydatkowany przychód będzie mógł uznać za poniesiony na realizację własnego celu mieszkaniowego.

Zatem za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ww. przepisach, uprawniające do przedmiotowego zwolnienia należy uznać wydatki poniesione na dokończenie budowy domu, tj. farby do malowania ścian, panele podłogowe, płytki ceramiczne, gniazda i wyłączniki elektryczne, materiał na instalację centralnego ogrzewania, szafę rak teleinformatyczną zamontowaną na ścianie na stałe, wannę i biały montaż w łazienkach, kominek wraz z obudowaniem oraz cement, gips, żwir w części bezpośrednio dotyczącej bryły budynku domu.

Natomiast w odniesieniu do wydatkowania części środków uzyskanych ze zbycia mieszkania na: prace związane z budową ogrodzenia działki, na której stoi dom, zakup krzewów, zakup i położenie kostki brukowej wokół tego domu, materiał i wykończenie tarasu przy domu, lampy, szafy montowane na stałe, meble i sprzęt AGD do kuchni oraz cement, gips, żwir w części dotyczącej budowy ogrodzenia działki, na której stoi ww. dom, położeniem kostki brukowej wokół domu, jak i budową tarasu przy ww. domu - należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 i art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem Wnioskodawca tak wydatkowany przychód nie będzie mógł uznać za poniesiony na realizację własnego celu mieszkaniowego.

Ogrodzenie działki, na której stoi dom, taras przy domu, kostka brukowa wokół ww. domu choć są związane z całością inwestycji prowadzonej na działce, na której stoi dom, to nie są budynkiem mieszkalnym, a stanowią odrębne budowle architektoniczne lub małą architekturę. Stanowić one mogą infrastrukturę wybudowanego budynku mieszkalnego, lecz nie są włączone w konstrukcyjną bryłę substancji budynku. Należy stwierdzić, że wydatki na te cele nie są wydatkami, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie spełniają dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy. Zatem wydatki te nie są wydatkami poniesionymi na własne cele mieszkaniowe.

Meble i sprzęt AGD do kuchni, szafy montowane na stałe oraz lampy stanowią wyposażenie domu (mieszkania). Zatem należy stwierdzić, że wydatki na te cele także nie są wydatkami, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie spełniają dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy. Dlatego też wydatki te nie są wydatkami poniesionymi na własne cele mieszkaniowe.

Reasumując - tylko wydatki na dokończenie budowy domu obejmujące farby do malowania ścian, panele podłogowe, płytki ceramiczne, gniazda i wyłączniki elektryczne, materiał na instalację centralnego ogrzewania, szafę rak teleinformatyczną zamontowaną na ścianie na stałe, wannę i biały montaż w łazienkach, kominek wraz z obudowaniem oraz cement, gips, żwir w części bezpośrednio dotyczącej bryły budynku domu stanowią wydatki na własne cele mieszkaniowe. Zwolnieniu podlegać będzie dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia mieszkania. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć wysokości przychodu z tego zbycia.

Natomiast wydatki na prace związane z budową ogrodzenia działki, na której stoi dom, zakup krzewów, zakup i położenie kostki brukowej wokół tego domu, materiał i wykończenie tarasu przy domu, lampy, szafy montowane na stałe, meble i sprzęt AGD do kuchni oraz cement, gips, żwir w części dotyczącej budowy ogrodzenia działki, na której stoi ww. dom, położeniem kostki brukowej wokół domu, jak i budową tarasu przy ww. domu nie stanowią o realizacji własnego celu mieszkaniowego Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl