ILPB2/415-88/14-5/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-88/14-5/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej oraz ulgi odsetkowej.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. nr ILPB2/415-88/14-2/ES Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Ponadto, pouczono Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a uzupełnieniem wniosku przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczono dnia 17 kwietnia 2014 r.). W dniu 22 kwietnia 2014 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca opłata, natomiast w dniu 25 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek w zakresie pozostałych braków formalnych (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego 22 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Do 30 września 2013 r. Wnioskodawca pozostawał w związku małżeńskim (wspólnota majątkowa). Natomiast 30 września uprawomocnił się wyrok dotyczący rozwodu.

Zainteresowany wyjaśnił, że w 2012 r. korzystał z ulg: internetowej, na dzieci (dwoje) oraz ulgi odsetkowej związanej z kredytem mieszkaniowym.

W roku 2013 sytuacja Wnioskodawcy przedstawia się następująco.

Małżonkowie mieszkają razem (nic się nie zmieniło w stosunku do roku 2012). Zainteresowany płaci żonie alimenty na dzieci w kwocie 1 000 zł za miesiąc październik, listopad i grudzień - zasądzone prawomocnym wyrokiem sądu. Natomiast od marca do września alimenty te wynoszą 1 400 zł (zasądzone orzeczeniem sądu rejonowego).

W wyroku sądowym dzieci prawnie są przy matce, jednocześnie prawa rodzicielskie Wnioskodawcy nie zostały w żadnym zakresie ograniczone. Byli małżonkowie wciąż mieszkają razem. Zainteresowany wozi dzieci do szkoły i sprawuje bezpośrednią opiekę rodzicielską. Ponosi stałe koszty związane z utrzymaniem dzieci, tj.: alimenty, dodatkowe świadczenia własne (odzież, kino, żywność) oraz ponosi opłaty związane z zapewnieniem dzieciom dobrych warunków do życia (opłaty za media).

Samodzielnie również Wnioskodawca ponosi opłaty związane z: energią elektryczną, gazem, Internetem, telewizją (faktury są imienne wystawiane na Zainteresowanego).

Natomiast opłaty za kredyt mieszkaniowy zawsze były przelewane z konta Wnioskodawcy z tym, że od 1 października była małżonka Zainteresowanego wpłaca na Wnioskodawcy konto (ROR) - 1/2 wysokości raty kredytowej. Numer konta Zainteresowanego jest wpisany do umowy kredytowej.

W uzupełnieniu wniosku, w odniesieniu do ulgi odsetkowej Wnioskodawca podał, że małżonkowie solidarnie odpowiadają za spłatę zaciągniętego kredytu, z tym że jako konto z którego pobierane są opłaty wskazane jest konto Zainteresowanego.

W związku z powyższym spłaty rat kredytu w 2013 r. dokonywane były z konta Wnioskodawcy, jednakże w miesiącach od lipca do grudnia 2013 r. żona Wnioskodawcy każdorazowo wpłacała na jego konto 50% miesięcznej raty kredytu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jak należy rozliczyć ulgę prorodzinną na dzieci (dotyczy rozliczenia podatkowego za 2013 r.).

2. Jak należy rozliczyć ulgę odsetkową (dotyczy rozliczenia podatkowego za 2013 r.).

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące ulgi odsetkowej.

Natomiast w zakresie pytania nr 1 dotyczącego ulgi prorodzinnej w dniu 28 kwietnia 2014 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-88/14-4/ES.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien móc skorzystać z ulgi odsetkowej w wysokości 1/2 poniesionych nakładów. W okresie marzec - wrzesień Zainteresowany samodzielnie opłacał raty kredytu mieszkaniowego, jednak jest to okres wspólnoty majątkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., zwany dalej "kredytem mieszkaniowym", przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie wymienionej w art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek:

1.

od kredytu mieszkaniowego,

2.

od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,

3.

od każdego kolejnego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w pkt 1 lub 2

- do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Zasady i warunki skorzystania z ulgi na spłatę odsetek od zaciągniętego kredytu, wykorzystanego przez podatnika na cele mieszkaniowe zostały uregulowane w art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z przepisem art. 26b ust. 1 ww. ustawy, od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1, czyli osobie fizycznej mającej nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkalnego, albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Szczegółowe warunki uprawniające do skorzystania z odliczenia od dochodu przedmiotowej ulgi zostały zawarte w art. 26b ust. 2-7 ww. ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że ulga odsetkowa nie stanowi standardu prawnego, lecz funkcjonuje w polskim systemie podatkowym - podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia - jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Stąd też korzystanie z każdej preferencji podatkowej wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących.

W związku z powyższym, uprawnienie wynikające z art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich wyżej wymienionych w tym przepisie warunków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2012 r. Wnioskodawca korzystał z m.in. z ulgi odsetkowej związanej z kredytem mieszkaniowym. Wnioskodawca do 30 września 2013 r. pozostawał w związku małżeńskim (wspólnota majątkowa). Natomiast 30 września uprawomocnił się wyrok dotyczący rozwodu. Opłaty za kredyt mieszkaniowy zawsze były przelewane z konta Wnioskodawcy z tym, że od lipca do grudnia 2013 r. żona Wnioskodawcy każdorazowo wpłacała na jego konto 50% miesięcznej raty kredytu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że małżonkowie solidarnie odpowiadają za spłatę zaciągniętego kredytu mieszkaniowego, z tym że jako konto z którego pobierane są opłaty wskazane jest konto Zainteresowanego.

Należy podkreślić, że w przypadku omawianej ulgi istotne znaczenie ma to, kto faktycznie dokonał i dokonuje spłaty przedmiotowych odsetek.

W sytuacji gdy z umowy kredytowej wynika, że kredytobiorcą jest więcej niż jedna osoba i każda z tych osób odpowiada solidarnie za spłatę zadłużenia (w tym odsetek), to prawo do odliczeń - na podstawie art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. - przysługuje temu kredytobiorcy (współkredytobiorcy), który faktycznie dokonał w roku podatkowym spłaty odsetek od udzielonego kredytu, o ile spełnia pozostałe warunki określone przez ustawodawcę.

Stosownie bowiem do art. 26b ust. 2 pkt 6 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. odliczeniu podlegają wyłącznie odsetki faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty zostały udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2 (tekst jedn.: podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów - pożyczek).

W przedmiotowej sprawie bezspornym jest, że zaciągnięty kredyt mieszkaniowy spłacany jest z konta bankowego Wnioskodawcy. Jednakże w miesiącach od lipca do grudnia 2013 r. żona Wnioskodawcy każdorazowo wpłacała na jego konto 50% miesięcznej raty kredytu. Byli małżonkowie/kredytobiorcy odpowiadają solidarnie za spłatę kredytu i odsetek od tego kredytu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro w roku 2013, w miesiącach od lipca do grudnia, Wnioskodawca dokonywał spłaty odsetek od udzielonego kredytu w wysokości 50% (drugie 50% spłaty dokonywała żona Wnioskodawcy wpłacając na jego konto 1/2 miesięcznej raty kredytu), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w zeznaniu rocznym połowy spłaconych odsetek.

W takiej samej wysokości, a więc połowy spłaconych odsetek, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w ramach ulgi, odsetek zapłaconych za okres od stycznia do czerwca 2013 r. Jednakże w sytuacji, gdy była żona Wnioskodawcy nie wykaże (nie udokumentuje), że 50% spłaty dokonywana była w tym okresie również przez nią, Zainteresowanemu przysługiwać będzie prawo do odliczenia całości spłaconych odsetek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, został złożony przez Wnioskodawcę, tj. jednego ze współkredytobiorców zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałego współkredytobiorcy (byłej żony).

W przypadku, gdy pozostały współkredytobiorca będzie zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej powinien wystąpić - z odrębnym wnioskiem - o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl