ILPB2/436-100/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-100/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lasów Państwowych Nadleśnictwa, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Nadleśnictwo (Wnioskodawca) jest państwową jednostką organizacyjną, która nie posiada osobowości prawnej a reprezentuje Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Podstawą prawną działania Wnioskodawcy jest ustawa o lasach (Dz. U. z 1991 Nr 101 poz. 444 z późn. zm.). Wnioskodawcę reprezentuje Nadleśniczy, zgodnie z normą przypisaną w art. 35 ustawy o lasach. Nadleśniczy, w zakresie przysługujących mu uprawnień zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną połową budynku mieszkalnego 2-rodzinnego wraz z budynkiem gospodarczym.

Działka przeznaczona do sprzedaży zabudowana połową budynku mieszkalnego jest uzbrojona w sieć kanalizacyjną. Druga część budynku (będąca nadal w zarządzie Wnioskodawcy) znajduje się na odrębnej działce uzbrojonej w przyłącze energetyczne i wodociągowe.

Z przyłączy tych są rozprowadzane instalacje wewnętrzne, które przebiegają przez cały budynek mieszkalny i obsługują obydwie części budynku. Obydwie działki przylegają do siebie. Nabywcą nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży będzie jej dotychczasowy najemca.

W związku z zamiarem sprzedaży powstanie konieczność ustanowienia służebności odpłatnej:

1.

Kupującego na rzecz Wnioskodawcy z tytułu własności przyłącza kanalizacyjnego;

2.

Wnioskodawcy na rzecz Kupującego z tytułu własności przyłącza energetycznego i zaopatrującego w wodę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką należy przyjąć podstawę opodatkowania dla ustanowienia służebności odpłatnej, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasady rozliczenia odpłatnej służebności gruntowej uregulowane zostały w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) w szczególności w art. 1 ust. 1, art. 4 pkt 6, art. 6 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 oraz ust. 6, art. 7 pkt 3. Przedmiotem służebności odpłatnej mają być media użytkowe. Służebność ma być ustanowiona na nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży, jak i nieruchomości, która pozostanie w zasobach nadleśnictwa.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wartość służebności odpłatnej ustanowionej na czas nieokreślony powinna zostać ustalana tak jak za najem tych mediów. Stawka powinna odpowiadać stawce stosowanej na rynku wynajmu nieruchomości i mediów w miejscu położenia nieruchomości, lub w najbliższym otoczeniu geograficznym nieruchomości, jeśli nie można ustalić w miejscu położenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega m.in. ustanowienie odpłatnej służebności. Zakresem przedmiotowym ustawy na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 objęto również zmiany ww. umowy, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 6 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na nabywającym prawo służebności.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy ustanowieniu odpłatnej służebności stanowi - wartość świadczeń osoby, na rzecz której ustanowiono służebność, za okres, na jaki prawo to zostało ustanowione. Jednakże w przypadku zawarcia umowy odpłatnej służebności na czas nieokreślony, podstawę opodatkowania może stanowić zgodnie z oświadczeniem podatnika:

1.

wartość świadczeń za lat 10 albo

2.

wartość świadczeń należnych w miarę wykonywania umowy (art. 6 ust. 6 ustawy).

Na tle powyższego wyjaśnić należy, że służebność jest ograniczonym prawem rzeczowym, uregulowanym przepisami działu III Kodeksu cywilnego. Na gruncie tej ustawy rozróżnia się dwa rodzaje służebności: osobistą i gruntową. Z treści art. 285 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Służebność gruntowa, zgodnie z art. 285 § 2 Kodeksu cywilnego służy zwiększeniu użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.

Z kolei zgodnie z art. 296 Kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz oznaczonej osoby fizycznej prawem, którego treść odpowiada treści służebności gruntowej (służebność osobista).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jakkolwiek służebność osobista jest obciążeniem nieruchomości, niemniej ustanawiana jest na rzecz oznaczonej osoby fizycznej (nie można jej ustanowić na rzecz osoby prawnej). Służebność gruntowa służy natomiast zwiększeniu użyteczności nieruchomości władnącej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości zostaną ustanowione odpłatne służebności gruntowe.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy ustanowieniu odpłatnej służebności podstawę opodatkowania stanowi wartość świadczeń osoby, na rzecz której ustanowiono służebność, za okres, na jaki prawo to zostało ustanowione. Powyższe oznacza, że analizowany przepis nie odwołuje się do pojęcia "wartości rynkowej" ww. świadczeń, lecz do wartości świadczeń. Nie ma zatem ustawowego obowiązku, aby podstawę opodatkowania przedmiotowej czynności ustalać według "wartości rynkowej", skoro ustawa tak nie stanowi. W tej sytuacji wartość świadczeń wynikających z umowy, będących podstawą opodatkowania wyceniają strony konkretnej czynności cywilnoprawnej.

Mając na uwadze powyższe zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób ustalenia podstawy opodatkowania należy uznać za zgodny z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl