ILPB2/436-169/14-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-169/14-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 4 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej Spółka), działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm., zwaną dalej Ustawą). Na podstawie Ustawy na Spółce ciąży obowiązek przejmowania sieci wodociągowo-kanalizacyjnej od osób, które z własnych środków wybudowały urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne. Zgodnie z art. 31 ust. 1 Ustawy osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Spółka przejmuje wyżej wymienione urządzenia odpłatnie, na podstawie zawieranych umów przeniesienia prawa własności wykonanego nowego odcinka sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej umożliwiającego przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci wodociągowej.

Zawarcie przedmiotowych umów oparte jest jak już wskazano powyżej, na art. 31 ust. 1 ustawy oraz na art. 49 § 2 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) zgodnie, z którym osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1 i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej.

Spółka zawiera z osobami, które z własnych środków wybudowały urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne (zwanymi dalej Przyłączającymi) umowy przeniesienia prawa własności do wykonanego nowego odcinka sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej (zwane dalej Umowami). Do zawarcia takich Umów dochodzi na podstawie zawartych uprzednio na wniosek Przyłączających Umów przedwstępnych o przyłączenie, w których określa się warunki takiego przyłączenia, tj. warunki techniczne, jakie musi spełniać wybudowana przez wnioskodawcę sieć oraz warunki finansowe, na jakich dojdzie do przeniesienia na rzecz Spółki prawa własności do takiej sieci. Umowa przedwstępna oraz Umowa o przeniesienie prawa własności są specyficznymi umowami nienazwanymi, opartymi i zawieranymi na podstawie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm., zwana dalej "Ustawą"), Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Wskazane powyżej czynności cywilnoprawne (tekst jedn.: Umowa przedwstępna o przyłączenie oraz Umowa o przeniesienie własności sieci nie są wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm., zwana dalej: "Ustawą o p.c.c."), jako czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak już wskazano we wniosku, na podstawie ustawy na Spółce ciąży obowiązek przejmowania sieci wodociągowo-kanalizacyjnej od osób, które z własnych środków wybudowały urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Spółka w okresie od 2011 do chwili obecnej zawarła 252 Umowy o przeniesienie prawa własności do wykonanego nowego odcinka sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz będzie zawierać takie same umowy w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy czynności cywilnoprawne w postaci zawieranych przez Spółkę specyficznych umów nienazwanych przeniesienia prawa własności wykonanego nowego odcinka sieci wodociągowej umożliwiającego przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci wodociągowej stanowią czynności cywilnoprawne, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c. i w związku z tym są opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności cywilnoprawne w postaci zawieranych przez Spółkę umów nienazwanych przeniesienia prawa własności wykonanego nowego odcinka sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej umożliwiającego przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci wodociągowej skutkujące przejęciem urządzeń sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, nie stanowią czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c. i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 1 ustawy o p.c.c. podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają:

1.

następujące czynności cywilnoprawne:

a.

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b.

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c.

(uchylona),

d.

umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e.

umowy dożywocia,

f.

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat i dopłat,

g.

(uchylona),

h.

ustanowienie hipoteki,

i.

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j.

umowy depozytu nieprawidłowego,

k.

umowy spółki.

2.

zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;

3.

orzeczenia sądów, w tym polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Ustawodawca wymienił w Ustawie o p.c.c. w sposób enumeratywny czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie wprowadził zasadę zgodnie, z którą o prawnej kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (tekst jedn.: elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób, to dla oceny czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w Ustawie o p.c.c. czynności, istotne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wyłączył od opodatkowania wszystkie inne czynności, w tym także czynności tożsame lub podobne w skutkach, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet, gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Spółka zawiera z osobami, które z własnych środków wybudowały urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne (Przyłączający) umowę, na podstawie której, takiej osobie, w zamian za przekazanie przedmiotowych urządzeń Wnioskodawcy, dokonana zostanie wypłata środków pieniężnych. Jak już wskazano powyżej, Umowę zawarto w oparciu o art. 31 ust. 1 Ustawy, art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego oraz umowę przedwstępną określającą tzw. techniczne warunki przyłączenia oraz warunki finansowe na podstawie której zostanie przeniesiona własność wybudowanej przez Przyłączającego sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej.

Zgodnie z art. 1 Ustawy, określa ona zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym zasady działalności przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, zasady tworzenia warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania oczyszczania ścieków, wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, a także zasady ochrony interesów odbiorców usług, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Z kolei stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Stosownie do art. 31 ust. 2 ustawy przekazywane urządzenia powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, że osoby, które wybudowały wskazane w tym przepisie urządzenia mogą skorzystać z uprawnienia do ich odpłatnego przeniesienia, a Spółka może odmówić przejęcia tego urządzenia tylko wówczas, gdy nie odpowiada ono właściwym wymogom technicznym określonym w odrębnych przepisach. W konsekwencji z treści samej Ustawy wynika obowiązek zawarcia przez Spółkę wskazanej w niej umowy. Reasumując, jak już wskazano powyżej, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnej podlegają czynności cywilnoprawne enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c. Wśród wymienionych czynności cywilnoprawnych nie ma wskazanych powyżej Umów przyłączeniowych o przeniesienie prawa własności sieci.

Jednocześnie należy podkreślić, że o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych decyduje jej treść (tekst jedn.: elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Oznacza to, że zawarcie umowy odpłatnego przeniesienia przez Przyłączającego prawa własności wykonanego nowego odcinka sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej umożliwiającego przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, a więc wybudowanych przez Przyłączającego z jego środków, w trybie art. 31 ust. 1 ustawy, urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Powyższe wynika z faktu, że podstawą prawną opisanych w stanie faktycznym umów był art. 31 ust. 1 Ustawy. W konsekwencji, wskazane Umowy mające za cel refundację kosztów budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, jako czynności cywilnoprawne niewymienione w zamkniętym katalogu czynności cywilnoprawnych określonym w art. 1 ust. 1 ustawy o p.c.c., nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl