ILPB2/415-932/09-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-932/09-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania alimentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania alimentów i możliwości wspólnego rozliczenia małżonków.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 października 2009 r., zaś w dniu 28 października 2009 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny opisany we wniosku ORD-IN, przedstawiła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do pierwszego pytania, dotyczącego opodatkowania alimentów, dokonała opłaty za wniosek i złożyła podpis pod oświadczeniem zawartym w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej.

Zainteresowana nie przedstawiła natomiast własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do drugiego i trzeciego pytania zawartego we wniosku ORD-IN, dotyczącego możliwości wspólnego rozliczenia małżonków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Na podstawie ugody sądowej zawartej w dniu 3 czerwca 2009 r. Wnioskodawczyni przyznane zostały alimenty od Jej małżonka, posiadającego prawo do wypłaty świadczenia emerytalnego. Alimenty te zostały przyznane w wysokości 2 000,00 zł miesięcznie. Emerytura otrzymywana przez męża Zainteresowanej była jedynym źródłem dochodu dla małżonków. Wnioskodawczyni jest osobą niepracującą i nie osiąga innych dochodów poza obecnymi alimentami. Zainteresowana nadal pozostaje w związku małżeńskim i zamieszkuje razem z mężem. Do roku 2008 małżonkowie rozliczali się wspólnie, składając w urzędzie skarbowym PIT-37. w związku z pytaniem dotyczącym możliwości wspólnego rozliczenia, Wnioskodawczyni wskazała, iż wspólnie z mężem zamieszkuje na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, ich związek małżeński będzie trwał cały rok podatkowy, między małżonkami będzie istnieć wspólność majątkowa przez cały rok podatkowy i do żadnego z małżonków nie będą miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanych alimentów.

2.

Czy Wnioskodawczyni może rozliczyć się wspólnie z mężem składając do urzędu skarbowego PIT-37 za 2009 r.

3.

Jaką kwotę należy przyjąć do podstawy opodatkowania za 2009 r., w sytuacji gdy alimenty Wnioskodawczyni wynoszą 2 000,00 zł miesięcznie (od czerwca 2009 r.), a emerytura jej męża 3 886,84 zł miesięcznie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna Ona od kwoty 1 300,00 zł odprowadzić podatek (miesięcznie), gdyż jedynie kwota 700,00 zł (miesięcznie) jest z niego zwolniona, a alimenty traktowane są jako przychód Zainteresowanej.

Powyższe stanowisko Wnioskodawczyni oparła na informacji uzyskanej w urzędzie skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Artykuł 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zatem stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych lub od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 127 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są alimenty:

a.

na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

b.

na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

W powyższym przepisie ustawodawca wskazał na dwa warunki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwym było skorzystanie ze zwolnienia: alimenty muszą być otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej oraz ich wysokość nie może przekraczać miesięcznie 700 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni zostały przyznane w drodze ugody sądowej alimenty w wysokości 2 000,00 zł miesięcznie.

Mając na uwadze ww. uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić że alimenty otrzymane przez Wnioskodawczynię do kwoty 700 zł miesięcznie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 ww. ustawy, natomiast kwota alimentów miesięcznych ponad 700 zł stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu w rocznym zeznaniu podatkowym.

Ponadto informuje się, że z uwagi na nieuzupełnienie przez Wnioskodawczynię wniosku w określonym terminie o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytania nr 2 i 3 zawartego we wniosku ORD-IN dotyczącego możliwości wspólnego rozliczenia małżonków, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie ustosunkował się w interpretacji do kwestii przedstawionych w tych pytaniach.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl