ILPB2/436-229/10-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-229/10-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 3 grudnia 2010 r. nr ILPB4/423-244/10-2/MC, ILPP1/443-1097/10-2/NS, ILPB2/436-229/10-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Poinformowano także, że uzupełnienie wniosku o wskazane elementy w wyznaczonym terminie spowoduje, iż zostanie wydana interpretacja w zakresie tego podatku, w stosunku do którego zostaną uzupełnione wszystkie braki formalne, natomiast w pozostałym zakresie podanie zostanie pozostawione bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 3 grudnia 2010 r., (skutecznie doręczono dnia 8 grudnia 2010 r.), zaś w dniu 9 grudnia 2010 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca kwota w wysokości 40 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - spółka akcyjna ("Spółka") jest spółką prawa polskiego, spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jednocześnie Spółka jest jedynym udziałowcem innej polskiej spółki - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ("X"), utworzonej dla celów prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług oświetleniowych.

Głównymi zleceniodawcami usług oświetleniowych są miasta i gminy zobowiązane do realizacji swoich obowiązków publicznych na rzecz społeczności lokalnych. Majątek, w oparciu o który świadczone są usługi pozostaje własnością Spółki. Aktualnie usługi oświetleniowe świadczone są przez Spółkę przy wykorzystaniu podwykonawców, w tym spółki X. Dodatkowo z usługami oświetleniowymi związana jest konieczność stałej rozbudowy infrastruktury sieciowej oraz świadczenie usług serwisowych infrastruktury należącej do poszczególnych kontrahentów.

Spółka planuje restrukturyzację działalności w przestrzeni działalności oświetleniowej, definiowanej jako działalność związana z zaspokajaniem potrzeb lokalnych społeczności w zakresie oświetlenia miejsc publicznych, poprzez docelowe jej przeniesienie w całości do spółki X.

W strukturze organizacyjnej Spółki całość działalności oświetleniowej podzielona jest na pięć części, z których cztery dotyczą największych Miast, będących klientami Spółki, a piąta dotyczy zbioru pozostałych gmin. Każda z tych części jest wyodrębniona organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie na zasadach opisanych poniżej we wniosku.

W związku z prowadzoną restrukturyzacją działalności Spółka planuje w pierwszym kroku przenieść zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań i należności związanych z realizacją działalności oświetleniowej na rzecz Miasta Y (Przedmiot aportu), w formie aportu do spółki X, w zamian za objęcie nowych udziałów. Przedmiot aportu jest organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wydzielony w ramach struktury działalności Spółki.

Wraz z Przedmiotem aportu na spółkę X przejdą zawarte z Miastem ("Miasto") umowy na świadczenie usług oświetleniowych i serwisowych ("Usługi). Umowy dotyczą Usług świadczonych w obrębie Miasta. Do spółki X przejdą również pracownicy Spółki odpowiedzialni za realizację tych Usług na rzecz Miasta.

W skład Przedmiotu aportu wchodzą w szczególności następujące aktywa i pasywa:

1.

składniki materialne związane z działalnością oświetleniową na terenie Miasta tj. instalacje oświetleniowe zasilane z szafek oświetleniowych (zasilacze szafek, szafki oświetleniowe, oświetleniowe instalacje napowietrzne i kablowe oraz oprawy oświetleniowe na liniach napowietrznych i kablowych). Większość instalacji oświetleniowych objętych liniami napowietrznymi zainstalowana jest na sieciach rozdzielczych niskiego napięcia należących do Sp. z o.o. Korzystanie z sieci rozdzielczej Sp. z o.o. dla funkcjonowania instalacji oświetleniowych jest oparte o regulację umowną,

2.

zobowiązania związane z działalnością oświetleniową tj. zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości od instalacji oświetleniowych,

3.

wierzytelności związane z działalnością oświetleniową tj. w szczególności należności wynikające z umów zawartych z Miastem na świadczenie usług oświetleniowych,

4.

umowy na świadczenie usług oświetleniowych i serwisowych na terenie Miasta.

Przedmiot aportu w strukturze Spółki stanowi odrębne źródło przychodów, któremu przyporządkowane zostały odpowiednie koszty (w tym koszty ubezpieczenia majątkowego).

Przedmiotowi aportu, w informatycznym systemie SAP wykorzystywanym przez Spółkę do ewidencji i rozliczeń wszelkich zdarzeń gospodarczych, przypisane zostały stosowne wartości bilansowe i podatkowe, w tym koszty amortyzacji.

Podatek od nieruchomości od Przedmiotu aportu płacony jest na rzecz Miasta zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ewidencja na potrzeby podatku od nieruchomości prowadzona jest odrębnie poza systemem SAP. Faktura VAT (faktury) wystawiane są przez Spółkę zgodnie z zawartymi umowami na poszczególne Usługi świadczone na rzecz Miasta. W systemie SAP Miasto jest ewidencjonowane jako osobny kontrahent, co umożliwia pełną analizę zobowiązań Miasta wobec Spółki.

Z perspektywy biznesowej Przedmiot aportu może funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo bowiem dysponuje wszystkimi niezbędnymi w tym celu narzędziami.

Podsumowując, zdaniem Spółki, argumentacja przedstawiona w niniejszym wniosku pozwala zasadnie przyjąć, iż Przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w strukturze Wnioskodawcy, w rozumieniu ustawy o CIT i VAT.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 5 stycznia 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB4/423-244/10-4/MC. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług w dniu 5 stycznia 2011 r. została wydana interpretacja indywidualnanr ILPP1/443-1097/10-4/NS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy czynność wniesienia do spółki X, w formie aportu w zamian za otrzymane udziały, opisanego we wniosku Przedmiotu aportu, zwolniona będzie z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem.

Przy analizie opisanego zdarzenia przyszłego uwzględnić jednak należy, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 cyt. Ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Jednakże, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o ww. ustawy nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a.

łączeniem spółek kapitałowych,

b.

przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,c) wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

* przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

* udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Przedmiot aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw o CIT i VAT.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, zmiana umowy spółki związana z wniesieniem Przedmiotu aportu będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym uznać należy, iż z treści przepisu art. 2 pkt 6 lit. c tiret pierwszy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, opisana we wniosku czynność wniesienia aportem Przedmiotu aportu do spółki X będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c tiret pierwszy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

a.

rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b.

siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy.

Podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość kapitału zakładowego (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ww. ustawy podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Stosownie do uregulowań art. 6 ust. 9 cyt. ustawy, od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się:

1.

kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;

2.

opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;

3.

opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Jednakże w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a.

łączeniem spółek kapitałowych,

b.

przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c.

wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

* przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

- udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - spółka akcyjna jest spółką prawa polskiego, spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jednocześnie Spółka jest jedynym udziałowcem innej polskiej spółki - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ("X"), utworzonej dla celów prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług oświetleniowych.

Spółka planuje restrukturyzację działalności w przestrzeni działalności oświetleniowej, definiowanej jako działalność związana z zaspokajaniem potrzeb lokalnych społeczności w zakresie oświetlenia miejsc publicznych, poprzez docelowe jej przeniesienie w całości do spółki X.

W związku z prowadzoną restrukturyzacją działalności Spółka planuje w pierwszym kroku przenieść zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań i należności związanych z realizacją działalności oświetleniowej na rzecz Miasta (Przedmiot aportu), w formie aportu do spółki X, w zamian za objęcie nowych udziałów.

Przedstawiając opis zdarzenia przyszłego Zainteresowany wskazał, iż Przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w strukturze Wnioskodawcy, w rozumieniu ustawy o CIT i VAT.

Zatem tut. Organ przyjął za Wnioskodawcą, iż wnoszony przez Zainteresowanego przedmiot aportu to zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym wyjaśnia się, iż z treści przepisu art. 2 pkt 6 lit. c tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje zarówno przedsiębiorstwa spółki kapitałowej, jak i zorganizowanej części tego przedsiębiorstwa.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów, wniesienie przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje jest więc wprost określone jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem przedmiotem aportu do spółki X będącej spółką kapitałową - w zamian za jej udziały - będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki (Wnioskodawcy), to czynność opisana we wniosku będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl