ILPB2/436-205/12-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-205/12-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy spółki komandytowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 19 października 2012 r. nr ILPP1/443-815/12-2/NS, ILPB1/415-743/12-2/TW, ILPB2/436-205/12-2/WS, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 19 października 2012 r., skutecznie doręczono dnia 24 października 2012 r., zaś w dniu 2 listopada 2012 r. (data nadania 31 października 2012 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Zainteresowaną jest w szczególności obróbka mechaniczna elementów metalowych oraz produkcja konstrukcji metalowych i ich części.

Działalność gospodarcza prowadzona jest przy pomocy narzędzi stanowiących własność Wnioskodawczyni. W szczególności do prowadzenia działalności gospodarczej służą następujące urządzenia: maszyna zakupiona w dniu 8 grudnia 2010 r., frezarka zakupiona w dniu 9 lutego 2012 r., interfejs zakupiony w dniu 12 kwietnia 2011 r., mikron zakupiony w dniu 20 kwietnia 2012 r., sprężarka śrubowa zakupiona w dniu 13 kwietnia 2012 r., maszyna zakupiona w dniu 7 lutego 2011 r., klimatyzator kanałowy o wartości 10.000,00 złotych netto, a nadto dwa pojazdy mechaniczne - samochody.

W ramach działalności gospodarczej nie są zatrudnieni pracownicy. Zainteresowana podejmuje współpracę przy realizacji określonych prac na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umów zlecenia i o dzieło. W związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni zawarła z bankiem umowę kredytu, który przeznaczony został na sfinansowanie prowadzenia działalności gospodarczej.

Wszystkie wymienione wyżej składniki majątku objęte są jedną ewidencją. W ewidencji środków trwałych nie ma innych środków poza wyżej wskazanymi.

Zainteresowana zamierza zawrzeć umowę spółki komandytowej, której wspólnikami będą dwie inne osoby fizyczne oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawczyni i osoby fizyczne będą komandytariuszami spółki komandytowej, natomiast spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie komplementariuszem spółki komandytowej. Zainteresowana zamierza jako wkład do spółki komandytowej wnieść: maszynę, frezarkę, interfejs, mikron, sprężarkę śrubową i maszynę do metalu, klimatyzator kanałowy, a nadto dwa pojazdy mechaniczne - samochody. Spółka komandytowa przystąpi do umowy kredytu zawartej z bankiem. Wnioskodawczyni nadto rozwiąże umowy cywilnoprawne z wykonawcami (umowy zlecenia, umowy o dzieło), a w miejsce Zainteresowanej umowy te zawrze spółka komandytowa. Spółka komandytowa przejmie umowy o media służące prowadzeniu działalności gospodarczej (prąd, woda) przez Wnioskodawczynię w ten sposób, że umowy te zostaną rozwiązane z dostawcami mediów przez Zainteresowaną i zawarte przez spółkę komandytową. Do spółki komandytowej zostaną nadto wniesione wierzytelności związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a spółka komandytowa zobowiąże się zapłacić nieuiszczone jeszcze należności Wnioskodawczyni z tytułu umowy najmu oraz dostawy prądu i wody.

Zainteresowana nadto korzysta na podstawie umowy najmu z lokalu użytkowego o powierzchni 155 m2 2 z przeznaczeniem na cele biurowo - produkcyjno - usługowe. W powyższym lokalu prowadzona jest produkcja. Wnioskodawczyni, Spółka komandytowa oraz wynajmujący (osoba fizyczna) zawrą aneks do umowy najmu, na podstawie którego spółka komandytowa wstąpi w miejsce Zainteresowanej jako najemca i będzie prowadzić działalność produkcyjną we własnym imieniu.

Spółka komandytowa będzie posiadała w nazwie określenie "X".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czy zawarcie umowy spółki komandytowej będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zawarcie umowy spółki komandytowej będzie powodowało powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 z późn. zm., dalej: ustawa o p.c.c.) podatkowi podlega czynność prawna w postaci umowy spółki. Podstawę podatku, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy o p.c.c. przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej. Stawka podatku natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o p.c.c. wynosi od umowy spółki 0,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy zawarciu umowy spółki - wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, a stawka podatku wynosi 0,5%.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (formularz p.c.c.-3), oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego (art. 10 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest obróbka mechaniczna elementów metalowych oraz produkcja konstrukcji metalowych i ich części. Obecnie Zainteresowana zamierza wraz z dwoma innymi osobami fizycznymi oraz spółką kapitałową zawrzeć umowę spółki komandytowej. Tytułem wkładu do nowopowstałej spółki Wnioskodawczyni planuje wnieść majątek, który obecnie wykorzystuje w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe, co oznacza, że z chwilą zawarcia umowy spółki komandytowej powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, który spoczywać będzie na spółce. Podstawę opodatkowania, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowić będzie wyceniona przez wspólników wartość wkładów do spółki osobowej.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast kwestie dotyczące zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostały rozstrzygnięte odrębnymi pismami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl