ILPB2/415-921/10-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-921/10-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu zbycia akcji w spółce w celu umorzenia nabytych na podstawie umowy darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia akcji własnych w celu ich umorzenia,

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu zbycia akcji w spółce w celu umorzenia nabytych na podstawie umowy darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje nabycie akcji własnych w celu ich umorzenia. Umorzenie będzie miało charakter umorzenia dobrowolnego, tzn. nastąpi to za zgodą akcjonariusza, którego akcje zostaną umorzone za wynagrodzeniem. Umorzenie przeprowadzone zostanie zgodnie z odpowiednimi przepisami Kodeksu spółek handlowych, a w szczególności zgodnie z art. 359 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Akcje przeznaczone do umorzenia mogą dotyczyć:

* akcji objętych w zamian za wkład pieniężny,

* akcji objętych w drodze darowizny,

(akcje będą identyfikowane na podstawie serii i numerów akcji).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zawarcie umowy nabycia własnych akcji celem ich umorzenia za wynagrodzeniem podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

2.

Czy Spółka jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych powinna pobrać podatek ryczałtowy w wysokości 19% od nadwyżki przychodu otrzymanego przez akcjonariusza w związku z umorzeniem akcji nad kosztami uzyskania przychodu w wysokości wartości akcji z dnia ich darowizny.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2.

Ponadto informuje się, że w dniu 26 października 2010 r. wydana została interpretacja indywidualna dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nabycia akcji własnych w celu ich umorzenia nr ILPB2/436-239/10-2/ES.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania nr 2 - dochód podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który akcjonariusz osiągnie z tytułu odpłatnego zbycia akcji na rzecz Spółki w celu ich umorzenia, powinien zostać ustalony na podstawie art. 24 ust. 5d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej: (ustawa o PIT), tj. po pomniejszeniu kwoty przychodów o wskazany w tym przepisie koszt nabycia akcji, czyli ich wartość z dnia dokonania darowizny.

Do takiego wniosku w opinii Wnioskodawcy - prowadzi analiza zasad opodatkowania dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT "opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 51. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku". Źródła przychodów zostały natomiast wyszczególnione w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z pkt 7 tego artykułu źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Pełny katalog przychodów, które stanowią przychody z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ustawy o PIT. W myśl tego przepisu przychody z kapitałów pieniężnych stanowią w szczególności dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni. Ponadto brzmienie art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o PIT jednoznacznie klasyfikuje opisany we wniosku dochód uzyskany z odpłatnego zbycia akcji na rzecz Spółki w celu ich umorzenia jako dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych.

Ogólną regułę dotyczącą opodatkowania (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zawiera art. 30a ust. 1 ustawy o PIT, w myśl którego od takich dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%. Ustawodawca doprecyzował w art. 30a ust. 6 ustawy o PIT, iż taki podatek ryczałtowy pobiera się bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodów, z uwzględnieniem kilku wyjątków. Niniejszy przepis stanowi bowiem, iż "zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4 ust. 5a i 5 d.".

Jednym z wyjątków, do których referuje art. 30a ust. 6 ustawy o PIT, jest art. 24 ust. 5d ustawy o PIT, który reguluje sposób obliczania dochodu osoby fizycznej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w celu umorzenia. Zgodnie z tym przepisem "dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawna jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny, koszty ustala się do wysokości wartości z dnia nabycia spadku lub darowizny".

W związku z powyższym, w stanie przyszłym objętym niniejszym wnioskiem do ustalania podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia akcji na rzecz Spółki w celu ich umorzenia, w opinii Wnioskodawcy, należy zastosować normę zawartą w art. 24 ust. 5d ustawy o PIT, stanowiącą regulację o charakterze szczególnym w stosunku do norm o charakterze ogólnym, w zakresie ustalania dochodu (art. 9 ustawy o PIT), jak i dotyczących podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (art. 30a ust. 6 ustawy o PIT).

W konsekwencji przy ustalaniu dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji na rzecz Spółki w celu ich umorzenia, ustala i uwzględnia się koszty uzyskania przychodów.

Ponadto, należy podkreślić, iż art. 24 ust. 5d ustawy o PIT nie zawiera żadnego zastrzeżenia, iż odnosi się tylko do konkretnych sposobów umorzenia udziałów i akcji. Ustawodawca posłużył się w tym przepisie ogólnym wyrażeniem "dochód z umorzenia udziałów lub akcji", który to zwrot obejmuje wszystkie rodzaje umorzenia i dotyczy w szczególności umorzenia dobrowolnego.

Uwzględniając powyższe przepisy przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodu wskazanego w art. 24 ust. 5d in fine Spółka może wziąć pod uwagę wartość akcji wskazaną w umowie darowizny, o ile odpowiada ona ich wartości rynkowej określonej na dzień dokonania darowizny.

Zatem zryczałtowany podatek od dochodu z tytułu zbycia akcji za wynagrodzeniem na rzecz Spółki w celu ich umorzenia pobiera się pomniejszając przychód z tego tytułu o koszty uzyskania przychodu. Od tak ustalonego dochodu, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnik zryczałtowanego podatku określonego w art. 30a ust. 1 tej ustawy pobiera podatek. Następnie, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT płatnik jest zobowiązany przekazać podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji będzie On zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku po pomniejszeniu przychodu o koszty uzyskania przychodu. Koszty te powinny zostać ustalone zgodnie z art. 24 ust. 5d ustawy o PIT, czyli w wartości darowanych akcji określonej na dzień dokonania darowizny.

Możliwość zastosowania art. 24 us. 5d ustawy o PIT do obliczania dochodu z dobrowolnego umorzenia udziałów została w szczególności potwierdzona przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 lutego 2009 r., sygn. II FSK 277/08, w którym NSA stwierdził: "Powyższy przepis ma, jak to słusznie określił sąd I instancji, charakter techniczny stanowiąc w odniesieniu do instytucji umorzenia udziałów lub akcji regulację normującą zasady obliczenia nadwyżki przychodu nad kosztami jego uzyskania, a więc kwestię sposobu ustalenia podlegającego opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24 ust. 5 pkt 2 u.p.d.o.f. dochodu z umorzenia udziałów lub akcji".

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają indywidualne interpretacje podatkowe organów podatkowych, np.:

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 15 czerwca 2010 r. o sygn. akt lPPB2/415-242/10-2/MK,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 31 sierpnia 2009 r. o sygn. akt lPPB2/415-422/09-2/LK,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 26 lutego 2009 r. o sygn. akt ILPB2/415-772/08-3/MK,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 17 lutego 2009 r. o sygn. akt lPPB4/415-185/08-2/SP,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 11 lutego 2009 r. o sygn. akt lPPB2/415-1563/08-2/MK,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 10 grudnia 2008 r. o sygn. akt IPPB4/415-47/08-2/MO,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 10 października 2008 r. o sygn. akt ILPB2/415-453/08-5/TW,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dnia 12 czerwca 2008 r. o sygn. akt lBPB2/415-505/08/AA,

* indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dnia 20 maja 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy wskazać, iż powołane w treści wniosku interpretacje podatkowe są wydawane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie należy podkreślić, iż wyrok sądu wskazany przez Wnioskodawcę w treści wniosku nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl