ILPB2/415-945/12-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-945/12-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko., reprezentowanej przez pełnomocnika Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do sposobu opodatkowania nagród uzyskanych przez pracowników w konkursie skierowanym wyłącznie do pracowników i w sytuacji gdy konkurs wiąże się w bezpośredni sposób z wykonywaną przez pracowników pracą,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do sposobu opodatkowania nagród uzyskanych przez pracowników w konkursie skierowanym łącznie do pracowników Wnioskodawcy oraz osób współpracujących niebędących pracownikami Zainteresowanego, jak również w konkursie skierowanym wyłącznie do pracowników Wnioskodawcy, ale w sytuacji gdy konkurs nie wiąże się w bezpośredni sposób z wykonywaną przez pracowników pracą.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 7 stycznia 2013 r., skutecznie doręczono dnia 10 stycznia 2013 r., zaś w dniu 18 stycznia 2013 r. (data nadania 14 stycznia 2013 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Bank) w ramach prowadzonej przez siebie działalności polegającej na świadczeniu usług finansowych, przeprowadza konkursy, w których laureatami mogą być następujące grupy osób fizycznych:

a.

pracownicy Banku, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę,

b.

osoby świadczące w Banku pracę na podstawie umowy zlecenia,

c.

osoby niebędące pracownikami Banku, zatrudnione w agencji pracy tymczasowej, z którą Bank ma podpisaną umowę o współpracy,

d.

osoby prowadzące działalność gospodarczą (dalej: Partnerzy), z którymi Bank ma podpisane umowy o świadczenie części usług finansowych,

e.

osoby zatrudnione u Partnerów.

Celem przeprowadzanych przez Zainteresowanego konkursów jest zwiększenie sprzedaży produktów bankowych np. kart płatniczych, rachunków bankowych, kredytów. Przyznanie laureatom nagród ma na celu zmotywowanie uczestników do określonego rodzaju działań. Osoby, które odnotują największy wolumen sprzedaży otrzymają nagrody.

Z uwagi na fakt, że przepisy prawa podatkowego nie zwierają określonej definicji konkursu, dla Wnioskodawcy oznacza to, że pojęcie to należy rozumieć zgodnie z potocznym znaczeniem tego słowa.

Definicja zawarta w Słowniku Języka Polskiego określa konkurs jako:" (...) współubieganie się o pierwszeństwo w jakimś zakresie lub imprezę o określonym programie, mającą na celu wyróżnienie poprzez eliminację najlepszych (...)".

Zatem podstawowe przesłanki uznania za konkurs programu prowadzonego w Banku, to: element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców, wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów, ograniczona liczba zwycięzców oraz wydanie nagród zwycięzcom.

W konkursie wybierani są najlepsi uczestnicy, na zasadach określonych w regulaminie konkursu. Treść regulaminu konkursu jest udostępniona do wglądu wszystkim zainteresowanym w czasie trwania konkursu. Nagrody może uzyskać jedynie pewna liczba uczestników konkursu, bowiem liczba nagród jest ograniczona. Takie ukształtowanie zasad zdobycia nagrody stanowi element rywalizacji pomiędzy uczestnikami. Nagrodami w konkursach mogą być nagrody pieniężne bądź rzeczowe Nagrody nie podlegają wymianie na inne nagrody lub ekwiwalent pieniężny.

Jednocześnie, w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Wnioskodawca w każdym roku podatkowym organizuje bardzo wiele konkursów mających na celu zwiększenie sprzedaży produktów bankowych. Grupy uczestników tychże konkursów są bardzo zróżnicowane, tj.:

a.

niektóre konkursy adresowane są wyłącznie do jednej, wybranej grupy uczestników, np.: wyłącznie do pracowników Banku lub wyłącznie do osób prowadzących działalność gospodarczą (Partnerzy), z którymi Bank ma podpisane umowy o świadczenie usług finansowych,

b.

inne konkursy adresowane są jednocześnie do kilku grup uczestników, np. uczestnikami konkursu mogą być zarówno pracownicy Banku, jak i osoby świadczące pracę na podstawie umowy o zlecenia, osoby zatrudnione w agencji pracy tymczasowej, a także osoby prowadzące działalność gospodarczą (Partnerzy) i osoby u Partnerów zatrudnione.

Wnioskodawca zwrócił uwagę na fakt, iż zasadniczym celem organizowanych konkursów jest zwiększenie sprzedaży produktów bankowych przez grupy osób fizycznych zajmujących się taką sprzedażą. Wobec tego, często jeden konkurs adresowany jest jednocześnie do kilku grup osób zajmujących się sprzedażą tych produktów. Z biznesowego punktu widzenia istotne jest zwiększenie wielkości sprzedaży zarówno przez pracowników Banku, jak i pozostałych uczestników konkursu, których obowiązują takie same warunki uczestnictwa w konkursie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wartość nagród otrzymanych w powyższych konkursach przez pracowników Wnioskodawcy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, stanowi dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawy o PIT) podlegający opodatkowaniu wg skali podatkowej.

2.

Czy wartość nagród w powyższych konkursach otrzymanych przez pozostałych uczestników, niebędących pracownikami zatrudnionymi w Banku na podstawie umowy o pracę, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad uregulowanych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego. Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2 w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego w dniu 21 stycznia 2013 r. została wydana interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród otrzymanych w powyższych konkursach przez pracowników Banku, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, stanowi dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu wg skali podatkowej.

Wartość nagród otrzymanych w powyższych konkursach przez pracowników Wnioskodawcy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę powinna zostać doliczona do ich przychodów, jakie uzyskują oni ze stosunku pracy. Jest to konsekwencją tego, że osoby te biorą udział w konkursie oraz mają szansę otrzymania nagrody w nim przewidzianej właśnie dlatego, że łączy ich

z Bankiem umowa o pracę. Dlatego przychód z tytułu otrzymania nagrody, należy przyporządkować do głównego źródła przychodów, z którym się on wprost wiąże.

W ocenie Zainteresowanego, nie bez znaczenia jest fakt, że czynności, które pracownicy podejmują startując w konkursie, tj. sprzedaż produktów bankowych, należą do zakresu obowiązków ich pracowników wynikających z umowy o pracę zawartej z Bankiem. Zorganizowanie przez Bank konkursu, a przez to pobudzenie rywalizacji i przyznanie nagród laureatom (niezależnie od otrzymywanego przez tych pracowników wynagrodzenia) ma na celu zmotywowanie tych pracowników do zwiększenia efektywności wykonywanej pracy.

Przyjęcie odmiennego stanowiska i uznanie, że nagrody w konkursie sprzedażowym powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, prowadziłoby do sytuacji, w której pracownicy świadcząc pracę polegającą na sprzedaży produktów bankowych, przychody z tego tytułu mieliby opodatkowany w dwojaki sposób, tj. część według skali podatkowej (18 lub 32 proc.), natomiast część zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 10 proc. Różnica w wysokości opodatkowania tych przychodów wynikałaby jedynie z faktu przystąpienia przez pracownika do udziału w konkursie.

Co najwyżej, można postawić tezę, że jedynie konkurs zorganizowany przez Bank, w którym udział będą brali pracownicy i który w żadnym stopniu nie wiąże się z wykonywaną przez nich pracą (np. konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, sportu), skutkować będzie zastosowaniem do wartości nagród w nich przyznanych, zasad uregulowanych w art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz ewentualnie zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zainteresowany zwraca ponadto uwagę na fakt, że przepis art. 12 ust. 1 ustawy o PIT jako jeden z rodzajów przychodu ze stosunku pracy wprost wskazuje "nagrody". Powyższe prowadzi do wniosku, że wszelkiego rodzaju nagrody, w tym nagrody w konkursach, przyznawane przez pracodawcę swoim pracownikom z tytułu świadczonej pracy, należy kwalifikować jako przychody ze stosunku pracy.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, Bank organizując konkurs wystąpi w charakterze płatnika i uwzględni wartość przyznanej nagrody w przychodach osiąganych przez pracownika z tytułu umowy o pracę.

Mając na uwadze, że przychody ze stosunku pracy są opodatkowane wg skali podatkowej, to także wartość nagród - jako część przychodu ze stosunku pracy - powinna być opodatkowana według tych samych reguł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w odniesieniu do sposobu opodatkowania nagród uzyskanych przez pracowników w konkursie skierowanym wyłącznie do pracowników i w sytuacji gdy konkurs wiąże się w bezpośredni sposób z wykonywaną przez pracowników pracą,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do sposobu opodatkowania nagród uzyskanych przez pracowników w konkursie skierowanym łącznie do pracowników Wnioskodawcy oraz osób współpracujących niebędących pracownikami Zainteresowanego, jak również w konkursie skierowanym wyłącznie do pracowników Wnioskodawcy, ale w sytuacji gdy konkurs nie wiąże się w bezpośredni sposób z wykonywaną przez pracowników pracą.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście,

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza,

4.

działy specjalne produkcji rolnej,

5.

uchylony,

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c);

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy

* przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

e.

inne źródła.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania.

Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

f.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

g.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Artykuł 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

h.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

i.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

j.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Bank) w ramach prowadzonej przez siebie działalności polegającej na świadczeniu usług finansowych, przeprowadza konkursy, w których laureatami mogą być następujące grupy osób fizycznych:

k.

pracownicy Banku, zatrudnieni na podstawie umowy o pracę,

I.

osoby świadczące w Banku pracę na podstawie umowy zlecenia,

m.

osoby niebędące pracownikami Banku, zatrudnione w agencji pracy tymczasowej, z którą Bank ma podpisaną umowę o współpracy,

n.

osoby prowadzące działalność gospodarczą (dalej: Partnerzy), z którymi Bank ma podpisane umowy o świadczenie części usług finansowych,

o.

osoby zatrudnione u Partnerów.

Jeżeli zatem organizowany przez Wnioskodawcę konkurs skierowany będą łącznie do grupy uczestników, którymi oprócz pracowników Spółki będą także współpracownicy niebędący pracownikami Spółki, tj. osoby świadczące w Banku pracę na podstawie umowy zlecenia, osoby niebędące pracownikami Banku, zatrudnione w agencji pracy tymczasowej, z którą Bank ma podpisaną umowę o współpracy, osoby prowadzące działalność gospodarczą (dalej: Partnerzy), z którymi Bank ma podpisane umowy o świadczenie części usług finansowych, osoby zatrudnione u Partnerów, nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście, czy też pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej, czy też z faktu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/nagroda), "konkurs" to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca przeprowadza konkursy, które zawierają takie elementy jak: rywalizacja pozwalająca na wyłonienie zwycięzców, wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów, ograniczona liczba zwycięzców oraz wydanie nagród zwycięzcom.

W konkursie wybierani są najlepsi uczestnicy, na zasadach określonych w regulaminie konkursu. Treść regulaminu konkursu jest udostępniona do wglądu wszystkim zainteresowanym w czasie trwania konkursu. Nagrody może uzyskać jedynie pewna liczba uczestników konkursu, bowiem liczba nagród jest ograniczona. Takie ukształtowanie zasad zdobycia nagrody stanowi element rywalizacji pomiędzy uczestnikami. Nagrodami w konkursach mogą być nagrody pieniężne bądź rzeczowe. Nagrody nie podlegają wymianie na inne nagrody lub ekwiwalent pieniężny.

Zatem w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu skierowanego do wszystkich pracowników Wnioskodawcy oraz osób współpracujących niebędących pracownikami Zainteresowanego, tj. osób świadczących w Banku pracę na podstawie umowy zlecenia, osób niebędących pracownikami Banku, zatrudnionych w agencji pracy tymczasowej, z którą Bank ma podpisaną umowę o współpracy, osób prowadzących działalność gospodarczą (dalej: Partnerzy), z którymi Bank ma podpisane umowy o świadczenie części usług finansowych, osób zatrudnionych u Partnerów, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W sytuacji natomiast, gdy konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę będzie skierowany tylko i wyłącznie dla pracowników Wnioskodawcy, to powyższe przepisy powinny być interpretowane w następujący sposób: w przypadku, jeśli konkurs (a dokładniej zadania jakie są do wykonania w ramach tego konkursu), wiążą się w bezpośredni sposób z wykonywaną przez pracowników pracą (np. w konkursie nagradzane są postawy pracowników propagowane przez Wnioskodawcę w wykonywanej pracy), wówczas nagrody uzyskane przez laureatów tego przedsięwzięcia, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla wszystkich świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, w konsekwencji czego Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 31 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, jeśli konkurs nie będzie wiązał się w żadnym stopniu z wykonywanym przez pracowników obowiązkami, wówczas do takich nagród będą miały zastosowanie zasady przewidziane w art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, czyli Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie pobrać i odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego wartość zryczałtowanego podatku od wygranych ustalonego jako 10% wartości nagrody.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl