ILPB2/436-161/13-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-161/13-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej. Wspólnicy spółki cywilnej zgodnie zamierzają dokonać przekształcenia tej spółki w spółkę jawną. Przekształcenie nastąpi w trybie art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych. Wspólnicy spółki cywilnej zakładając spółkę cywilną wnieśli wkłady. Przy przekształceniu spółki w spółkę jawną nie będą wnoszone nowe wkłady, a wnoszony do spółki jawnej majątek to majątek nabyty przez właścicieli w czasie prowadzenia działalności gospodarczej w spółce cywilnej oraz wniesiony aportem przy zawiązaniu spółki. Wspólnikami spółki jawnej zostaną wspólnicy spółki cywilnej. Przekształcenie spółki ma charakter dobrowolny i jest spowodowane potrzebą prowadzenia przedsiębiorstwa w większym niż dotychczas rozmiarze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekształcenie spółki jawnej w spółkę jawną dokonane w trybie art. 26 § 4- § 6 Kodeksu spółek handlowych podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na to, że spółka jawna przejmie majątek w takiej wysokości, jaki jest obecnie w spółce cywilnej. Wkłady dodatkowe nie będą wnoszone, a umowa spółki jawnej nie spowoduje podwyższenia kapitału lub majątku spółki. W myśl art. 1 ww. ustawy podatkiem objęte są dopłaty oraz podwyższenie kapitału, a w tym przypadku nie nastąpi takie zdarzenie, przy przekształceniu nie będą wnoszone dodatkowe wkłady pieniężne, a kapitał spółki jawnej będzie w wysokości kapitału spółki cywilnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Z kolei na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie spółki cywilnej ciąży #61485; na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki na #61485; spółce.

Według definicji zawartej w art. 1a pkt 1 ww. ustawy przez spółkę osobową należy rozumieć - spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytową-akcyjną.

Regulacja prawna dotycząca spółki cywilnej znajduje się w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.; dalej jako k.c.) w art. 860-875. W myśl art. 860 § 1 k.c. przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów. Z kolei art. 861 k.c. stanowi, że wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki własności lub innych praw albo na świadczeniu usług. Domniemywa się, że wkłady wspólników mają jednakową wartość. Natomiast z art. 863 wynika, że mienie wniesione jako wkład oraz zgromadzone w toku działalności spółki cywilnej stanowi majątek wspólny wspólników objęty współwłasnością łączną.

Stosownie do art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) Spółka, o której mowa w art. 860 Kodeksu cywilnego (spółka cywilna), może być przekształcona w spółkę jawną. Przekształcenie wymaga zgłoszenia do sądu rejestrowego przez wszystkich wspólników. Przepisy § 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca i pozostali wspólnicy spółki cywilnej w związku z zamiarem prowadzenia przedsiębiorstwa w większym rozmiarze zamierzają, w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych (art. 26 § 4), dokonać przekształcenia tej spółki w spółkę jawną. W wyniku planowanego działania nie będą wnoszone nowe wkłady, a wnoszony do spółki jawnej majątek to majątek nabyty przez właścicieli w czasie prowadzenia działalności gospodarczej w spółce cywilnej oraz wniesiony aportem przy zawiązaniu spółki.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro w wyniku opisanego we wniosku przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną nie dojdzie do zwiększenia majątku nowo powstałej spółki jawnej w stosunku do majątku spółki cywilnej, to zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego dokonanie tej czynności nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl