ILPB2/436-25/08-2/PW - Czy przy dokonaniu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z o.o., w wyniku którego do powstającej spółki nie zostaje wniesiony nowy majątek poza majątkiem poprzednio posiadanym przez wspólników spółki cywilnej, należy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-25/08-2/PW Czy przy dokonaniu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z o.o., w wyniku którego do powstającej spółki nie zostaje wniesiony nowy majątek poza majątkiem poprzednio posiadanym przez wspólników spółki cywilnej, należy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Będąca Wnioskodawcą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w następstwie przekształcenia spółki cywilnej. Majątek powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w momencie dokonywania przekształcenia był równy majątkowi wspólników spółki cywilnej. Wspólnicy w momencie przekształcenia nie wnieśli do spółki nowego majątku, a na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przeszedł jedynie majątek wspólników spółki cywilnej, z której ona powstała.

Zainteresowany wyjaśnia, że notariusz przy czynnościach przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wystawił fakturę VAT, w której wskazał kwotę 21.561,00 zł jako należną do zapłaty z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych, którą to sumę Wnioskodawca przelał na rachunek bankowy notariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przy dokonaniu przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w wyniku którego do powstającej spółki nie zostaje wniesiony nowy majątek poza majątkiem poprzednio posiadanym przez wspólników spółki cywilnej, należy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych?

2.

Czy przy dokonywaniu przekształceń spółek podstawą podatku jest cały majątek nowopowstałej spółki, czy tylko ta część, która zostaje wniesiona do spółki przy przekształceniu, a która przewyższa poprzednio posiadany majątek?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych (...) następuje w drodze ustawy. Przepis powyższy stanowi gwarancję, że na podmioty obrotu prawnego nie zostanie nałożony podatek, który nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach rangi ustawowej. Ponadto Konstytucja w art. 7 nakłada na organy władzy publicznej obowiązek działania w granicach i na podstawie prawa. W związku z powyższym, według Zainteresowanego, podstawy prawnej do nałożenia obowiązku uiszczenia podatku należy poszukiwać wyłącznie w przepisach ustawowych, które określają przedmiot i podmiot opodatkowania.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy spółki (akty założycielskie). W pkt 2 tego przepisu wskazano, iż podatkowi podlegają także zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (...). W dalszej części przepisu ustawodawca wyjaśnia, że przez zmianę umowy uważa się przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego (art. 1 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy, jedynie zmiany umowy spółki powodujące podwyższenie podstawy opodatkowania w wyniku zwiększenia majątku skutkują powstaniem obowiązku podatkowego. Jedynym ustawowym wyjątkiem opodatkowania bez zwiększenia majątku lub kapitału zakładowego jest przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rzeczywistego ośrodka zarządzania lub siedziby spółki.

Na poparcie swego stanowiska w tej kwestii Zainteresowany wskazuje linię orzecznictwa przyjętą przez sądy administracyjne oraz poglądy doktryny, zgodnie z którymi czynności podlegające opodatkowaniu są wymienione w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w sposób enumeratywny.

W ocenie Wnioskodawcy, wynika z tego, iż podstawa opodatkowania nie może być elementem przesądzającym o powstaniu obowiązku podatkowego, a zatem w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie powstał obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Zainteresowanego, powstanie obowiązku podatkowego może wynikać jedynie z art. 1 ww. ustawy, natomiast podstawa opodatkowania winna być brana pod uwagę jedynie po przesądzeniu, iż obowiązek podatkowy w ogóle powstał. Według Wnioskodawcy, art. 6 powyższej ustawy powinien być nadto interpretowany w ten sposób, aby pozostawał w zgodzie z art. 1.

Zainteresowany stwierdza, że w przypadku przekształcenia spółki, które nie wiąże się ze zwiększeniem jej majątku, nie powstaje obowiązek podatkowy. W innym przypadku doszłoby do nałożenia podatku wbrew przepisom regulującym jej przedmiot. Ponadto Wnioskodawca jest zdania, że podstawę opodatkowania po przekształceniu spółek powinna stanowić jedynie wartość majątku wniesionego do spółki w momencie dokonywania przekształcenia, która przewyższa poprzednio posiadany majątek, a nie cały majątek, obejmujący także składniki majątkowe poprzedniego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki (akty założycielskie) oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a podstawę opodatkowania - w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy - stanowi przy przekształceniu, podziale lub łączeniu spółek - wartość majątku wniesionego do spółki albo wartość kapitału zakładowego.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się wartość wkładów do spółki albo wartość kapitału zakładowego wynikającą z umowy spółki lub jej zmiany, związanej z przekształceniem, podziałem lub łączeniem spółek, która była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych przed dokonaniem tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że majątek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w momencie przekształcenia, równy był majątkowi wspólników spółki cywilnej, którzy nie wnieśli do powstałej spółki nowych składników majątkowych.

W konsekwencji, skoro w wyniku przekształcenia nie zwiększył się majątek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w stosunku do majątku spółki cywilnej, to zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego dokonanie tej czynności nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast, gdyby w następstwie przekształcenia doszło do zwiększenia majątku nowopowstałej spółki lub podwyższenia jej kapitału zakładowego, wówczas powyższa czynność stanowiłaby podlegającą opodatkowaniu zmianę umowy spółki.

Podstawą opodatkowania byłaby wówczas wartość majątku wniesionego do spółki albo wartość kapitału zakładowego, po odliczeniu wartości wkładów albo wartości kapitału zakładowego wynikającej z umowy zmiany spółki, która była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych przed dokonaniem tej czynności.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl