ILPB2/436-259/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-259/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia od podatku umowy sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia od podatku umowy sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 sierpnia 2010 r. przed asesorem notarialnym została sporządzona umowa sprzedaży nieruchomości składającej się z działek gruntu nr x i nr y stanowiących użytki rolne o pow. 0,2104 ha. Pierwsza z wymienionych działek zabudowana jest budynkiem mieszkalnym i garażami. Kupującym była Wnioskodawczyni wraz z mężem. Notariusz pobrał 2% podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 3 200 00 zł. Wnioskodawczyni wskazuje, że jest właścicielką gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,07 ha położonego w sąsiedniej gminie, które jest Jej wyłączną własnością, ponieważ nabyła je w darowiźnie przed zawarciem związku małżeńskiego. Zakupione działki zostały przez Wnioskodawczynię włączone do Jej gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w oparciu o powyższy stan faktyczny Wnioskodawczyni i jej mąż zobowiązani są do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Czy od zapłaty tego podatku może być zwolniona tylko Wnioskodawczyni, jako właściciel gospodarstwa rolnego, dokonująca zakupu kolejnych gruntów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia z podatku nabycie nieruchomości, nie będącej gospodarstwem rolnym, jeśli zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy. Ustawa nie precyzuje, czy gospodarstwo rolne do którego będzie włączona nieruchomość przy nabyciu przez małżonków ma stanowić własność obojga małżonków, czy też wystarczy, aby jeden z małżonków dysponował prawem własności nieruchomości. Wnioskodawczyni (jeden z małżonków) posiada już gospodarstwo rolne nabyte jeszcze przed zawarciem małżeństwa, do którego małżonkowie włączyli nabyte działki. Zatem płatnik nie powinien pobierać podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie sprzedaży na kupującym. W przypadku umowy sprzedaży, w której stroną kupującą jest kilka podmiotów, tj. w przypadku, gdy występuje nabycie rzeczy na współwłasność (niezależnie od rodzaju tej współwłasności), obowiązek podatkowy ciąży na wszystkich kupujących. Podatnikami, podlegającymi obowiązkowi podatkowemu na podstawie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych są wszyscy kupujący. Powyższe wynika z treści art. 5 analizowanej ustawy, zgodnie z którym obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku, a jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach, podmioty te są zobowiązane solidarnie do zapłaty podatku.

Zatem, w przypadku nabycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży przez dwóch kupujących, w tym małżonków, obowiązek zapłaty podatku ciąży na tych dwóch podmiotach, kupujących rzecz na współwłasność.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne,

2.

sady,

3.

łąki trwałe,

4.

pastwiska trwałe,

5.

grunty rolne zabudowane,

6.

grunty pod stawami,

7.

rowy.

Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży jest zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt stanowi gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Tym samym omawiane zwolnienie ma zastosowanie tylko wówczas, gdy warunki, o których mowa w powołanym przepisie, spełnione są łącznie. Należy również podkreślić, że zastrzeżony w cytowanym art. 9 pkt 2 lit. a) warunek zwolnienia od podatku umowy sprzedaży dotyczy wejścia gruntów w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (nabywców).

W analizowanym przypadku przedmiotem umowy sprzedaży (przeniesienia własności) jest nieruchomość, jako rzecz, a nie udziały w rzeczy. Nabywcami nieruchomości (na współwłasność) jest Wnioskodawczyni i jej mąż. Mąż Wnioskodawczyni nie jest właścicielem (współwłaścicielem) gospodarstwa rolnego, tym samym nabyta nieruchomość nie weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (nabywców).

Do zwolnienia od podatku umowy sprzedaży na podstawie przytoczonego art. 9 pkt 2 lit. a) nie jest wystarczające spełnienie warunku włączenia nabytych gruntów w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością jednego z nabywców.

Ponadto, nabyta nieruchomość nie spełniła także żadnego z pozostałych warunków, o których mowa w powołanym przepisie, gdyż w chwili dokonania czynności nie stanowiła gospodarstwa rolnego, a także nie utworzyła gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (nabywców).

Wobec powyższego, mając na uwadze warunki określone w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opisana we wniosku czynność nie podlegała zwolnieniu od tego podatku. W konsekwencji, nabywcy ww. nieruchomości - w tym również Wnioskodawczyni - zobowiązani byli do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nabytej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich, tj. męża Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl