ILPB2/415-702/11-3/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-702/11-3/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania refundacji kształcenia medycznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagrody pieniężnej otrzymanej w konkursie oraz sposobu opodatkowania refundacji kształcenia medycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest lekarzem w trakcie specjalizacji w radioterapii onkologicznej. W roku kalendarzowym 2010 otrzymał dochody z tytułu "Nagrody" (PIT-8C na kwotę 3000 PLN) oraz "Refundacja kształcenia medycznego" (PIT-8C na kwotę 700 PLN). Zainteresowany uzyskał informację, iż wspomniane dochody są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350) i nie muszą być wykazane przez Niego w zeznaniu ogólnym PIT-37 za rok 2010.

Wspomniana wyżej "Nagroda" była przyznana przez Przewodniczącego Polskiego Towarzystwa (...) za zajęcie pierwszego miejsca w forum "A" organizowanym w dniu 25 listopada 2010 r.

Z kolei "Refundacja kształcenia medycznego" przyznana została przez Izbę Lekarską na pokrycie kosztów uczestnictwa w obowiązkowych kursach szkoleniowych określonych w programie specjalizacji ustalonym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dochody jakie otrzymał Wnioskodawca z tytułu "Nagroda" (PIT-8C na kwotę 3000 PLN) są zwolnione z podatku na podstawie ww. przepisów i nie muszą być wykazane w zeznaniu ogólnym PIT-37.

2.

Czy dochody jakie otrzymał Wnioskodawca z tytułu "Refundacja kształcenia medycznego" (PIT-8C na kwotę 700 PLN) są zwolnione z podatku na podstawie ww. przepisów i nie muszą być wykazane w zeznaniu ogólnym PIT-37.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2, natomiast w odniesieniu do pytania nr 1 wydana została interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2011 r. nr ILPB2/415-702/11-2/WS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943) lekarz ma obowiązek kształcenia podyplomowego, którego formą jest przede wszystkim specjalizacja lekarska. Program specjalizacji wraz z wykazem kursów obowiązkowych jest ustalony przez konsultanta krajowego w danej dziedzinie i odpowiednie towarzystwo naukowe oraz ogłoszony przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Izba Lekarska (działająca na podstawie ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1708) na podstawie Uchwały Okręgowej Rady Lekarskiej w sprawie Regulaminu Udzielania pomocy finansowej na cele kształcenia medycznego z dnia 9 listopada 2011 r.) przyznaje świadczenia pomocy materialnej na cele uczestnictwa w ww. kursach specjalistycznych. Każdy wniosek o dofinansowanie podlega indywidualnej ocenie przez Komisję Kształcenia Medycznego Izby Lekarskiej. Uzyskane zatem dochody z tytułu "Refundacja kształcenia medycznego" (PIT-8C na kwotę 700 PLN) są w opinii Wnioskodawcy formą świadczenia pomocy materialnej dla osób uczestniczących w innych formach kształcenia i podlegają zwolnieniu z podatku, w związku z powyższym nie muszą być wykazane w zeznaniu ogólnym PIT-37 w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, iż przedstawiony powyżej katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na podstawie powyższego artykułu, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika pod warunkiem, że dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

1.

dochody te są świadczeniem pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia,

2.

pochodzą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni,

3.

zostały przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zatem niespełnienie którejkolwiek z ww. przesłanek skutkuje brakiem możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie powyższego przepisu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał "Refundację kształcenia medycznego" przyznaną przez Izbę Lekarską, działającą na podstawie ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1708), na pokrycie kosztów uczestnictwa w obowiązkowych kursach szkoleniowych określonych w programie specjalizacji ustalonym przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Powyższe świadczenie przyznawane jest na podstawie Uchwały Okręgowej Rady Lekarskiej w sprawie Regulaminu Udzielania pomocy finansowej na cele kształcenia medycznego.

Zatem środki te nie zostały przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, czy przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Środki te zostały przyznane na podstawie innych przepisów niż tych, które literalnie zostały wymienione w cyt. przepisie.

Tym samym nie zostały spełnione wszystkie przesłanki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy. Podkreślić tutaj należy, iż z utrwalonej linii orzecznictwa sądów administracyjnych oraz Sądu Najwyższego wynika, iż zwolnienia podatkowe należy pojmować ściśle, tj. zgodnie z ich literalnym brzmieniem. W stosunku do tego rodzaju norm - stanowiących odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania - niedozwolona jest zarówno wykładnia rozszerzająca jak i ścieśniająca. Powołana zasada jest wielokrotnie podkreślana w orzecznictwie sądowym.

W związku z powyższym otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenie pieniężne z tytułu "Refundacji kształcenia medycznego" nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podlega ono opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym (PIT-36) składanym za rok, w którym nastąpiła jego wypłata.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl