ILPB2/4511-1-270/16-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-270/16-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2016 r. (data wpływu 3 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2016 r. (data wpływu 12 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 4 kwietnia 2016 r. nr ILPB2/4511-1-270/16-2/WS Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 4 kwietnia 2016 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 6 kwietnia 2016 r.), zaś w dniu 12 kwietnia 2016 r. (data nadania 9 kwietnia 2016 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 2 października 2008 r. Wnioskodawczyni sprawuje nieprzerwanie wraz z mężem funkcję zawodowej rodziny zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego na podstawie umowy zawartej ze starostą o pełnienie funkcji zawodowej rodziny zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego, celem zapewnienia dzieciom pieczy w zawodowej rodzinie zastępczej, poprzez zapewnienie opieki i wychowania dzieciom, umieszczonym w rodzinie zastępczej ze względu na niemożność sprawowania opieki i wychowania przez rodziców, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 332 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisami ww. umowy miejscem sprawowania pieczy zastępczej jest miejsce zamieszkania rodziców zastępczych.

W zawodowej rodzinie zastępczej umieszcza się w tym samym czasie nie więcej niż troje dzieci. W razie konieczności umieszczenia w rodzinie zastępczej zawodowej rodzeństwa, za zgodą rodziny zastępczej oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej (powiatowego centrum pomocy rodzinie) jest dopuszczalne umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci (na przykładzie roku 2015 w rodzinie zastępczej Wnioskodawczyni przebywało: w m-cu 01/15 - 4, w m-cu 02/15 - 3, w m-cu 03/15 - 5, w m-cu 04/15 - 4, w m-cu 05/15 - 5, w m-cu 06/15 - 5, w m-cu 07/15 - 5, w m-cu 08/15 - 5, w m-cu 09/15 - 5, w m-cu 10/15 - 5, w m-cu 11/15 - 6, w m-cu 12/15 - 5).

Rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego przyjmuje dziecko:

* na podstawie orzeczenia sądu,

* w przypadku gdy dziecko zostało doprowadzone przez policję lub Straż Graniczną,

* na wniosek rodziców dziecka lub innej osoby w przypadku określonym ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, tj. przez pracownika socjalnego wspólnie z funkcjonariuszem Policji, a także z lekarzem, lub ratownikiem medycznym, lub pielęgniarką wykonujących czynności służbowe podejmowane w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia w związku z przemocą w rodzinie.

W przypadku przyjęcia dziecka w sytuacji, o której mowa powyżej zawodowa rodzina zastępcza pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego informuje o tym niezwłocznie właściwy sąd, starostę oraz ośrodek pomocy społecznej.

W rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego umieszcza się dziecko do czasu unormowania sytuacji dziecka, nie dłużej niż na okres czterech miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony, za zgodą organizatora rodzinnej pieczy zastępczej (powiatowego centrum pomocy rodzinie) do ośmiu miesięcy lub do zakończenia postępowania sądowego o powrót dziecka do rodziny, przysposobienie lub umieszczenie w rodzinnej pieczy zastępczej.

Rodzina zastępcza zobowiązana jest sprawować opiekę nad powierzonym dzieckiem osobiście z wyjątkiem przypadku, gdy rodzina zastępcza okresowo nie może z powodów zdrowotnych lub losowych sprawować opieki osobiście albo, gdy dziecko okresowo przebywa w szczególności w sanatorium, szpitalu, domu pomocy społecznej, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub innej placówce zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Przy wykonywaniu obowiązku pieczy nad dzieckiem i jego wychowaniem rodzina zastępcza:

1. zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie, w szczególności:

o traktuje dziecko w sposób sprzyjający godności i wartości osobowej,

o zapewnia dostęp do przysługujących świadczeń zdrowotnych,

o zapewnia kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i szkolnych,

o zapewnia jego rozwój uzdolnień i zainteresowań,

o zaspokaja jego potrzeby emocjonalne, bytowe, rozwojowe, społeczne oraz religijne,

o zapewnia ochronę przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka,

o umożliwia kontakt z rodzicami i innymi osobami, chyba że sąd postanowi inaczej,

2. zapewnia dzieciom warunki rozwoju i wychowania podobne do warunków w rodzinie naturalnej, w szczególności:

o odpowiednie warunki bytowe i mieszkaniowe umożliwiające dziecku zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb,

o możliwości rozwoju emocjonalnego, fizycznego i społecznego,

o możliwości właściwej edukacji i rozwoju zainteresowań,

o odpowiednie warunki do wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego przysługuje wynagrodzenie, które reguluje art. 85 cytowanej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Z wynagrodzenia potrącane są składki na powszechne ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz podatek dochodowy os osób fizycznych.

Wynagrodzenie wypłacane jest jednemu z rodziców zastępczych, wskazanemu w umowie (w przypadku rodziny Wnioskodawczyni - jej osobie).

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że w rodzinie zastępczej zawodowej o charakterze pogotowia rodzinnego przebywają tylko dzieci nieletnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do powyższych faktów Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ulgi prorodzinnej z tytułu wychowywania dzieci w zawodowej rodzinie zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego za każdy miesiąc roku podatkowego, w którym pełniła funkcję rodziny zastępczej w stosunku do każdego umieszczonego w niej dziecka.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatnik, który sprawuje funkcję rodziny zastępczej (w przypadku Zainteresowanej - rodziny zastępczej zawodowej o charakterze pogotowia rodzinnego) ma prawo do ulgi prorodzinnej na każde umieszczone w niej dziecko (za każdy miesiąc roku podatkowego w którym pełni funkcję rodziny zastępczej w stosunku do każdego umieszczonego w niej dziecka) ze względu na fakt sprawowanej funkcji, natomiast korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielska,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1.

jednego małoletniego dziecka - kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli dochody podatnika:

a.

pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,

b.

niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2.

dwojga małoletnich dzieci - kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 na każde dziecko,

3.

trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota stanowiąca:

a.

1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b.

1/4 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na trzecie dziecko,

c.

1/3 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, na czwarte każde kolejne dziecko.

Stosownie do art. 27f ust. 2a ustawy, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).

W świetle art. 27f ust. 2c ww. ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1 nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka;

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Jak wynika z art. 27f ust. 7 cyt. ustawy podatkowej, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy m.in. sprawować nad małoletnim dzieckiem opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską;

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1.

jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a.

pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b.

niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2.

dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3.

trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a.

92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b.

166,67 zł na trzecie dziecko,

c.

225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).

W myśl art. 27f ust. 2c ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka;

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od dnia 2 października 2008 r. Wnioskodawczyni sprawuje nieprzerwanie wraz z mężem funkcję zawodowej rodziny zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego na podstawie umowy zawartej ze starostą o pełnienie funkcji zawodowej rodziny zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego, celem zapewnienia dzieciom pieczy w zawodowej rodzinie zastępczej, poprzez zapewnienie opieki i wychowania dzieciom, umieszczonym w rodzinie zastępczej ze względu na niemożność sprawowania opieki i wychowania przez rodziców, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 332 z późn. zm.).

Zgodnie z zapisami ww. umowy miejscem sprawowania pieczy zastępczej jest miejsce zamieszkania rodziców zastępczych.

W zawodowej rodzinie zastępczej umieszcza się w tym samym czasie nie więcej niż troje dzieci. W razie konieczności umieszczenia w rodzinie zastępczej zawodowej rodzeństwa, za zgodą rodziny zastępczej oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej (powiatowego centrum pomocy rodzinie) jest dopuszczalne umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci (na przykładzie roku 2015 w rodzinie zastępczej Wnioskodawczyni przebywało: w m-cu 01/15 - 4, w m-cu 02/15 - 3, w m-cu 03/15 - 5, w m-cu 04/15 - 4, w m-cu 05/15 - 5, w m-cu 06/15 - 5, w m-cu 07/15 - 5, w m-cu 08/15 - 5, w m-cu 09/15 - 5, w m-cu 10/15 - 5, w m-cu 11/15 - 6, w m-cu 12/15 - 5).

W rodzinie zastępczej zawodowej o charakterze pogotowia rodzinnego przebywają tylko dzieci nieletnie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że podatnikowi - w sytuacji gdy nie jest rodzicem dziecka - przysługuje prawo do omawianej ulgi prorodzinnej tylko w sytuacji, gdy pełni funkcję opiekuna prawnego dziecka, które z nim zamieszkuje lub sprawuje opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej.

Przepisy dotyczące funkcjonowania rodziny zastępczej zostały zawarte w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 332).

Stosownie do art. 34 ww. ustawy, piecza zastępcza jest sprawowana w formie:

1.

rodzinnej;

2.

instytucjonalnej.

Natomiast w myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy, formami rodzinnej pieczy zastępczej są:

1.

rodzina zastępcza:

a.

spokrewniona,

b.

niezawodowa,

c.

zawodowa, w tym zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego i zawodowa specjalistyczna;

2.

rodzinny dom dziecka.

Ustawodawca w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dał podatnikowi prawo do odliczenia ulgi na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym sprawował opiekę poprzez pełnienie rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Wnioskodawczyni sprawuje taką opiekę nad dziećmi nieletnimi na podstawie umowy zawartej ze starostą.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ulgi prorodzinnej z tytułu wychowywania dzieci w zawodowej rodzinie zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego za każdy miesiąc roku podatkowego, w którym pełniła funkcję rodziny zastępczej w stosunku do każdego umieszczonego w niej dziecka.

Jednakże w przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, (np. gdy dziecko spod opieki rodziców zostaje przekazane w danym miesiącu do rodziny zastępczej) wówczas, zgodnie z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga będzie dzielona na dni. W tej sytuacji Wnioskodawczyni za ten miesiąc przysługiwać będzie odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 miesięcznej kwoty odliczenia za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl