ILPB2/415-878/12-3/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-878/12-3/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 18 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości nabytej w drodze dziedziczenia w odniesieniu do pytań nr 2, 3 i 4 - jest:

* prawidłowe - w przedmiocie dotyczącym możliwości skorzystania ze zwolnienia w przypadku przeznaczenia części uzyskanego przychodu na remont domu stanowiącego współwłasność małżeńską, na zakup mieszkania lub na zakup części domu, który zamieszkuje od jednego ze współwłaścicieli.

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości nabytej w drodze dziedziczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W najbliższej przyszłości Wnioskodawczyni zamierza sprzedać nieruchomość odziedziczoną po rodzicach stanowiącą dom, budynek gospodarczy wraz z działką pod nimi.

Po śmierci rodziców w myśl postanowień sądu rejonowego o nabyciu spadku (rozprawa z 15 maja 2012 r.) oraz po sprawie o dział spadku (rozprawa z 23 lipca 2012 r.), Zainteresowana odziedziczyła 1/3 tej nieruchomości. Pozostałymi współwłaścicielkami są Jej dwie siostry.

Dziedziczenie według Wnioskodawczyni należy rozpatrywać w następujący sposób:

* 1/8 całej nieruchomości przypada Jej po matce (zmarłej 28 kwietnia 2008 r.),

* 5/24 całej nieruchomości przypada Jej po ojcu (zmarłym 6 lutego 2012 r.).

Zainteresowana wyjaśniła, że od 11 maja 1970 r. do 10 sierpnia 1989 r. była zameldowana w domu stanowiącym spadek, nieprzerwanie, na pobyt stały. Dochód uzyskany ze sprzedaży części spadku po ojcu Wnioskodawczyni zamierza, w ciągu dwóch lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości stanowiącej spadek przeznaczyć:

* na remont własnego domu (współwłasność małżeńska) lub

* na zakup mieszkania lub

* na zakup części domu, który zamieszkuje od jednego ze współwłaścicieli.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy ustalony przez Wnioskodawczynię podział 1/3 nieruchomości, stanowiącej Jej własność, na części: dziedziczone po matce (1/8 nieruchomości) i po ojcu (5/24 nieruchomości) jest w myśl załączonych postanowień sądu prawidłowy.

2.

Czy w takiej sytuacji Zainteresowana może skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej w przypadku sprzedaży nieruchomości przed 1 stycznia 2014 r. od części dochodu uzyskanego ze zbycia spadku po matce i nie płacić podatku dochodowego od dochodu ze sprzedaży tej części spadku. Jeśli tak, jakie dodatkowe warunki ma Ona obowiązek spełnić.

3.

Czy dokonanie wskazanych wyżej wydatków uprawnia Wnioskodawczynię do skorzystania z ulgi w podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości przed 1 stycznia 2018 r. w części przypadającej Jej po ojcu i nie zapłacenia tego podatku (wyliczonego według wytycznych ustawy). Jakie dodatkowe warunki ma Ona obowiązek spełnić. Jak należy interpretować stwierdzenie "dom stanowiący własność" wskazane w ustawie.

4.

Jakie wydatki stanową koszty uzyskania przychodu, podlegające odliczeniu od przychodu ze sprzedaży, w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji są zagadnienia zawarte w pytaniach nr: 2, 3, i 4, natomiast w zakresie pytania nr 1 w dniu 18 grudnia 2012 r. wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB2/415-878/12-2/ES.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących nieruchomości nabytych w 2008 r. (ówczesny art. 21. ust. 1 pkt 126), z uwagi na okres zameldowania, będzie zwolniona z podatku dochodowego od części dochodu ze sprzedaży nieruchomości uzyskanego ze zbycia spadku po matce, w przypadku sprzedaży przed 1 stycznia 2014 r.

Jedynym warunkiem uzyskania zwolnienia jest według Zainteresowanej złożenie w urzędzie skarbowym odrębnego zeznania PIT-39, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu ze sprzedaży nieruchomości do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnie dochód ze sprzedaży (art. 45 ust. 1a pkt 3). Nie ma tu zastosowania termin 14-dniowy liczony od dnia sprzedaży, obowiązujący przed nowelizacją ustawy.

Na podstawie - art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującej obecnie, Wnioskodawczyni uważa, że w przypadku przeznaczenia części dochodu w określonym w ustawie terminie na cele wskazane powyżej, będzie zwolniona z części podatku dochodowego od sprzedaży odziedziczonej nieruchomości przed 1 stycznia 2018 r. w odniesieniu do części spadku po ojcu.

Dodatkowym warunkiem uzyskania zwolnienia jest wykazanie w zeznaniu PIT-39 wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu ze sprzedaży nieruchomości do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnie dochód ze sprzedaży nieruchomości (nawet jeśli jeszcze nie poniesie wydatków na remont) z podziałem na dochód zwolniony i podlegający opodatkowaniu.

W ocenie Zainteresowanej nie ma obowiązku składania dodatkowych oświadczeń o zamiarze przeznaczenia części dochodu ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Przez dom stanowiący własność Wnioskodawczyni rozumie sytuację, w której jest wpisana jako współwłaściciel (współwłasność małżeńska) do księgi wieczystej nieruchomości.

Według Zainteresowanej do kosztów uzyskania przychodu można w opisanej sytuacji zaliczyć opłaty sądowe związane z nabyciem spadku, ewentualne opłaty notarialne związane ze sprzedażą i koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w przedmiocie dotyczącym możliwości skorzystania ze zwolnienia w przypadku przeznaczenia części uzyskanego przychodu na remont domu stanowiącego współwłasność małżeńską, na zakup mieszkania lub na zakup części domu, który zamieszkuje od jednego ze współwłaścicieli.

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem. Wobec tego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawiony przez Zainteresowaną w złożonym wniosku. Jeżeli przedstawiony opis będzie różnił się od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu.

Mając powyższe na uwadze, tut. Organ przyjął, iż dziedziczenie miało miejsce w sposób przedstawiony przez Wnioskodawczynię w opisie zdarzenia przyszłego, nie ustosunkowując się czy jest on prawidłowy, czy też nie.

Przechodząc na grunt przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy, co następuje.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału

w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni odziedziczyła nieruchomość po matce, zmarłej w dniu 28 kwietnia 2008 r. oraz po ojcu, zmarłym w dniu 6 lutego 2012 r. Natomiast w dniu 23 lipca 2012 r. odbyła się rozprawa w sprawie o dział spadku.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 ww. Kodeksu, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego). Natomiast stosownie do z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego prawomocne postanowienie sądu stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę.

Zgodnie z art. 1035 ustawy - Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku. Jednak zgodnie z art. 1036 ww. ustawy istnieje możliwość rozporządzenia przez spadkobierców prawem lub rzeczą należącą do spadku, mimo istnienia współwłasności, jeśli następuje to za zgodną wolą wszystkich spadkobierców.

W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, stosownie do wielkości ich udziałów, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom i nie zmieni tego fakt, że dział spadku jest czynnością wtórną do nabycia spadku.

W związku z powyższym, w sytuacji przedstawionej we wniosku Zainteresowana nabyła przedmiotową nieruchomość w dwóch datach:

* w 2008 r. - po zmarłej matce,

* w 2012 r. - po zmarłym ojcu.

Zatem przy zbyciu części nieruchomości nabytej w 2008 r. przed upływem pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (...).

W myśl natomiast art. 22 ust. 6d ustawy podatkowej, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w cytowanym wyżej ust. 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Stosownie do art. 21 ust. 21 ww. ustawy, zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Wymóg złożenia w terminie tego oświadczenia jest więc, obok zameldowania na pobyt stały w sprzedawanym lokalu mieszkalnym przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w myśl art. 8 ust. 3 powołanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy do których mają zastosowanie przepisy dotyczące tzw. ulgi meldunkowej, oświadczenie o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14 dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Tut. Organ zwraca uwagę, iż w myśl przepisów Kodeksu cywilnego budynek mieszkalny posadowiony na gruncie jest związany z nim i stanowi jedną nierozerwalną całość, w ten sposób, że sprzedaż takiego budynku implikuje konieczność zbycia gruntu, który jest związany z tym budynkiem.

W złożonym wniosku Zainteresowana wskazała, iż była zameldowana na pobyt stały w domu stanowiącym spadek nieprzerwanie od 11 maja 1970 r. do 10 sierpnia 1989 r. W związku z powyższym Wnioskodawczyni mogłaby skorzystać z ulgi mieszkaniowej w odniesieniu do części nieruchomości nabytej w 2008 r. po zmarłej matce, pod warunkiem, iż w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Jednakże przychód, który Wnioskodawczyni otrzyma z planowanego zbycia nieruchomości w części dotyczącej zbycia budynku gospodarczego podobnie jak i gruntu na którym nie jest położony budynek mieszkalny nie będzie korzystać ze zwolnienia w ramach tzw. ulgi meldunkowej. W związku z tym Zainteresowana będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 30e cyt. ustawy od ww. przychodu.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym jedynym warunkiem uzyskania zwolnienia jest według Zainteresowanej złożenie w urzędzie skarbowym odrębnego zeznania PIT-39, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu ze sprzedaży nieruchomości do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnie dochód ze sprzedaży (art. 45 ust. 1a pkt 3), należało uznać za nieprawidłowe. Należy podkreślić, iż przepis art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma w tym przypadku zastosowania.

Natomiast w przypadku zbycia przed upływem pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, części nieruchomości nabytej w 2012 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Do kosztów odpłatnego zbycia, pomniejszających wartość nieruchomości wyrażoną w cenie określonej w umowie, zaliczyć można wydatki, które są niezbędne, aby transakcja zbycia doszła do skutku.

W myśl art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w powołanym wyżej ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

W myśl art. 21 ust. 26, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Natomiast przy rozstrzygnięciu tej kwestii kluczowe znaczenie ma brzmienie wyżej cytowanego art. 21 ust. 26. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że poprzez własny budynek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 lit. d należy rozumieć także budynek, którym podatnik włada również jako współwłaściciel.

Tak więc wydatkowanie w odpowiednim terminie środków ze sprzedaży nieruchomości w części nabytej w 2012 r. na własne cele mieszkaniowe, tj. na remont domu stanowiącego współwłasność małżeńską, na zakup mieszkania, lub zakup części domu, w którym Wnioskodawczyni zamieszkuje od jednego ze współwłaścicieli, uprawnia Wnioskodawczynię do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki związane z opłatami sądowymi, notarialnymi, pośrednictwem w sprzedaży, mogą w momencie sprzedaży stanowić koszty odpłatnego zbycia nieruchomości, natomiast do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowana może zaliczyć w myśl art. 22 ust. 6d ww. ustawy udokumentowane nakłady i kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl