ILPB2/415-900/14-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-900/14-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, zastępowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do obowiązku składania, w terminie 14 dni od dnia sprzedaży, oświadczenia o zamiarze przeznaczenia środków uzyskanych z tej sprzedaży na własne cele mieszkaniowe,

* prawidłowe - w pozostałej części

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z bratem są spadkobiercami w 1/2 po matce zmarłej w 2014 r. W skład masy spadkowej wchodzi nieruchomość mieszkaniowa. Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość przed upływem pięciu lat od końca roku podatkowego, a środki uzyskane z tego tytułu przeznaczyć w przeciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż w całości na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup domu, w którym obecnie zamieszkuje. Wnioskodawca zamierza również złożyć oświadczenie o zamiarze przeznaczenia ceny na własne cele mieszkaniowe w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości. Kredyt hipoteczny został zaciągnięty przed śmiercią matki przez Wnioskodawcę wraz z małżonką. W małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zbycia przedmiotowej nieruchomości przed upływem pięciu lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż nieruchomości, złożenia oświadczenia o zamiarze przeznaczenia ceny na własne cele mieszkaniowe w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości oraz przeznaczenia uzyskanej ceny na spłatę kredytu hipotecznego w ciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż, Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym wystąpią wszystkie wymagane prawem przesłanki do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku (i) zbycia udziału w odziedziczonej nieruchomości przed upływem pięciu lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie spadku, (ii) złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o wykorzystaniu otrzymanej ceny na cele mieszkaniowe w terminie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż oraz (iii) wydatkowania ceny w ww. terminie 2 lat na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego wspólnie z małżonką na cele mieszkaniowe umożliwi skorzystanie ze zwolnienia podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia jest fakt, że pozostaje on we wspólności majątkowej małżeńskiej, jak również fakt, że kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty wspólnie z małżonką. Bezspornym winno być, że ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania nie sposób wydzielić części majątku lub zobowiązań przypadającą każdemu z małżonków, a zatem cały majątek lub zobowiązania małżonków należy traktować jako przysługujące im w całości wspólnie. Spłata kredytu hipotecznego zaciągniętego wspólnie z żoną będzie zatem również w całości realizacją celów mieszkaniowych Wnioskodawcy i Jego rodziny. Odmienny pogląd prowadziłby do istotnego naruszenia słusznego interesu Wnioskodawcy oraz zasady sprawiedliwości społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do obowiązku składania, w terminie 14 dni od dnia sprzedaży, oświadczenia o zamiarze przeznaczenia środków uzyskanych z tej sprzedaży na własne cele mieszkaniowe,

* prawidłowe - w pozostałej części.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

#8722; jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy wniosku wynika, że w 2014 r. Zainteresowany nabył w drodze spadkobrania wynoszący 1/2 udział w nieruchomości. Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia tego udziału przed upływem pięciu lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie spadku. Środki uzyskane z tej sprzedaży Zainteresowany zamierza wydatkować na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup domu, który został zaciągnięty wspólnie z małżonką przed datą śmierci spadkodawcy. Pomiędzy małżonkami panuje ustrój wspólności majątkowej.

W świetle powyższego, dla określenia skutków podatkowych sprzedaży przedmiotowych udziałów w zbytych nieruchomościach zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Wskazać bowiem należy, że ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże, po myśli art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

#8722; położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

W myśl art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

#8722; w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Wskazać należy, że zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że środki uzyskane z planowanej sprzedaży udziału w prawie własności ww. nieruchomości, nabytego w drodze spadkobrania, które zostaną wydatkowane na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego wspólnie z żoną w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej na zakup domu - będą uprawniać Zainteresowanego do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego - w odniesieniu do samego prawa do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego - należało uznać za prawidłowe.

Jednakże, nie sposób zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że do skorzystania z analizowanego zwolnienia od podatku konieczne jest złożenie - w terminie 14 dni od dnia sprzedaży - oświadczenia o zamiarze przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe. Wskazać należy, że zgodnie z przywołanym wyżej art. 30e ust. 4 ustawy podatkowej, na podatniku ciąży wyłącznie obowiązek złożenia - po zakończeniu roku podatkowego - zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, w którym należy wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie warunkuje złożenie w terminie 14 dni od dnia sprzedaży, oświadczenia o zamiarze przeznaczenia środków uzyskanych z tej sprzedaży na własne cele mieszkaniowe. Aby móc skorzystać z ww. zwolnienia wystarczającym jest wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości w ustawowym terminie na cele wskazane w interpretacji. Ponadto po zakończeniu roku, w którym dokonano sprzedaży należy złożyć zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl