ILPB2/4511-1-1081/15-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4511-1-1081/15-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2015 r. (data wpływu 4 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa), zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. oraz o zmianie niektórych innych ustaw (art. 11 ust. 1, 22) dokonał rozliczenia wkładu lokatorskiego w poniższy sposób.

Główny najemca wniósł do Spółdzielni wkład lokatorski w kwocie 132.328,00 zł, tj. w wysokości obowiązującej na dzień zasiedlenia, czyli 5 października 1987 r. (na dzień dzisiejszy to kwota 13,23 zł). Po śmierci głównego najemcy, mieszkanie lokatorskie spadkobiercy przekazali do dyspozycji Spółdzielni (Protokół zdawczo-odbiorczy lokalu z dnia 17 czerwca 2014 r.). Wnioskodawca zlecił sporządzenie operatu szacunkowego rzeczoznawcy majątkowemu, tym samym została określona wartość rynkowa przejętego lokalu mieszkalnego. Następnie przejęty lokal mieszkalny sprzedano w drodze przetargu za kwotę 80.800,00 zł. Z wartości rynkowej lokalu, którą uzyskano w wyniku przeprowadzonego przetargu, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy, potrącono nominalną kwotę umorzenia kredytu w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w łącznej wysokości 19.570,59 zł. Wartość rynkową lokalu zmniejszoną o dokonane potrącenia, tj. kwotę 61.229,41 zł wypłacono spadkobiercom w listopadzie 2014 r., zgodnie z aktem poświadczenia dziedziczenia spadku. Wypłacony wkład mieszkaniowy nie jest wyższy od kwoty, jaką Wnioskodawca uzyskał od członka obejmującego lokal w trybie przetargu.

W związku z powyższym w dniu 11 lutego 2015 r., Wnioskodawca wystawił spadkobiercom PIT- 8C, traktując dokonane wypłaty jako tzw. przychody z innych źródeł. Podstawę działania stanowił art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 50 tej ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uzyskaniem przez spadkobierców dodatkowych dochodów na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia spadku po zmarłej matce, Spółdzielnia Mieszkaniowa powinna wystawić PIT-8C spadkobiercom: córce.

Zdaniem Wnioskodawcy nabyty spadek jest dodatkowym źródłem dochodu i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy z uwzględnieniem art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wynika z art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia tej ustawy, w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej. Dodatkowo przychód ten nie może podlegać wyłączeniu od opodatkowania - stosownie do przepisów art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem stanowi art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 86 z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Z kolei, zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn. zm.), przedmiot spadku stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Jak stanowi art. 922 § 2 Kodeksu, nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Wśród praw majątkowych można wyróżnić: prawa rzeczowe (prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone), wierzytelności, czyli prawa wierzyciela do żądania od dłużnika pewnego zachowania się, prawa na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym (ich przedmiotem są dobra niematerialne, np. utwory, wynalazki), prawa rodzinne o charakterze majątkowym (np. prawo do świadczeń alimentacyjnych), prawo do spadku.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że po śmierci głównego najemcy i przekazania mieszkania przez spadkobierców, Wnioskodawca (spółdzielnia Mieszkaniowa) dokonał rozliczenia wkładu lokatorskiego związanego z tym lokalem. Następnie określono - na podstawie operatu szacunkowego - wartość rynkową przejętego lokalu. W dalszej kolejności przejęty lokal mieszkalny sprzedano za kwotę 80.800,00 zł. Z wartości rynkowej lokalu, którą Wnioskodawca uzyskał w wyniku przeprowadzonego przetargu, zgodnie z art. 11 ust. 2 potrącono nominalną kwotę umorzenia kredytu w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w łącznej kwocie 19.570,59 zł. Wartość rynkową lokalu zmniejszoną o dokonane potrącenia, tj. kwotę 61.229,41 zł, zgodnie z aktem poświadczenia dziedziczenia spadku, wypłacono spadkobiercom w listopadzie 2014 r. W związku z dokonaną wypłatą w dniu 11 lutego 2015 r. Wnioskodawca wystawił spadkobiercom informacje PIT-8C.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222, z późn. zm.), spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji. Dziedziczeniu podlega natomiast wkład mieszkaniowy, co wynika z art. 14 ww. ustawy. Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ww. ustawy, z chwilą śmierci jednego z małżonków spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada drugiemu małżonkowi. Małżonek ten, jeżeli nie jest członkiem spółdzielni, powinien w terminie jednego roku od dnia śmierci współmałżonka złożyć deklarację członkowską. Małżonkowi zmarłego członka spółdzielni przysługuje roszczenie o przyjęcie w poczet członków spółdzielni. Przepis art. 13 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Przepis ust. 1 nie narusza uprawnień spadkobierców do dziedziczenia wkładu (art. 14 ust. 2 ustawy).

W konsekwencji, należy stwierdzić że na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego do zwrotu spadkobiercom kwoty wkładu mieszkaniowego nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w tym przepisów dotyczących obowiązków płatnika - w związku z wypełnieniem dyspozycji art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z rzeczonego tytułu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl