ILPB2/415-69/14-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-69/14-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z 27 marca 2014 r. nr ILPB2/415-69/14-2/ES Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 27 marca 2014 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło 2 kwietnia 2014 r.), natomiast 7 kwietnia 2014 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania pisma w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego 4 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Mąż Wnioskodawczyni był na emeryturze wojskowej. W 2012 r. nastąpiła śmierć małżonka Zainteresowanej.

W związku z powyższym - zamiast emerytury pobieranej z ZUS - Wnioskodawczyni otrzymuje rentę rodziną (po zmarłym mężu) z (...) Biura Emerytalnego (...).

Z uwagi na pogorszenie się sytuacji finansowej Zainteresowana wystąpiła do XBE (...) o zapomogę z funduszu socjalnego na sfinansowanie zakupu leków.

Ponadto Wnioskodawczyni nadmieniła, że jest osobą przewlekle chorą. Jest po dwóch zawałach, ma cukrzycę, nadciśnienie tętnicze i depresję. Posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym.

W 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała zapomogę w wysokości 1 000 zł. (...) Biuro Emerytalne wystawiło Zainteresowanej PIT-8C zaznaczając dochód "świadczenie socjalne", za które zobowiązana była do zapłaty podatku dochodowego w wysokości 180 zł (tak też zrobiła odprowadzając ww. podatek).

W 2013 r. Wnioskodawczyni nadal otrzymuje zapomogi - raz na kwartał.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana poinformowała, że otrzymywane świadczenie socjalne wypłacane jest na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890).

Ponadto Wnioskodawczyni podała, że otrzymała zapomogi:

1.

w 2013 r. w wysokości 1 000 zł,

2.

w 2014 r. w wysokości 3 900 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy (...) Biuro Emerytalne wystawiło słusznie Wnioskodawczyni PIT-8C za 2012 r.

2. Jeżeli (...) Biuro Emerytalne wystawiło Zainteresowanej PIT-8C za 2013 r. to czy Wnioskodawczyni będzie mogła złożyć korektę PIT-37 za 2012 r. i 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania nr 1 (...) Biuro Emerytalne wystawiło niesłusznie PIT-8C, ponieważ przechodząc na rentę rodzinną po mężu przejmuje jego wszystkie prawa i obowiązki.

W ocenie Zainteresowanej otrzymane zapomogi z Zakładowego Funduszu Socjalnego do kwoty 2 280 zł winny być zwolnione z zapłaty podatku dochodowego ze względu na Jej orzeczenie o niepełnosprawności.

Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2 Zainteresowana uważa, że będzie mogła złożyć korekty PIT-37 za 2012 r. i za 2013 r. o ile wyżej wyrażony pogląd - dotyczący pytania nr 1 - jest prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 666 z późn. zm.) żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin - w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy, w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

1.

świadczenia pieniężne:

a.

emerytura wojskowa,

b.

wojskowa renta inwalidzka,

c.

wojskowa renta rodzinna,

d.

dodatki do emerytury lub renty,

e.

zasiłek pogrzebowy,

2.

inne świadczenia i uprawnienia:

a.

świadczenia lecznicze,

b.

świadczenia socjalne,

c.

prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

* żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby;

* żołnierza zmarłego w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej;

* zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego.

Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (art. 23 ust. 2).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Z § 5 ust. 1 wydanego na podstawie art. 27 ust. 11 ww. ustawy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890), wynika, że świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

1.

zapomogi pieniężnej;

2.

zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;

3.

częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymuje rentę rodziną (po zmarłym mężu) z (...) Biura Emerytalnego. Z uwagi na pogorszenie się sytuacji finansowej Zainteresowana wystąpiła do XBE o zapomogę z funduszu socjalnego na sfinansowanie zakupu leków. W 2012 r. i 2013 r. Wnioskodawczyni otrzymała zapomogę w wysokości 1 000 zł. Ponadto Zainteresowana oświadczyła, że otrzymywane świadczenie socjalne wypłacane jest na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zatem zapomogi losowe wypłacone osobie pobierającej świadczenie po zmarłym żołnierzu lub emerycie/renciście stanowią przychód z innych źródeł określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

Z treści przepisu wynika, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, w jakiej je przyznano, pieniężną czy niepieniężną. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Z treści wniosku wynika, że członkowie rodzin zmarłych żołnierzy lub emerytów i rencistów, otrzymują świadczenia wynikające z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi. Świadczenia te to: zapomogi pieniężne, koszty opieki paliatywnej i koszt sanatorium oraz pomoc pieniężna na naukę (§ 5 ust. 1 i § 6).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczenia otrzymywane na podstawie ww. rozporządzenia przez członków rodzin zmarłych żołnierzy oraz emerytów i rencistów, stanowią przychód z innych źródeł, tj. przychód o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy.

Przychód ten korzysta jednak ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł. W przypadku nadwyżki ponad kwotę 2 280 zł płatnik obowiązany jest nadwyżkę tę wykazać w informacji PIT-8C.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwota wypłaconej osobie pobierającej wojskową rentę rodzinną zapomogi z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych korzystać będą ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł, gdy spełnione będą wszystkie warunki wymienione w tym przepisie.

Wypłacona pomoc pieniężna przez (...) Biuro Emerytalne na zakup leków - jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie - Wnioskodawczyni pobierającej rentę rodzinną po zmarłym małżonku korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym - kwoty 2 280 zł.

Zatem (...) Biuro Emerytalne nie ma obowiązku wystawienia informacji - PIT-8C, ponieważ kwoty przedmiotowych świadczeń nie przekroczyły limitu kwoty określonej w ww. przepisie cyt. ustawy.

Z kolei odnosząc się do zagadnienia zwrotu nadpłaconego podatku należy nadmienić, że zgodnie z art. 72 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) za nadpłatę uważa się kwotę:

1.

nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2.

podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3.

zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4.

zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W konsekwencji Wnioskodawczyni posiada uprawnienie do korekty złożonego zeznania podatkowego.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.

Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Jak stanowi bowiem art. 81 § 1 cyt. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy - skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W związku z powyższym w celu uzyskania zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego w latach 2012-2013 Wnioskodawczyni winna złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku wraz korektą zeznań za lata 2012-2013.

Natomiast w sytuacji jeszcze nie złożonego zeznania podatkowego za 2013 r. Wnioskodawczyni nie ma obowiązku wykazania kwoty zapomogi, którą (...) Biuro Emerytalne podało w PIT-8C.

Reasumując należy stwierdzić, że na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) Biuro Emerytalne wystawiło niesłusznie Wnioskodawczyni PIT-8C za 2012 r. oraz nie powinno sporządzić tej informacji za 2013 r., ponieważ kwoty zapomóg udzielone Wnioskodawczyni w 2012 r. i w 2013 r. - na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890) - nie przekroczyły kwoty limitu 2 280 zł, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak więc Zainteresowana ma prawo do złożenia korekty zeznań podatkowych za 2012 r. oraz za 2013 r. (w sytuacji już złożonej deklaracji za 2013 r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl