ILPB2/415-701/13-4/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-701/13-4/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy z dnia 16 lipca 2013 r. (data wpływu: 18 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu: 16 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest:

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do kwoty odsetek niestanowiących w sensie prawnym wkładu mieszkaniowego,

* prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 7 października 2013 r., nr ILPB2/415-701/13-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 7 października 2013 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 9 października 2013 r.), zaś w dniu 16 października 2013 r. (data nadania: 14 października 2013 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia mieszkaniowa (Wnioskodawca) w maju 2013 r. odzyskała mieszkanie lokatorskie, które było obciążone kredytem zaciągniętym przez Spółdzielnię do 31 maja 1992 r.

Lokator zasiedlił ww. mieszkanie w 2004 r. i wpłacił wymagany wtedy wkład mieszkaniowy w wysokości 40 000 zł, przystępując jednocześnie do spłaty pozostałej części wkładu w postaci kredytu, zgodnie z ustawą o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 5, poz. 32 z późn. zm.).

Po odzyskaniu mieszkania Spółdzielnia spłaciła pozostałą część kredytu i odsetek, stosując przepisy art. 11b oraz art. 11 ust. 6 ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych. Kwota ta zostanie potrącona lokatorowi ze środków uzyskanych przy sprzedaży mieszkania.

Jako wkład mieszkaniowy wolny od opodatkowania Spółdzielnia zamierza lokatorowi zaliczyć:

* pierwszą wpłatę na wkład mieszkaniowy (40 000 zł),

* ratalną spłatę kredytu w okresie od 2004 r. do 2013 r. (15 000 zł),

* ostateczną spłatę kredytu i odsetek (20 000 zł).

Uzupełniając wniosek, Zainteresowany wskazał, że wkład mieszkaniowy w sensie prawnym stanowią:

* pierwsza wpłata na wkład mieszkaniowy (40 000,00 zł),

* ratalna spłata kredytu w okresie od 2004 r. do 2013 r. (15 000,00 zł),

* ostateczna spłata kredytu (2 001,93 zł).

Jednocześnie Wnioskodawca podał, że pozostała kwota z "ostatecznej spłaty kredytu i odsetek" w wysokości 17 998,07 zł (20 000,00 zł - 2 001,93 zł) - jako spłata odsetek - nie stanowi w sensie prawnym wkładu mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) postępowanie Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno pierwsza wpłata na wkład lokatorski, jak i późniejsze ratalne spłaty kredytu oraz jego ostateczna spłata (zgodnie z art. 11b oraz art. 11 ust. 6 ustawy o pomocy państwa (...) - Dz. U. z 1996 r. Nr 5, poz. 32 z późn. zm.) stanowią wkład wniesiony do Spółdzielni i jako taki podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do kwoty odsetek niestanowiących w sensie prawnym wkładu mieszkaniowego,

* prawidłowe - w pozostałej części.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe niezaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte dyspozycją tego przepisu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia mieszkaniowa (Wnioskodawca) w maju 2013 r. odzyskała mieszkanie lokatorskie, które było obciążone kredytem zaciągniętym przez Spółdzielnię do 31 maja 1992 r. Po odzyskaniu mieszkania Spółdzielnia spłaciła pozostałą część kredytu i odsetek, stosując przepisy art. 11b oraz art. 11 ust. 6 ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych. Kwota ta zostanie potrącona lokatorowi ze środków uzyskanych przy sprzedaży mieszkania.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

W myśl art. 11 ust. 21 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 22 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, iż kwota do otrzymania której - w związku z wygaśnięciem lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego - uprawniony jest były członek spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Zakres przedmiotowego zwolnienia jest wyznaczony niewątpliwie użytym w tym przepisie pojęciem "do wysokości wniesionych wkładów" ograniczającym go tylko i wyłącznie do wkładów uprzednio wniesionych, a więc ich nominalnej wysokości. Jeżeli wartość wkładu ulega zwiększeniu na skutek waloryzacji lub innych czynników, wówczas zwolnienie obejmuje nie całą kwotę przychodu związanego ze zwrotem wkładu w spółdzielni, lecz wyłącznie tę część przychodu, która odpowiada kwocie wniesionego wkładu.

W związku z tym, nie sposób uznać, że w kwocie korzystającej ze zwolnienia przedmiotowego mieści się wartość odsetek zapłaconych od kredytu, którym została sfinansowana część wkładu mieszkaniowego.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie - na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kwota należna członkowi w związku z wygaśnięciem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, do wysokości uprzednio wniesionego przez członka wkładu (niezależnie od tego, czy był on wniesiony bezpośrednio przez członka, czy został sfinansowany kredytem bankowym, który następnie został przez członka spłacony) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W analizowanej sprawie wartość kwoty korzystającej ze zwolnienia odpowiada zatem sumie kwot: "pierwszej wpłaty na wkład mieszkaniowy (40 000,00 zł)", "ratalnej spłaty kredytu w okresie od 2004 r. do 2013 r. (15 000,00 zł)" oraz "ostatecznej spłaty kredytu (2 001,93 zł)", bowiem - jak wskazał Zainteresowany w uzupełnieniu wniosku - składniki tej sumy stanowią w sensie prawnym wkład mieszkaniowy.

Przedmiotowym zwolnieniem nie jest natomiast objęta kwota odpowiadająca wartości opisanych we wniosku odsetek (17 998,07 zł), bowiem - jak podano w uzupełnieniu wniosku - odsetki te nie stanowią w sensie prawnym wkładu mieszkaniowego. Kwota ta stanowi więc dla byłego członka spółdzielni mieszkaniowej przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy podatkowej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku podatkowym. Tym samym, w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji, w tejże części Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl