ILPB2/436-5/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-5/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podstawy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę spółki komandytowo-akcyjnej. W związku z powyższym zastanawia się co będzie stanowić podstawę opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy spółki komandytowo-akcyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Co będzie stanowić podstawę opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy spółki komandytowo-akcyjnej.

2.

Czy podstawą opodatkowania będzie wartość wkładów, czy wartość kapitału zakładowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) w art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) stanowi, iż podstawę opodatkowania od umowy spółki stanowi "przy zawarciu umowy - wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego". Ponieważ spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową wydawało by się, iż zgodnie z ustawą podstawą opodatkowania będzie wartość wkładów, jednakże spółka komandytowo-akcyjna jest specyficznym podmiotem, który posiada zarówno wkłady jak i kapitał zakładowy.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż posłużenie się przez ustawodawcę zwrotem albo oznacza alternatywę rozłączną, czyli podstawa opodatkowania nie może być w tym przypadku policzona od sumy wkładów i kapitału zakładowego, może być policzona tylko od wartości jednej z wymienionych kategorii.

Jednakże nadal pozostaje problem od wartości wkładów, czy od wartości kapitału zakładowego ma być obliczona podstawa opodatkowania. Jest to o tyle niejasne, iż ustawodawca wskazał, iż podstawą opodatkowania jest wartość wkładów w przypadku spółki osobowej, jaką jest spółka komandytowo-akcyjna. Jednakże w dalszej części przepisu wskazał "albo wartość kapitału zakładowego" nie doprecyzowując czy odnosi się to wyłącznie do spółek kapitałowych, wtedy sytuacja byłaby klarowna ponieważ spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową podstawą opodatkowania byłaby bez wątpliwości wartość wkładów. Niestety w sytuacji, gdy nie ma w przepisie takiego wyraźnego podziału pojawia się pytanie czy podstawą opodatkowania od umowy spółki komandytowo-akcyjnej będzie wartość wkładów czy wartość kapitału zakładowego, gdyż spółka komandytowo-akcyjna jako specyficzny podmiot posiada obie kategorie.

Wnioskodawca stoi jednak na stanowisku, iż jeżeli ustawodawca wyraźnie sprecyzował, że podstawą opodatkowania przy umowie spółki jest wartość wkładów do spółki osobowej to odnosi się do wszystkich spółek osobowych czyli również do spółki komandytowo-akcyjnej, i nie ma znaczenia, iż spółka ta posiada również kapitał zakładowy. Dlatego też podstawa opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy spółki komandytowo-akcyjnej powinna być liczona od wartości wkładów wnoszonych do tej spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

Zapis art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) stanowi, że spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Zauważyć należy, że na podstawie art. 126 § 1 Kodeksu w sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki komandytowo-akcyjnej stosuje się:

1.

w zakresie stosunku prawnego komplementariuszy, zarówno między sobą, wobec wszystkich akcjonariuszy, jak i wobec osób trzecich, a także do wkładów tychże wspólników do spółki, z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy - odpowiednio przepisy dotyczące spółki jawnej,

2.

w pozostałych sprawach - odpowiednio przepisy dotyczące spółki akcyjnej, a w szczególności przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.

Natomiast stosownie do art. 126 § 2 Kodeksu kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 złotych. Zatem wśród spółek osobowych tylko w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej występuje pojęcie - kapitał zakładowy.

Na podstawie art. 130 Kodeksu statut spółki komandytowo-akcyjnej powinien zawierać:

1.

firmę i siedzibę spółki,

2.

przedmiot działalności spółki,

3.

czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

4.

oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość,

5.

wysokość kapitału zakładowego, sposób jego zebrania, wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela,

6.

liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być wprowadzone akcje różnych rodzajów,

7.

nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplentariuszy oraz ich siedziby, adresy albo adresy do doręczeń,

8.

organizację walnego zgromadzenia i rady nadzorczej, jeżeli ustawa lub statut przewiduje ustanowienie rady nadzorczej.

W konsekwencji ze względu na specyfikę spółki komandytowo-akcyjnej należy pamiętać, że majątek tej spółki stanowią zarówno wkłady wnoszone przez komplementariuszy jak i wkłady wnoszone przez akcjonariuszy, przy czym wkłady wnoszone przez akcjonariuszy tworzą kapitał zakładowy. Komplementariusz również może wnieść wkład na kapitał zakładowy uzyskując wówczas status akcjonariusza. Stąd podstawą opodatkowania będzie suma wszystkich wkładów w spółce osobowej - zarówno tych tworzących kapitał zakładowy jak i pozostałych.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy spółki komandytowo-akcyjnej stanowić będzie zarówno wartość wkładów jak i wartość kapitału zakładowego, czyli suma wartości wkładów komplentariuszy i kapitału zakładowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl