ILPB2/415-792/10-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-792/10-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1994 r. Wnioskodawczyni była wspólnie z mężem, w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, właścicielką nieruchomości. Ww. nieruchomość Zainteresowana i Jej mąż nabyli na podstawie umowy darowizny od matki męża.

Po śmierci męża w dniu 1 grudnia 1998 r., w drodze nabycia spadku (postanowienie sądu z dnia 1 lipca 1999 r.) Zainteresowana objęła łącznie 5/8 udziałów w tej nieruchomości.

Pozostała część przypadła na troje dzieci Zainteresowanej i Jej męża, w wysokości 1/8 na każde z nich.

W dniu 1 września 2008 r., Zainteresowana - w drodze darowizny - otrzymała od pozostałych spadkobierców (tekst jedn. swoich dzieci) udziały w łącznej wysokości 3/8.

Ogółem wartość darowizny wyniosła 48.750 zł.

W przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały, nieprzerwanie od 1970 r. do 2007 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym i zamiarem dokonania sprzedaży tej nieruchomości w 2010 r. Zainteresowana ma prawo skorzystać z ulgi meldunkowej tj. ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Na mocy art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionejw art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

A zatem, do planowanej sprzedaży w 2010 r., w stosunku do uzyskanych przychodów odnoszących się do tej części nieruchomości, która nabyta została w drodze darowiznyw 2008 r., będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Przepisy te w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzują, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane m.in. z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Należy wskazać, iż przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest sam fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

W tej sytuacji ze zwolnienia skorzystać może podatnik, który był zameldowany na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu mieszkalnym w okresie nie przypadającym bezpośrednio przed dniem zbycia, gdyż każdy roczny okres zameldowania uprawnia do zwolnienia.

W ocenie Zainteresowanej, w związku z tym, iż w przedmiotowej nieruchomości była zameldowana na pobyt stały w sumie ponad 30 lat, a ponadto przy wywiązaniu się z zachowania wymaganego terminu złożenia we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenia, o którym mowa w cytowanych powyżej przepisach, przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego uzyskany w 2010 r., w części w której odnosi się on do nabycia tej nieruchomości w drodze darowizny w 2008 r., będzie zwolniony od opodatkowania.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawczyni powołuje się na interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2008 r., nr DD2/033/0557/SKT/07/1682.

Zainteresowana nadmieniła również, iż w związku z tym, że zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 126 cyt. ustawy o podatku dochodowym, objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego, to przychód ze sprzedaży gruntu związanego ze zbywanym budynkiem będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Końcowo należy wskazać, iż Zainteresowana powołując w treści własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, błędnie wskazała Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., bowiem obecnie obowiązuje tekst jednolity ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowany w Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl