ILPB2/436-10/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/436-10/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka Akcyjna, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność polegającą na pośrednictwie ubezpieczeniowym, świadcząc usługi w zakresie działalności pomocniczej związanej z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi oznaczonymi wg PKD symbolem 67.20.Z. Współpraca Wnioskodawcy z otwartymi funduszami emerytalnymi, a także z zakładami ubezpieczeń polega na zawieraniu z klientami na rzecz tych podmiotów, poprzez sieć agentów i zleceniobiorców, umów o uczestnictwo w otwartym funduszu emerytalnym oraz umów ubezpieczenia.

Ponadto w przedmiocie swojej działalności Spółka ma usługi pośrednictwa finansowego, dotyczące udzielania pożyczek przez instytucje nieobjęte pośrednictwem pieniężnym PKD 65.22.Z. Wnioskodawca sam zaciąga również pożyczki od przedsiębiorcy, z którym współpracuje. Przedsiębiorca ten nie jest akcjonariuszem Zainteresowanego. Podmiot udzielający pożyczek Wnioskodawcy jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w przedmiocie jego działalności znajdują się usługi pośrednictwa finansowego, dotyczące udzielania pożyczek poprzez instytucje nieobjęte pośrednictwem pieniężnym PKD 65.22.Z. Nadmieniono, że udzielanie Zainteresowanemu pożyczek nie jest podstawową działalnością tego przedsiębiorcy.

Również Wnioskodawca udziela pożyczek osobom z Nim współpracującym na podstawie umów agencyjnych i zlecenia oraz innym podmiotom. Pożyczki zaciągane jak i udzielane przez Spółkę są zawierane na podstawie umów cywilnoprawnych. W umowach tych określone są zasady na jakich są one udzielane takie jak: data przekazania środków pieniężnych, oprocentowanie oraz termin spłaty kwoty kapitału. Spółka na płacone pożyczkodawcy odsetki otrzymuje fakturę VAT ze zwolnieniem od podatku na podstawie powołanego wyżej symbolu PKWIU 65.22.10. Udzielając pożyczek Wnioskodawca również na należne Mu odsetki od pożyczek wystawia faktury VAT, stosując zwolnienie od podatku od towarów i usług, powołując się na symbol PKWIU 65.22.10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywanie jak i udzielanie przez Wnioskodawcę pożyczek w sytuacji opisanej we wniosku ORD-IN podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywanie jak też udzielanie oprocentowanych pożyczek od podmiotów czy też przez podmioty będące podatnikami podatku od towarów i usług, świadczącymi w zakresie swojej działalności usługi pośrednictwa finansowego zgodnie z PKD 65.22.Z niezależnie od częstotliwości oraz celu ich udzielania, korzysta ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 tej ustawy. Udzielanie pożyczek pieniężnych zaliczone jest do grupy usług pośrednictwa finansowego, sklasyfikowanego do sekcji J dział 65 PKWIU. W przedmiotowej sprawie występuje usługa pośrednictwa finansowego zaliczona do usług udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym (wg PKWIU 65.22.1- wg PKD 65.22.Z). W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane wg PKWIU do sekcji J EX 65-67 z wyłączeniami. Skoro więc otrzymywanie jak również udzielanie odpłatnych pożyczek można zaliczyć do czynności pośrednictwa w udzielaniu pożyczek świadczonych poza systemem bankowym, zwolnionych przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku u żadnej ze stron umowy pożyczki, gdyż jedna ze stron tj. spółka będąca pożyczkodawcą jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a świadczenie w zakresie usług pośrednictwa finansowego (będące w przedmiocie działalności Spółki) objęte jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki. Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, tj. zawarcia umowy pożyczki. Zgodnie natomiast z art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży na biorącym pożyczkę.

Jednakże od powyższej zasady - w art. 2 pkt 4 ww. ustawy - ustawodawca wprowadził wyjątek, zgodnie z którym nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

nbspnbsp-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

nbspnbsp - umowy spółki i jej zmiany,

nbspnbsp - umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Według definicji zawartej w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez "podatek od towarów i usług" rozumie się podatek nakładany ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku, że przedmiotowe umowy pożyczki nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, iż czynnikiem decydującym, o tym czy konkretna umowa pożyczki korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 tej ustawy jest stwierdzenie czy z tytułu zawarcia konkretnej umowy pożyczki którakolwiek ze stron umowy jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zarówno pożyczkodawca Wnioskodawcy jak i sam Wnioskodawca występujący w roli pożyczkodawcy są podatnikami podatku od towarów i usług oraz posiadają w zakresie swej działalności udzielanie pożyczek w ramach usług pośrednictwa finansowego. W tym zakresie, zgodnie z twierdzeniem Zainteresowanego On sam z tytułu udzielania pożyczek jak również Jego pożyczkodawca korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Organ podatkowy nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji czy czynności umów pożyczek są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub są z niego zwolnione. Jeżeli zatem usługi udzielania pożyczek opisane w stanie faktycznym - w świetle przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług - zostaną uznane za podlegające opodatkowaniu lub zwolnieniu od tego podatku, pożyczki te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Tutejszy organ pragnie podkreślić, że wyłączenie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) tej ustawy nie znajduje zastosowania w sytuacji, tj. gdy pożyczka została udzielona spółce przez jej wspólnika lub akcjonariusza.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl