ILPB2/415-929/10-5/JK - Określenie momentu zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego z tytułu realizacji projektu finansowanego ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-929/10-5/JK Określenie momentu zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego z tytułu realizacji projektu finansowanego ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 15 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie mocy wiążącej interpretacji indywidualnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz Ordynacji podatkowej w zakresie mocy wiążącej interpretacji indywidualnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 października 2010 r., znak ILPB2/415-929/10-2/JK, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 października 2010 r., natomiast w dniu 15 października 2010 r. wniosek został uzupełniony.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest partnerem i jednym z bezpośrednich realizatorów projektu systemowego 1.18 PO KL "Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej". Celem Zadania 4 projektu, które realizuje Wnioskodawca, jest podniesie skuteczności systemu rozwiązywania i łagodzenia skutków problemu bezdomności poprzez wypracowania i wdrożenia standardów usług skierowanych do osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością (tzw. gminny standard wychodzenia z bezdomności), poprzez:

* stworzenie spójnego systemu polityki społecznej ukierunkowanego na rozwiązania i łagodzenie skutków problemu bezdomności i zagrożenia bezdomnością,

* konsolidacja środowiska i podmiotów działających w obszarze bezdomności oraz wypracowanie i wdrożenie modelu partnerstwa,

* zebranie, uspójnienie i stworzenie ogólnopolskich modeli metod i standardów rozwiązywania problemu bezdomności,

* wypracowanie i wdrożenie lokalnych strategii rozwiązywania problemu bezdomności oraz stworzenia partnerstw lokalnych w ramach pilotażu,

* wprowadzenie do systemu polityki społecznej modelów diagnozowania i mierzenia bezdomności,

* stworzenie rekomendacji, zmian systemowych w obszarze problematyki bezdomności,

* zwiększenie wiedzy i umiejętności w zakresie skutecznych i efektywnych metod zwalczania bezdomności podmiotów działających w obszarze bezdomności,

* zmiana świadomości społecznej wobec zjawiska bezdomności, zmiana w społeczeństwie wizerunku osób bezdomnych oraz kierowanej do tych osób pomocy.

Projekt finansowany jest w 85% przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 1.2 "Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej", Priorytet I "Zatrudnienie i integracja społeczna" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Pozostałe 15% środków pochodzi z Budżetu Państwa. Projekt realizowany jest w latach 2009-2013.

Umowa o dofinansowanie projektu nr została zawarta w dniu 9 marca 2010 r. pomiędzy Departamentem Wdrażania EFS Ministerstwa Pracy i Pomocy Społecznej, a C. Wnioskodawca działa na podstawie umowy partnerstwa zawartej w dniu 28 grudnia 2009 r. z C (a także innymi partnerami). Na podstawie tejże umowy C przekazuje środki na realizację projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy. Płatności mają charakter zaliczkowy.

Do realizacji projektu Wnioskodawca zatrudnił lub zamierza zatrudnić w trakcie realizacji projektu, w oparciu o umowy o pracę, pracowników na następujących stanowiskach związanych bezpośrednio z realizacją celów projektu:

* koordynator partnera,

* animator-moderator (specjalista merytoryczny),

* stali członkowie grup eksperckich (6 osób),

* opiekunowie partnerstw lokalnych (3 osoby),

* animator środowiska,

* specjalista ds. logistyki i promocji,

* pracownik finansowy,

* pracownik administracyjny.

Wymieniani pracownicy są pracownikami kluczowymi dla realizacji projektu, bez nich realizacja celów projektu byłaby niemożliwa lub znacznie utrudniona.

Wnioskodawca zatrudnia lub zamierza zatrudnić również osoby związane z realizacją celów projektu pośrednio, m.in.; kontrolera, informatyka, osobę sprzątającą, osoby zatrudnione do przygotowania jednorazowych opracowań i ekspertyz, prelegentów, prowadzących szkolenia, itd. - osób tych wniosek niniejszy nie dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy pochodzące ze środków Unii Europejskiej 85% dochodu podatników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na stanowiskach wymienionych w opisie stanu faktycznego podlega na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. zwolnieniu od podatku dochodowego, a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od tej części dochodu ww. podatników.

2.

Czy podatnicy zatrudniani przez Wnioskodawcę z ewentualnego zwolnienia od podatku korzystają z chwilą podjęcia zatrudnienia w projekcie, czy też dopiero od chwili otrzymania przez Wnioskodawcę upoważniającej ich do tego interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej stanowiącej odpowiedź na pytanie nr 1.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 przedstawione we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 2 - w świetle argumentów przytoczonych we własnym stanowisku Wnioskodawcy dot. pytania 1, Wnioskodawca uważa, że zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. powinno przysługiwać zatrudnianym przez Wnioskodawcę podatnikom od chwili ich zatrudnienia przy realizacji opisanego projektu finansowanego ze środków UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wskazać należy, iż na podstawie art. 14b § 2 Ordynacji, wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

W myśl art. 14b § 3 Ordynacji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Przepis art. 14b § 5 Ordynacji stanowi, iż nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym (art. 14c § 2 Ordynacji).

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż pismo zawierające interpretację indywidualną potwierdza tylko istnienie lub nieistnienie określonych uprawnień i obowiązków ze sfery prawa podatkowego. Nie ma natomiast charakteru aktu stosowania prawa. Jednakże z wydanej interpretacji indywidualnej wynika gwarancja, że zastosowanie się do poglądu w niej wyrażonego, niezależnie od jego prawidłowości, nie może szkodzić stronie. Innymi słowy, czynność organu podatkowego, polegająca jedynie na interpretacji, nie może doprowadzić ani do wykreowania bądź skonkretyzowania obowiązku podatkowego, ani też do jego zniesienia bądź ograniczenia, czy też przyznania zwolnienia przedmiotowego. Z tych przyczyn, obecnie obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej nie nakładają ani na organy podatkowe, ani też na osoby, które otrzymały interpretację indywidualną, obowiązku zachowania się zgodnie z jego treścią. Zatem, podatnik może swobodnie i autonomicznie zadecydować, czy postąpi zgodnie z tą interpretacją, czy też w sposób z nią sprzeczny.

Jednakże z interpretacji indywidualnej wypływa dla wnioskodawcy uprawnienie, którego treść jest gwarancją, że zastosowanie się do stanowiska w niej zawartego nie będzie mu szkodziło i to niezależnie od prawidłowości tego stanowiska. Uprawnienie to aktualizuje się w momencie, gdy podmiot ten zachowa się zgodnie z interpretacją indywidualną. Z kolei dla organu podatkowego wypływa obowiązek powstrzymania się od działania, które mogłoby szkodzić wnioskodawcy. Obowiązek ten również aktualizuje się w chwili, gdy podmiot ten zachowa się zgodnie z interpretacją.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje program finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca, w ramach projektu zatrudni pracowników na umowę o pracę dla realizacji projektu. W związku z powyższym powzięto wątpliwość, czy podatnicy zatrudniani przez Wnioskodawcę z ewentualnego zwolnienia od podatku korzystają z chwilą podjęcia zatrudnienia w projekcie, czy też dopiero od chwili otrzymania przez Wnioskodawcę upoważniającej ich do tego interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej.

Mając na uwadze zacytowane przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydający w imieniu Ministra Finansów indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego nie kreuje w ich drodze obowiązków podatkowych, czy też zwolnień przedmiotowych. Tak więc należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinno przysługiwać zatrudnianym przez Wnioskodawcę podatnikom od chwili ich zatrudnienia przy realizacji opisanego projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej, a nie od chwili otrzymania interpretacji pod warunkiem jednak wypełnienia wszelkich przesłanek dopuszczających ww. zwolnienie.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu informuje, iż w dniu 2 listopada 2010 r. wydano interpretację indywidualną nr ILPB2/415-929/10-4/JK dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, w której stwierdzono, że wynagrodzenia otrzymywane przez pracowników zatrudnianych przez Wnioskodawcę nie spełniają warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl