ILPB2/415-75/14-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-75/14-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania uzyskiwanych dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej rezydencję podatkową na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania uzyskiwanych dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej rezydencję podatkową na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z 27 marca 2014 r. nr ILPB2/415-75/14-2/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane 27 marca 2014 r. zostało skutecznie doręczone 31 marca 2014 r., natomiast w dniu 4 kwietnia 2014 r. (data nadania 2 kwietnia 2014 r.) do siedziby tut. Organu wpłynęło pismo Wnioskodawcy stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z tego tytułu podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawcy zaproponowano objęcie funkcji członka zarządu (Board of Directors) spółki mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej: ZEA).

Siedziba spółki będzie się znajdować na terytorium jednego z emiratów wchodzących w skład ZEA, co zostanie potwierdzone stosownymi dokumentami rejestrowymi spółki. Spółka ta będzie mieć jedyny ośrodek zarządu w miejscu jej siedziby.

Spółka będzie podlegała opodatkowaniu w ZEA, będzie też legitymować się certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez stosowne władze ZEA.

Spółka zamierza działać na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (strefy wolnego handlu) w ZEA.

Powołanie Wnioskodawcy w skład zarządu spółki z siedzibą w ZEA w charakterze członka zarządu (dyrektora) nastąpi na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników tej spółki.

Z tytułu sprawowania obowiązków członka zarządu spółki Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie określone na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników tej spółki.

Do zakresu obowiązków Wnioskodawcy należeć będzie wykonywanie ogółu czynności rozumianych jako bieżące zarządzanie spółką, w szczególności zaś: uczestnictwo w posiedzeniach zarządu spółki, podejmowanie w imieniu spółki decyzji dotyczących bieżącego funkcjonowania spółki, podejmowanie decyzji dotyczących personelu spółki, podejmowanie decyzji w zakresie określenia kierunków rozwoju spółki oraz podejmowania przez nią działalności inwestycyjnej, planowanie długo i średniookresowej polityki finansowej spółki, itp.

Z tytułu pełnionych obowiązków Wnioskodawca odpowiadał będzie przed właścicielami spółki.

Spółka planuje w przyszłości otworzyć swoje oddziały na terytoriach innych państw niż ZEA, w tym być może także w Polsce. W związku z tym będzie tam również posiadać rachunki bankowe, których dysponentami będą oddziały bądź spółka.

Poza wykonywaniem czynności związanych z pełnieniem obowiązków Członka Zarządu spółki, Wnioskodawca nie będzie wykonywał innych zleceń na rzecz spółki, w szczególności nie będzie go ze spółką łączyła żadna umowa o wykonywanie usług lub pracy najemnej. Nie będzie też pobierał z innych tytułów wynagrodzenia.

Spółka planuje dokonywać wypłaty dla Wnioskodawcy ze swoich rachunków w ZEA lub innych, którymi będzie dysponowała ona lub jej oddziały.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że poza wykonywaniem czynności związanych z pełnieniem funkcji członka zarządu nie będzie wykonywał innych zleceń na rzecz spółki. Dotyczy to również pełnienia obowiązków pracownika, doradcy czy też konsultanta.

Przewidywany zakres czynności obejmuje wyłącznie zarządzanie spółką w ramach funkcji członka zarządu spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu spółki w powyższych okolicznościach zwolnione będzie w Polsce od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie przepisów zawartych w art. 24 ust. 1 pkt a) wymienionej wyżej umowy.

2. Czy kwoty otrzymane przez Wnioskodawcę będą wpływać na ustalenie stopy procentowej wg której będą opodatkowane ewentualne inne dochody Zainteresowanego podlegające opodatkowaniu wg skali podatkowej wg zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane wynagrodzenie będzie w Polsce zwolnione z podatku na podstawie wymienionych przepisów ustawy o PIT oraz Umowy z ZEA.

Wnioskodawca mając miejsce pobytu (zamieszkania - ośrodek interesów życiowych) na terytorium Polski podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wynagrodzenie, które Zainteresowany otrzymywałby z tytułu opisanego wyżej, zalicza się do źródła przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy o PIT) i jest ono opodatkowane co do zasady podatkiem wg zasad ogólnych (tekst jedn.: wg skali podatkowej). Jednakże, zgodnie z brzmieniem art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadę tę należy stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem bezwzględnie, w powyżej opisanej sytuacji, decydujące dla kwestii opodatkowania wynagrodzenia osiąganego w powyższych okolicznościach znaczenie ma treść zapisów umowy z ZEA.

W art. 19 umowy zapisano: "Wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie".

W opinii Zainteresowanego opisane wyżej okoliczności wskazują bez wątpienia, że będąc osobą mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i otrzymując wynagrodzenie z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu spółki mającej siedzibę (miejsce faktycznego zarządu) na terytorium jednego z emiratów wchodzących w skład ZEA, Wnioskodawca spełnia przesłanki opisane w powyższym przepisie umowy.

Innymi słowy wynagrodzenie Zainteresowanego będzie mogło podlegać opodatkowaniu w ZEA, zgodnie z ustawodawstwem dotyczącym podatków dochodowych tegoż państwa. Przy powyższym nie jest istotne, czy obowiązki członka zarządu wykonywane będą wyłącznie na terytorium ZEA, czy też na terytorium jakiegokolwiek innego kraju, ani też jaką formę owo wynagrodzenie przybierze (pieniądze czy też np. świadczenia rzeczowe).

Wnioskodawca wskazuje, że zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i umowa z ZEA nie uzależniają w żaden sposób opodatkowania, bądź zwolnienia z podatku, od źródła pochodzenia środków finansowych, którymi przedmiotowe wynagrodzenie będzie opłacane. Innymi słowy niezależnie od tego czy Spółka opłaci je ze środków zgromadzonych na rachunku w banku w ZEA czy też np. w Polsce lub w Niemczech, którego dysponentem będzie poprzez swój oddział, nadal będzie to wynagrodzenie z tytułu członkostwa w Zarządzie i podlegać będzie regułom zawartym w ww. przepisach.

Zatem w odniesieniu do tegoż wynagrodzenia zastosowanie będzie miał kolejny zapis umowy z ZEA, a mianowicie art. 24 ust. 1 pkt a), który stanowi, że Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b) (nie mającego zastosowania w sytuacji opisanej wyżej ponieważ odnosi się on do innych źródeł dochodu), taki dochód lub majątek od opodatkowania (jednocześnie jeżeli Wnioskodawca osiągnie inny dochód podlegający w Polsce opodatkowaniu - zastosowanie będzie miała do jego opodatkowania tzw. "metoda wyłączenia z progresją").

Z tego względu wynagrodzenie (przychód) otrzymywane w przyszłości przez Wnioskodawcę podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego w Polsce. Jednocześnie, w przypadku jeśli Wnioskodawca osiągnie jakiekolwiek inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce wg. skali podatkowej, to stopę procentowa dla opodatkowania tegoż dochodu ustalana będzie na podstawie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373; dalej: "Umowa") wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych z tytułu członkostwa w zarządzie spółki - w tym pełnienia funkcji dyrektora.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 ww. Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że posiadanie siedziby w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w rozumieniu ww. Umowy jest nierozerwalnie powiązane z posiadaniem rezydencji podatkowej w tym państwie.

Jednocześnie, w myśl art. 24 ust. 1 lit. a ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zainteresowany obejmie funkcję członka zarządu - dyrektora spółki mającej siedzibę i podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Z tego tytułu Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie. Będzie ono wypłacane wyłącznie z tytułu nadzoru nad zarządzaniem spółką.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że dochody uzyskiwane przez Zainteresowanego z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegać będą co do zasady opodatkowaniu w obu państwach, jednakże w Polsce będzie miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 24 ust. 1 lit. a umowy - metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że przedmiotowe dochody będą w Polsce zwolnione od opodatkowania. Nadmienić należy, że ww. dochody będą uwzględnione przy obliczaniu stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów. Zastosowanie w tej sytuacji będzie miał bowiem art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jeżeli Wnioskodawca będzie otrzymywał również inne dochody niż wynagrodzenie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, podlegające opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, wówczas uzyskiwane przez Zainteresowanego wynagrodzenie i inne należności z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a w Polsce na mocy zawartej umowy będą zwolnione od opodatkowania. Natomiast na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów.

Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to dochody otrzymywane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach i zwolnione w Polsce, a na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia tych dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl