ILPB2/4510-1-14/16-5/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/4510-1-14/16-5/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji - reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z 6 lipca 2016 r. (data wpływu 7 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej - proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy - w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu - będzie zwolniony z podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem w dniu 6 września 2016 r. - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy:

* wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstania po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

* dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej - proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy - w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu - będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

I.1.

Wnioskodawca - Fundacja jest fundacją w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40) ("ustawa o fundacjach") z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych ("podatek CIT") dalej jako "Fundacja" lub zamiennie "Wnioskodawca".

Fundacja, jako fundacja wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jest osobą prawną (art. 7 ust. 1 ustawy o fundacjach).

I.2.

Jak wynika ze statutu Fundacji ("Statut") celami statutowym Fundacji są:

1.

promocja sportów wodnych, w tym w szczególności żeglarstwa, jako środka wychowania fizycznego, psychicznego i społecznego w kraju i za granicą (działalność z zakresu kultury fizycznej i sportu);

2.

ochrona i promocja zdrowia, w tym zadania polegające na promocji bezpiecznej żeglugi rekreacyjnej, zdrowego trybu życia oraz profilaktyki zdrowotnej (działalność z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej);

3.

prowadzenie działalności edukacyjnej w warunkach rejsów żeglarskich i ośrodków żeglarskich (działalność oświatowa);

4.

wspieranie i upowszechnianie zasad racjonalnego odżywiania i zdrowego trybu życia, w szczególności wśród dzieci i młodzieży (działalność z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej);

5.

działalność wspomagająca placówki wychowawcze, oświatowe i opiekuńcze (działalność oświatowa);

6.

działalność wspomagająca niesienie pomocy dzieciom i młodzieży znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej (działalność dobroczynna);

7.

kształtowanie etycznych i obywatelskich postaw (działalność oświatowa);

8.

wspieranie i upowszechnianie ochrony zabytków morskiej kultury materialnej, w szczególności sztuki szkutniczej (działalność kulturalna);

9.

promocja polskiego i światowego dorobku kultury i sztuki morskiej (działalność kulturalna);

10.

kultywowanie tradycji żeglarskich, ceremoniału morskiego i tradycji bandery polskiej (działalność kulturalna);

11.

działalność na rzecz budowy i eksploatacji jachtów dla celów oświaty i wychowania (działalność naukowo-techniczna);

12.

prowadzenie oraz wspieranie działalności naukowej z zakresu badań specjalistycznych produktów spożywczych oraz farmakologicznych przeznaczonych do wykorzystywania w ekstremalnych warunkach;

13.

pozyskiwanie sponsorów w kraju i za granicą;

14.

promocja i organizacja wolontariatu dla potrzeb Fundacji (działalność dobroczynna).

Dla pozyskania środków finansowych na realizację celów wymienionych powyżej Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.

I.3.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez niedochodowe:

1.

organizowanie na własnych jednostkach pływających rejsów z udziałem dzieci, młodzieży oraz dorosłych w kraju i za granicą;

2.

wspieranie, tworzenie, organizowanie, promowanie działań i inicjatyw propagujących zdrowy styl życia, racjonalne odżywianie oraz sporty wodne w szczególności, żeglarstwo;

3.

wspieranie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, konferencji, seminariów, wykładów i prelekcji w szczególności w zakresie "morskiej" edukacji bezpiecznej żeglugi rekreacyjnej;

4.

wspieranie, organizowanie i promowanie programów edukacyjnych, informacyjnych, doradczych, szkoleniowych, kulturalnych, opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych, w tym spotkań służących wymianie informacji i doświadczeń osób i jednostek prowadzących w zakresie objętym celem Fundacji;

5.

wspieranie działalności wydawniczej, tj. ulotki, plakaty, broszury informacyjne;

6.

popularyzowanie celów Fundacji w środkach masowego przekazu oraz promocję i reklamę działań związanych z celami Fundacji;

7.

nawiązywanie współpracy z instytucjami państwowymi i samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, w tym stowarzyszeniami i fundacjami oraz osobami fizycznymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej w zakresie objętym celem Fundacji;

8.

wspieranie finansowe i rzeczowe placówek i instytucji, których zadaniem jest prowadzenie działalności w zakresie objętym celem Fundacji;

9.

ochranianie, restaurowanie, utrzymywanie oraz eksploatacja obiektów i zabytków sztuki szkutniczej, w tym jachtów;

10.

uczestniczenie, organizowanie oraz wspieranie eventów mających na celu kultywowanie tradycji żeglarskich, ceremoniału morskiego i tradycji bandery polskiej;

11.

gromadzenie środków finansowych i rzeczowych na rzecz budowy jachtów oraz ich eksploatacji dla celów "edukacyjno-wychowawczych";

12.

prowadzenie think-tanków, miejsc i platform wymiany myśli i poglądów;

13.

uczestniczenie oraz wspieranie badań specjalistycznych produktów spożywczych i farmakologicznych w ekstremalnych warunkach;

14.

przyznawanie nagród niepieniężnych oraz wyróżnień osobom i organizacjom, których działania wspierają promocję celów Fundacji;

15.

inne działania służące realizacji celów statutowych.

I.4.

W Statucie zawarte jest również postanowienie o możliwości pełnienia przez Fundację funkcji wspólnika w spółkach osobowych z siedzibą na terytorium Polski.

I.5.

Fundator jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych ("podatek PIT").

Fundator jest również jednym ze wspólników (komandytariuszem) spółki komandytowej z siedzibą oraz miejscem zarządu na terytorium Polski ("Spółka Komandytowa"). Spółka Komandytowa prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, m.in. dystrybucji w Polsce elementów elektronicznych i elekromechanicznych nabywanych z zagranicy.

II.1.

W przyszłości Fundacja przystąpi do Spółki Komandytowej - jako wspólnik Spółki Komandytowej - w zamian za określony wkład pieniężny (wielkość udziału w przychodach i kosztach Spółki Komandytowej oraz udziału w jej zysku przypadająca Fundacji będzie większa niżby to wynikało z relacji wartości wkładu pieniężnego Fundacji do Spółki Komandytowej do wartości majątku Spółki Komandytowej).

II.2.

W związku z przystąpieniem Fundacji do Spółki Komandytowej, Fundacja będzie uzyskiwała przychody w podatku CIT z działalności gospodarczej, prowadzonej przez Spółkę Komandytową - w stosunku do posiadanego prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej. Wszystkie przychody w podatku CIT, jakie uzyska Fundacja jako wspólnik Spółki Komandytowej, będą przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji określone w pkt I.2. powyżej.

III.1.

Fundator wraz z żoną ("żona"), osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT, są właścicielami m.in. jachtu ("Jacht"). Jacht jest jachtem ośmioosobowym, przystosowanym do żeglugi morskiej. Jacht jest zarejestrowany w polskim rejestrze jachtów prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski (długość kadłuba do 24 m, jacht rekreacyjny) zgodnie z art. 23 § 3 ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 2016 r. poz. 66).

III.2.

Fundator wraz z żoną zamierzają zawrzeć z Fundacją umowę użyczenia/dzierżawy Jachtu na rzecz Fundacji ("Umowa"). Na skutek zawarcia Umowy, Fundacja będzie uprawniona do wykorzystywania Jachtu w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, o której mowa w pkt 1.2 powyżej. Fundacja uzyska też przychody z tytułu wynajmowania powierzchni reklamowej na jachcie, na którym będzie odbywał się Rejs.

III.3.

Członkowie Fundacji posiadający patenty jachtowego sternika morskiego zamierzają czynnie uczestniczyć w prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej, realizując cele statutowe opisane w pkt I.2. powyżej. W związku z tym, planowany jest rejs Jachtem (Rejs), w którym będą uczestniczyli członkowie fundacji posiadający patenty jachtowego sternika morskiego wraz z innym osobami fizycznymi - obecnie jest planowane, iż będą to, co do zasady, każdorazowo nie więcej niż 4 osoby fizyczne z miejscem zamieszkania na terytorium Polski i podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT ("Osoby Fizyczne").

Osoby Fizyczne biorące udział w Rejsie mają uzyskać staż praktyczny niezbędny do zdobycia patentów żeglarzy jachtowych, tj. uprawnienia do podróżowania Jachtem i prowadzenia kursów w zakresu zdobywania uprawnień związanych z żeglugą.

III.4.

Podczas Rejsu, Jacht będzie cumowany w różnych portach na kilkutygodniowe postoje. Podczas postoju, Osoby Fizyczne będą prowadziły odpłatne kursy z zakresu zdobywania uprawnień związanych z żeglugą, w tym dotyczące: bezpieczeństwa na wodzie, manewrowania dużym jachtem, przetrwania w trudnych warunkach, obsługi radaru, kursów nawigacji klasycznej i astronawigacji ("Kursy"). W Kursach będą mogły brać udział osoby fizyczne, które wcześniej wyrażą chęć uczestnictwa w Kursach.

Ponadto, Osoby Fizyczne będą organizowały podczas Rejsu we współpracy z Polskim Związkiem Żeglarstwa rejsy z przeznaczeniem dla dzieci opuszczonych, osieroconych oraz zagrożonych utratą opieki rodziców. Osoby Fizyczne będę również organizowały i prowadziły rejsy szkoleniowe i terapeutyczne dla dzieci oraz młodzieży dotkniętych przemocą w rodzinie i środowisku z elementami nauki asertywnych zachowań oraz samoobrony.

Podczas Rejsu, Osoby Fizyczne podejmować będą działania mające na celu prowadzenie, uczestniczenie i wspomaganie badań specjalistycznych produktów spożywczych i farmakologicznych w ekstremalnych warunkach (związanych z odbywanym Rejsem), w szczególności we współpracy z Wojskowym Ośrodkiem Badawczo-Wdrożeniowym Służby Żywnościowej.

Osoby Fizyczne zajmować się będą również organizacją szkoleń oraz regat match racing na katamaranach i innych jednostkach we współpracy z organizatorami (...).

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2 o poniższe informacje:

I. Fundacja będzie wykorzystywała jacht przede wszystkim w działalności statutowej wymienionej w pkt 1.2. wniosku z dnia 6 lipca 2016 r.

Wskazać jednak należy, iż jacht będzie wykorzystywany również w działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację, np. poprzez najem powierzchni reklamowej na jachcie, przy czym dochód uzyskany z ww. działalności gospodarczej z wykorzystaniem jachtu przeznaczany będzie w całości na działalność statutową Fundacji.

II. Aktywność Fundacji wymienioną w pkt III.4 wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. można zakwalifikować do działalności naukowej, oświatowej oraz działalności z zakresu kultury fizycznej i sportu, jak również do działalności dobroczynnej.

III.

1. Organizowane podczas Rejsu kursy z zakresu zdobywania uprawnień związanych z żeglugą - dotyczące zgodnie z treścią wniosku z dnia 6 lipca 2016 r., m.in. bezpieczeństwa na wodzie, manewrowania dużym jachtem, przetrwania w trudnych warunkach, obsługi radaru, kursów nawigacji klasycznej i astronawigacji ("Kursy") - obejmować będą w szczególności zajęcia z następujących dziedzin oraz szkolenia z poniższych umiejętności:

a.

zapoznanie się z przepisami morskimi (w tym dotyczącymi dokumentacji jachtu oraz załogi, uprawnień żeglarskich, Międzynarodowymi Przepisami o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu, zwanymi również Międzynarodowym Prawem Drogi Morskiej),

b.

meteorologii w żegludze oceanicznej (w tym w zakresie pozyskiwania komunikatów pogodowych, interpretacji map pogodowych oraz czytania komunikatów służb meteorologicznych, ćwiczeń z użyciem oprogramowania pogodowego, korzystania z urządzeń pogodowych, pozyskiwania prognoz za pomocą radiostacji globalnego zasięgu SSB, łączności satelitarnej, praktycznego działania na zainstalowanym na jachcie sprzęcie, umiejętności prognozowania pogody oraz przedstawienia wpływu na podejmowanie decyzji w warunkach żeglugi, doboru ożaglowania do warunków sztormowych),

c.

sygnalizacji i łączności morskiej, zasad nawiązywania łączności rutynowej oraz komunikacji w przypadku zaistnienia niebezpieczeństwa, obsługi VHF, SSB, SAT,

d.

ratownictwa morskiego, procedury MOB, wykorzystania sprzętu zapewniającego bezpieczną żeglugę w różnych warunkach pogodowych, procedur zapobiegających wypadkom na morzu, korzystania z kamizelek ratunkowych i systemu LifeTag oraz systemu radiopławy osobistej, zasad działania i użytkowania satelitarnych pław personalnych PLB, procedur związanych z radiopławami bezpieczeństwa EPiRB, funkcjonowania urządzeń wspomagających ratowanie człowieka za burtą Danbouy, Lifeline i inne, regulacji dotyczących budowy wyposażenia według SOLAS (tj. International Convention for the Safety of Life at Sea - międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu), obsługi tratwy ratunkowej,

e.

wiadomości o jachtach, w szczególności z zakresu ich budowy, korzystania z osprzętu na przykładzie jednostki, kwestii związanych z ożaglowaniem jachtu, w tym instalacji ożaglowania i jego doboru w zależności od warunków pogodowych, praktyczne wykorzystanie wskazanych wiadomości podczas rejsu,

f.

jachtowych napędów stacjonarnych,

g.

teorii żeglowania,

h.

locji morskiej (zagadnień związanych z bezpieczeństwem żeglugi), pomocy nawigacyjnej, pracy na mapach,

i.

obsługi urządzeń takich jak Ploter, Radar morski, Automatic Identyfication System pod kątem zapobiegania kolizji na morzu, praktyczne zastosowanie umiejętności na morzu (podczas przelotów oceanicznych),

j.

obserwacji w złych warunkach atmosferycznych (np. w warunkach nocnych, podczas mgły),

k.

budowy, obsługi i serwisowania urządzeń niezbędnych do żeglugi oceanicznej, np. odsalarki, silnika stacjonarnego, generatorów i innych,

I.

planowania długich przelotów oceanicznych (tj. trwających od dwóch do pięciu tygodni bez możliwości zawijania do portu), praktycznych aspektów pozyskiwania i oszczędzania energii podczas rejsu, zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sprzętu i załogi w warunkach ograniczonych zasobów, survival na morzu.

2. Osoby Fizyczne biorące udział w rejsach organizować będą również we współpracy z Polskim Związkiem Żeglarstwa rejsy z przeznaczeniem dla dzieci opuszczonych, osieroconych oraz zagrożonych utratą opieki rodziców (wioski dziecięce SOS) oraz zajęcia skierowane do młodzieży ze środowisk wiejskich. Podczas prowadzonych przez Fundację zajęć ich uczestnicy będą mogli nabyć wiedzę z dziedzin wskazanych w pkt III.1. powyżej w wybranych zakresach. Nadto, dla dzieci wyróżniających się na zajęciach przewidziana jest możliwość popłynięcia na rejs jachtem pełnomorskim finansowana w całości przez Fundację.

3. Osoby Fizyczne biorące udział w rejsach będą organizowały oraz prowadziły rejsy szkoleniowe i terapeutyczne dla dzieci oraz młodzieży dotkniętych przemocą w rodzinie i środowisku z elementami nauki asertywnych zachowań oraz samoobrony.

Osoby prowadzące ww. rejsy szkoleniowe będą posiadły odpowiednie kwalifikacje. Podczas zajęć szczególny nacisk kładziony będzie na pracę zespołową i współdziałanie poszczególnych członków załogi mieszanych (dzieci oraz osoby dorosłe, zajmujące się na co dzień taką aktywnością w ramach działalności Fundacji). Z uwagi na szczególne warunki na jachcie dzieci przebywając na małej przestrzeni, w różnych warunkach pogodowych, przy różnych niedogodnościach, nauczą się jak radzić sobie w nowych sytuacjach oraz ze stresem, bliskością drugiego członka załogi, zaufaniem. Wszystkie zajęcia odbywać się będą w obecności psychologów, pedagogów, instruktorów co wpłynie pozytywnie na uczestników zajęć i rejsów, a także będzie pełnić rolę terapeutyczną.

Możliwa będzie również organizacja rejsów dla starszej młodzieży i dorosłych, w szczególności ze środowisk patologicznych, które są zdecydowane na terapię i czynnie uczestniczą w zajęciach z terapeutami.

4. Prowadzenie, uczestniczenie i wspomaganie badań specjalistycznych produktów spożywczych i farmakologicznych w ekstremalnych warunkach (związanych z odbywanym Rejsem), w szczególności we współpracy z Wojskowym Ośrodkiem Badawczo-Wdrożeniowym Służby Żywnościowej dotyczyć będzie w szczególności testowania żywności i suplementów zapewniających przetrwanie w warunkach długich przelotów oceanicznych (trwających od dwóch do pięciu tygodni bez możliwości zawijania do portu), zapewniających prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz wzmacniających wydolność fizyczną załogi podczas ciężkich warunków pogodowych. Badania obejmować będą również testowanie żywności projektowanej dla sportowców i podróżników o przedłużonej trwałości, np. liofilizaty. Prowadzone badania mają za zadanie także ocenę wpływu przyjmowania suplementów z mikroelementami w kontekście wykorzystywania w warunkach długich rejsów, które wiążą się z koniecznością spożywania wody całkowicie pozbawionej soli mineralnych (wody z odsalarki) - wpływ na zdrowie oraz funkcjonowanie organizmu. Fundacja przewiduje również uczestniczenie w badaniach związanych ze stosowaniem przez załogę specjalnie zaprojektowanej przez producenta, dystrybutora lub instytutu diety bazującej na suplementach i specjalnej żywności (dotyczy to przekazywania zwrotnych raportów z uwagami na temat wpływu na stan fizyczny załogi, łatwości przygotowania, warunków przechowywania, oceny i porównania z innymi produktami konkurencyjnymi, porównywania z tradycyjną żywnością, itp.).

Organizacja szkoleń i kursów, jak również rejsów opisanych w pkt III.1, III.2. oraz III.3. niniejszego wniosku, stanowi realizację działalności z zakresu kultury fizycznej i sportu w zakresie w jakim prowadzi do promowania dziedziny sportu jaką jest żeglarstwo. Ponadto, działania te wpływać będą na rozwój aktywności fizycznej uczestników i stanowić promocję czynnego wypoczynku, co wpływać będzie na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej oraz rozwój stosunków społecznych. Ponadto, organizacja szkoleń, kursów oraz rejsów opisanych w pkt III.1., III.2. oraz III.3. niniejszego wniosku stanowi działalność oświatową w zakresie jakim spełniać będzie zadania dydaktyczno-wychowawcze służące rozwojowi wiedzy i postaw społecznych. Prowadzić ona będzie także do upowszechnienia wiedzy z zakresu żeglarstwa w społeczeństwie.

Działalność wskazana w pkt III.4. niniejszego wniosku należy zakwalifikować jako działalność naukowa w zakresie prowadzenia badań naukowych, uczestniczenia w takich badaniach oraz ich wspomagania, prowadzących poszerzania wiedzy w danej dziedzinie.

Niezależnie od powyższego działalność Fundacji wskazana we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. oraz szczegółowo przedstawiona w niniejszym wniosku stanowić będzie również działalność dobroczynną w zakresie niesienia pomocy potrzebującym (np. zapewnienie opieki dzieciom z wiosek dziecięcych SOS, przekazanie okularów optycznych potrzebującym - patrz: pkt VI niniejszego wniosku).

Wszystkie wyżej wskazane działania wskazują na realizowanie preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

IV. Wszelki dochód uzyskany przez Fundację - czy to w ramach działalności statutowej, czy też w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również uzyskany z udziału w zyskach Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania jachtu na podstawie umowy użyczenia/dzierżawy jachtu ("Umowy") - wydatkowany zostanie na realizację celów statutowych (wskazanych w pkt 1.2 wniosku z dnia 6 lipca 2016 r.) bez względu na termin.

V. twierdzenie "dochód (...) z tytułu używania na podstawie Umowy" dotyczy dochód uzyskany przez Fundację z tytułu używania Jachtu oddanego Fundacji do używania na podstawie umowy dzierżawy użyczenia/dzierżawy, np. dochód z tytułu najmu powierzchni reklamowej.

VI. "Koszty rejsu" wskazywane we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. oznaczają koszty, które Fundacja będzie ponosić w związku z organizacją i przeprowadzeniem rejsów, odbywających się w ramach realizacji celów statutowych Fundacji wskazanych w pkt 1.2. wniosku z dnia 6 lipca 2016 r., bez ponoszenia których niemożliwa byłaby ich organizacja i realizacja.

Do kosztów takich należy w szczególności zaliczyć: opłaty portowe, ubezpieczenie, paliwo, wyżywienie uczestników kursów oraz rejsów, konserwacja oraz naprawa jachtu, części wymienne, wynagrodzenie instruktorów na rejsy szkoleniowe, koszty związane z organizacją zwiedzania dla uczestników rejsów, koszty związane z uczestnictwem w rejsach przelotowych osób z obsługi jachtu i dzieci zakwalifikowanych do rejsów.

Dodatkowo Fundacja planuje zakup okularów optycznych i przekazanie ich mieszkańcom wysp pozbawionych podstawowej opieki medycznej (koszty nabycia ww. okularów optycznych). W ramach działalności Fundacja ponosić będzie także koszty związane z przewozem personelu medycznego (lekarze, pielęgniarki na odległe wyspy), tj. koszty związane m.in. z ich zakwaterowaniem oraz wyżywieniem (we współdziałaniu z Fundacją "A").

Brak poniesienia ww. kosztów uniemożliwiłoby wykonanie celów statutowych Fundacji. Poniesienie powyższych kosztów jest konieczne w celu organizacji i przeprowadzenia wymienionych w pkt III niniejszego formularza zajęć, szkoleń i kursów, jak również do organizacji oraz odbycia się planowanych przez Fundację rejsów. Koszty te uwzględniają niezbędne wydatki związane z prowadzoną przez Fundację działalnością, których poniesienie uwarunkowane jest działalnością statutową Fundacji, przy uwzględnieniu zapewnienia uczestnikom kursów i rejsów (w szczególności dzieciom i młodzieży) najlepszej opieki oraz możliwości zdobycia niezbędnej wiedzy związanej z żeglugą. Tym samym, stwierdzić należy, iż są to koszty bez ponoszenia których Fundacja nie mogłaby realizować swoich celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstania po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej - proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy - w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu - będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 19 września 2016 r. nr ILPB2/4510-1-14/16-4/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej - proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy - w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu - będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

I.1.

(Stan prawny) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera przepisy wskazujące zwolnienia przedmiotowe z podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od (podatku CIT) są: (...) 4) dochody podatników, z zastrzeżeniem (art. 17) ust. 1c (ustawy o CIT - niedotyczącym sprawy będącej przedmiotem wniosku), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynność, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele". Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "zwolnienie, o którym mowa w (art. 17) ust. 1 (ustawy o CIT), dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele, określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (w podatku CIT), z zastrzeżeniem (art. 17) ust. 1 pkt 5a (ustawy o CIT - niedotyczącym tej sprawy)."

I.2.

Ww. zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych nie dotyczy: 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego; la) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

II.

Z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 17 ust. 1 pkt 4 przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa oraz kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu - w części przeznaczonej na te cele. Przy czym zwolnienie to stosuje się jedynie, jeśli dochód uzyskiwany z ww. działalności statutowej będzie: (i) przeznaczony oraz (ii) wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w tym w szczególności na działalność naukową, działalność oświatową oraz działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.

III.

Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy Fundacja, jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych: (i) przeznaczy oraz; (ii) wydatkuje uzyskane - jako wspólnik Spółki Komandytowej - przychody w podatku dochodowym od osób prawnych na swoje cele statutowe, które realizowane będą w zdarzeniu przyszłym, poprzez organizowanie Rejsu i podejmowanie w trakcie Rejsu aktywności wymienione w pkt III.4 części G niniejszego wniosku, wówczas dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak wskazano bowiem w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów (w imieniu którego organem upoważnionym do wydania interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie) z 25 kwietnia 2014 r. (nr IPPB5/423-90/14-6/KS) "aby skorzystać z tego zwolnienia (tj. zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek: 1) podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 (ustawy o CIT), 2) dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie, 3) dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu, 4) podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c (ustawy o CIT), 5) dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1 (ustawy o CIT)".

IV.

Z uwagi na to, iż w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, wszystkie ww. warunki skorzystania przez Fundację ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostaną spełnione, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy - proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej - w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (ii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 40), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawn

ych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

* działalność statutową (niegospodarczą, idealną) oraz

* działalność gospodarczą.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Wyjaśnić należy, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

* 1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2.

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1c omawianej ustawy, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

* dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

* podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego przez fundację dochodu, ani od tego, kto jest jego beneficjentem. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.

Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Warunkiem do zastosowania omawianego zwolnienia jest przekazanie dochodu na cele określone w tym przepisie. Oznacza to, że dochody Fundacji będą zwolnione z opodatkowania jedynie wówczas, gdy przekazane i wydatkowane będą na cele statutowe tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Nie spełnienie któregokolwiek z warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, że Wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.

Podkreślić należy, że omawiany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Fundację także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyklucza możliwości prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej. Ramy tej działalności wyznacza przepis art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach.

Podkreślenia jednakże wymaga, że działalność statutowa i działalność gospodarcza jako dwie różne sfery działalności Fundacji powinny być dokładnie określone i rozdzielone zarówno w statucie, jak i w ewidencji rachunkowej, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - czym innym jest prowadzenie działalności statutowej, a czym innym jest prowadzenie działalności gospodarczej służącej realizacji celów statutowych. Dochody pochodzące z działalności gospodarczej i przeznaczone na działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tylko te dochody pochodzące z działalności gospodarczej, które przeznaczone są bezpośrednio na realizację celów statutowych Fundacji, zgodnych z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podlegają zwolnieniu na podstawie tego przepisu.

W związku z powyższym, jeśli Fundacja przeznacza dochody na wydatki ponoszone w ramach działalności gospodarczej, mimo że dochody z tej działalności finalnie przeznaczone będą na realizację działalności statutowej, nie będą one zwolnione z opodatkowania, ponieważ nie będą stanowić wydatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy Fundacja będzie ponosiła wydatki na działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie zbieżnym do realizowanej przez siebie działalności statutowej, w ramach której korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Tylko te dochody, które są przeznaczone i wydatkowane na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.

W świetle przedstawionego opisu sprawy, wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej - proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy - w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu - będzie zwolniony z podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku - w części dotyczącej ww. pytania drugiego - zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu jest możliwość skorzystania przez Fundację ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu, który zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu.

Zgodnie z przepisem art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.), spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Jak stanowi art. 123 § 1 ww. Kodeksu, komandytariusz uczestniczy w zysku spółki proporcjonalnie do jego wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Zysk przypadający komandytariuszowi za dany rok obrotowy jest przeznaczany w pierwszej kolejności na uzupełnienie jego wkładu rzeczywiście wniesionego do wartości umówionego wkładu (§ 2). W razie wątpliwości komandytariusz uczestniczy w stracie jedynie do wartości umówionego wkładu (§ 3).

Z przepisu art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Przypadający na Fundację dochód może być zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie spełniony warunek przeznaczenia i wydatkowania przedmiotowego dochodu na cele statutowe Fundacji, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W przypadku wydatkowania na cele inne niż statutowe, wymienione w przywołanym przepisie (w tym na działalność gospodarczą) dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W tym miejscu wskazać należy, że organ wydający interpretację indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości tak by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między "celem działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby ich osiągnięcia.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów stwierdzić należy, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, musi przeznaczyć i wydatkować osiągnięty dochód na cele wymienione w tym artykule, przy czym musi to jednoznacznie wynikać ze statutu Fundacji. Z zapisu tego musi wprost wynikać (co jest warunkiem koniecznym), że celem działalności Fundacji są działania wskazane w ww. przepisie.

W opisie zdarzenia przyszłego, Fundacja wskazała, że celami statutowymi Wnioskodawcy jest działalność oświatowa, naukowa oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu. Cele te, zdaniem tut. Organu, zgodne są z przywołanym powyżej przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, zakres działalności Fundacji można zakwalifikować do działalności, o której mów art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Dochody przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na cele statutowe, zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w części przeznaczonej na te cele.

W konsekwencji, dochód przeznaczony na ww. działalność będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody Fundacji uzyskane z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, jak również z tytułu używania na podstawie umowy - w całości przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wskazać należy, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków powinien wynikać nie tylko ich związek z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim, związek z realizacją tych celów statutowych, które podlegają zwolnieniu na podstawie omawianego przepisu.

Pamiętać jednak należy, że omawiany przepis nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Fundację także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Podkreślenia jednak wymaga, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.

W odniesieniu do powołanej przez Fundację interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl