ILPB2/415-754/08-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-754/08-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 20 stycznia 2009 r. nr ILPB2/415-754/08-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania - wniosku poprzez dokonanie opłaty w wysokości 5 zł.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 20 stycznia 2009 r., (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 23 stycznia 2009 r.), zaś w dniu 26 stycznia 2009 r. na konto tut. organu dokonano wpłaty ww. kwoty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Po śmierci rodziców Wnioskodawca wraz z innymi osobami został właścicielem budynku mieszkalnego i zabudowań gospodarczych jako przedmiotu własności oddzielnego od gruntu.

Działka rolna, na której znajdują się zabudowania została przekazana przez rodziców Zainteresowanego Skarbowi Państwa w zamian za rentę. Była w dożywotnim użytkowaniu. Po zwróceniu się do Starostwa w dniu 21 maja 2007 r., na podstawie decyzji z dnia 7 marca 2008 r. została Zainteresowanemu oraz osobom trzecim zwrócona.

W dniu 11 czerwca 2008 r. całość została sprzedana jako użytki rolne zabudowane zgodnie z zapisem w księdze wieczystej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działki zwróconej na podstawie decyzji z dnia 7 marca 2008 r. sprzedanej w dniu 11 czerwca 2008 r. wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli przysługuje odprowadzenie podatku, to w jaki sposób dokonać wyceny zwróconej działki.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej działki nie powinna podlegać opodatkowaniu, ponieważ jest to tylko uregulowanie stanu prawnego działki siedliskowej, która mogła być również zwrócona nieodpłatnie nowemu właścicielowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwanej dalej u.p.d.o.f., jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym koniecznym jest ustalenie daty nabycia przedmiotowej nieruchomości przez Zainteresowanego.

Z informacji przedstawionych we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wynika, że przedmiotowa nieruchomość stanowiła własność rodziców Wnioskodawcy do chwili jej przekazania na rzecz Skarbu Państwa, co zostało dokonane w celu uzyskania przez nich renty. Forma prawna władania działką została wówczas zmieniona z prawa własności na prawo dożywotniego użytkowania. W 2007 r. Wnioskodawca wraz z innymi osobami jako spadkobierca wystąpił z wnioskiem do Starostwa o zwrot nieruchomości.

Decyzją administracyjną z dnia 7 marca 2008 r. prawo własności nieruchomości zostało przyznane Zainteresowanemu i tym osobom.

Podstawą prawną wydania decyzji był art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz. U. Nr 10, poz. 53), zgodnie z którym właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r., przysługuje nieodpłatnie na własność działka gruntu, na której te budynki zostały wzniesione.

Z własnością wyłączonej nieruchomości jest związana służebność gruntowa w zakresie niezbędnym do korzystania z niej. O przeniesieniu własności działki, jej wielkości oraz ustanowieniu służebności orzeka terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia podstawowego.

Powyższy zapis wymienia, jako podmiot uprawniony, właścicieli, bez względu na sposób powstania własności (zakup, zamiana, zasiedzenie, spadek, itp.).

Wnioskodawca nabył wraz z pozostałymi spadkobiercami jedynie uprawnienie do wystąpienia do Starosty z wnioskiem o przeniesienie własności przedmiotowej działki, gdyż stał się m.in., na mocy orzeczenia o nabyciu spadku, właścicielem budynków położonych na tej działce. Mógł zatem skorzystać z prawa zawartego w art. 6 ww. ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. Nie miał jednak takiego obowiązku, a przeniesienia własności z mocy prawa ww. art. 6 nie przewidywał.

Nabycie na własność części przedmiotowej działki nie wiąże się zatem ze spadkobraniem lecz wykonaniem praw właścicielskich.

Biorąc pod uwagę powyższe, prawo własności przedmiotowej działki nie zostało "stwierdzone", lecz przeniesione, zatem własność powstała z dniem uprawomocnienia się decyzji Starosty z dnia 7 marca 2008 r..

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w dacie przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Zainteresowanego i osób trzecich w drodze decyzji administracyjnej stał się On wraz z nimi nabywcą tej nieruchomości (gruntu) w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f.

Z uwagi na fakt, że w dniu 11 czerwca 2008 r. Wnioskodawca wraz z pozostałymi współwłaścicielami dokonał zbycia przedmiotowej nieruchomości, dochód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości przypadającej na Niego (która znajdowała się w dożywotnim użytkowaniu Jego rodziców) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 u.p.d.o.f. - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., do 31 grudnia 2008 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Dokonując wyceny działki należy mieć na uwadze przepis art. 19 ust. 1 u.p.d.o.f., zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie u.p.d.o.f., stosuje się odpowiednio.

Natomiast w odniesieniu do budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych wchodzących w skład spadku znajdujących się na przedmiotowym gruncie stwierdzić należy, iż jeżeli nabycie spadku nastąpiło do końca 2006 r. to w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) przychód uzyskany z ich sprzedaży (w części przypadającej na Zainteresowanego) podlega zwolnieniu z opodatkowania.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych z nich.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl