ILPB2/415-990/10-3/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-990/10-3/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzeń refundowanej ze środków europejskich,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazuje, iż wniosek dotyczy opodatkowania wynagrodzeń uczestników projektu "Subsydiowanie zatrudnienia" Jest to forma aktywizacji zawodowej (linia rozbiórki mięsa i garmażu) w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem jest sp. z o.o. Pracownicy są zatrudnieni przez Beneficjenta na podstawie umów o pracę na stanowiskach produkcyjnych na przykład: rozbieracz-wykrawacz, magazynier itd. oraz administracyjnych na przykład: referent ds. kadrowo-osobowych, specjalista ds. finansowych. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że jako Beneficjent nie naliczył podatku dochodowego od osób fizycznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Wypłaca natomiast wynagrodzenia pracownikom bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca poinformował również, iż dofinansowanie projektu dla beneficjenta stanowi nie więcej niż 53,26% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom projektu w ramach umów są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy powinny być odprowadzane składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Jeżeli nie są opodatkowane to tylko w części refundowanej, czy odnoszą się do całości wynagrodzenia.

2. Czy wynagrodzenia wypłacane w ramach tych umów należy wykazywać w PIT-11, jeżeli tak to w której pozycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacane pracownikom projektu na podstawie umowy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, natomiast w zakresie dotyczącym odprowadzania od wynagrodzeń pracowników składek na ubezpieczenie zdrowotne, wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 23 listopada 2010 r. nr ILPB2/415-.../10-./.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego uznaje się za:

* prawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzeń refundowanej ze środków europejskich,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146). Powyższy przepis został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

d.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

e.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

f.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

g.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że realizuje projekt "Subsydiowanie zatrudnienia", współfinansowany (nie więcej niż 53,26% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Wnioskodawca jako Beneficjent zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę na stanowiskach produkcyjnych na np.: rozbieracz-wykrawacz, magazynier itd. oraz administracyjnych na np.: referent ds. kadrowo-osobowych, specjalista ds. finansowych. Wnioskodawca dodał, iż wypłaca wynagrodzenia pracownikom będącym uczestnikami projektu, o którym mowa powyżej - bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż wynagrodzenia pracowników będących uczestnikami projektu "Subsydiowanie zatrudnienia" otrzymywane w 2010 r. - w części finansowanej ze środków europejskich - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w związku z wypłatą tej części wynagrodzeń, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom - uczestnikom projektu, na Spółce jako płatniku ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wykazania ich na formularzu PIT-11, w Bloku E. wiersz 1 tegoż druku.

Tutejszy organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl