ILPB2/436-252/12-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-252/12-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy cash-poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy cash-poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą w związku konkubenckim, pozostając ze swoim partnerem w związkach o charakterze majątkowym, o których mowa w art. 25 ust. 5 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "ustawa o PIT").

W chwili obecnej, Wnioskodawca planuje przystąpić do organizowanego przez Bank systemu konsolidacji rachunków bankowych osób fizycznych polegającego na zarządzaniu płynnością finansową grupy powiązanych ze sobą osób fizycznych (dalej "Konsolidacja lub Cash-pooling"). Poza Wnioskodawcą uczestnikami Konsolidacji mogą być osoby fizyczne pozostające z Wnioskodawcą w związkach o charakterze rodzinnym, o których mowa w art. 25 ust. 5 ustawy o PIT, tj. w związku małżeńskim oraz pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia (dalej: "Uczestnicy"). Konsolidacja nie będzie obejmowała innych osób, niepowiązanych w świetle przytoczonego powyżej przepisu.

Przystąpienie do Konsolidacji następować będzie na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Bankiem, Wnioskodawcą i pozostałymi Uczestnikami (dalej: "Umowa cash pooling" lub "Umowa konsolidacyjna").

Założenia organizowanej przez Bank Konsolidacji są następujące:

* Cash-pooling będzie prowadzony w walucie polskiej;

* każdy z Uczestników, w tym Wnioskodawca, będzie posiadał odrębny rachunek w Banku. Rachunek ten wskazany będzie przez Uczestnika jako biorący udział w Konsolidacji;

* każdy z Uczestników będzie mógł zaciągnąć kredyt w prowadzonym przez Bank i podlegającym Konsolidacji rachunku, do ustalonego limitu dziennego;

* na koniec każdego dnia roboczego Bank będzie sumował salda rachunków poszczególnych Uczestników podlegających Konsolidacji;

* od tak zsumowanej kwoty, Bank będzie naliczał odsetki, zgodnie z ustalonym oprocentowaniem. Oprocentowanie łącznego salda dodatniego lub ujemnego Uczestników będzie korzystniejsze od oprocentowania, które Bank naliczałby odrębnie dla każdego rachunku bankowego Uczestnika;

* realizowane przez Bank transfery środków pieniężnych pomiędzy rachunkami bankowymi Uczestników wykazujących salda dodatnie i salda ujemne mają charakter zwrotny;

* na koniec każdego okresu rozliczeniowego (np. miesiąca lub dłuższego okresu rozliczeniowego, w zależności od postanowień umowy przystąpienia do Konsolidacji), następować będzie rozliczenie wzajemnych wierzytelności Uczestników Konsolidacji;

* Bank może wymagać wzajemnego poręczenia udzielonych przez siebie kredytów w rachunku podlegającym Konsolidacji przez wszystkich Uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Umowa cash poolingu oraz transfery środków pieniężnych dokonywane w ramach organizowanego przez Bank systemu konsolidacji rachunków bankowych osób fizycznych podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Umowa cash poolingu oraz realizowane w jej ramach transfery środków pieniężnych w ramach Konsolidacji nie będą podlegać opodatkowaniu p.c.c.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: "ustawa o p.c.c.") zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu p.c.c.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c., podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym wniosku, przystąpienie do Konsolidacji następować będzie na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Bankiem, Wnioskodawcą i pozostałymi Uczestnikami.

Należy wskazać, że Umowa cash poolingu, nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu p.c.c. (art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c.).

Zgodnie z utrwalonym podejściem władz skarbowych (wyrażonym m.in. w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 27 kwietnia 2004 r. na interpelację poselską nr 6005), o zakwalifikowaniu umów do jednej z wymienionych w katalogu, o którym mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c. nie decydują ich nazwy, lecz przedmiotowo istotne elementy tych umów. Oznacza to, że jeśli w treści danej umowy wystąpią elementy choćby jednej z czynności cywilnoprawnych, enumeratywnie wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt ustawy o p.c.c. wówczas umowy takie będą podlegały opodatkowaniu p.c.c.

Dlatego też, kluczowym dla uznania czy Cash pooling podlega opodatkowaniu p.c.c. jest ustalenie, czy zawiera ona elementy przedmiotowo istotne dla umów wskazanych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.c.c.

Umowa cash poolingu, będąca umową nienazwaną na gruncie Kodeksu Cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r., jako sposób gospodarowania wolnymi środkami pieniężnymi uczestniczących w nich podmiotów, może ze względu na swój ekonomiczny charakter przypominać umowę pożyczki. Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy, pomimo zawierania w sobie pewnych elementów pożyczki, nie wyczerpuje ona jej istotnych znamion.

Zgodnie z art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, "przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości".

W przypadku natomiast Umowy cash poolingu brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik cash-poolingu posiadający wolne środki nie wie bowiem, czy środki te zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego z pozostałych uczestników. Tym samym, nie występuje skonkretyzowana druga strona transakcji/umowy. Dodatkowo, również jej przedmiot nie może być uznany za przedmiot pożyczki, gdyż źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest saldo zbiorcze, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich uczestników cash poolingu.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku przystąpienia do Umowy cash poolingu nie dojdzie do powstania stosunku prawnego, który mógłby zostać zaklasyfikowany jako stosunek prawny pożyczki w rozumieniu Kodeksu cywilnego, jak również Umowy cash poolingu nie można uznać za żadną inną czynność prawną wymienionej w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu dla celów p.c.c. Tym samym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Konsolidacja, oparta na Umowie cash poolingu, nie będzie podlegała opodatkowaniu p.c.c.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. IPPB2/436-3/12-2/MZ) oraz z dnia 5 lipca 2011 r. (sygn. IPPB2/436-152/11-6/MZ).

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Umowa cash poolingu, jak również realizowane w jej ramach transfery środków pieniężnych nie będą podlegały opodatkowaniu dla celów p.c.c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl