ILPB2/415-688/14-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-688/14-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 90b ustawy z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna ma charakter socjalny lub motywacyjny. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendia szkolne i zasiłki szkolne. Natomiast świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są: stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Zgodnie z art. 90f ww. ustawy Rada Gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy. Na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty oraz regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy, przyjętego uchwałą Rady Gminy z dnia 6 września 2013 r., Wójt Gminy wypłaca uczniom zamieszkałym na terenie gminy stypendia szkolne oraz zasiłki szkolne - w przypadku wystąpienia zdarzenia losowego. Środki na wypłatę powyższych stypendiów pochodzą w 80% z budżetu państwa, natomiast w 20% z budżetu gminy. Uchwałą Rady Gminy z dnia 20 maja 2014 r. przyjęto Lokalny Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży. W ramach przyjętego programu wytypowani uczniowie będą otrzymywali jednorazowo - na zakończenie roku szkolnego Stypendium Wójta Gminy za wyniki w nauce oraz za osiągnięcia sportowe. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 oraz 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym. Wolne od podatku dochodowego są także stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 3 800,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wartość udzielanych świadczeń, zarówno stypendium szkolnego, zasiłku szkolnego oraz stypendium za wyniki w nauce oraz za osiągniecia sportowe powinna trafić na PIT-8C - Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wójt Gminy, będąc płatnikiem stypendiów szkolnych oraz zasiłków szkolnych nie będzie miał obowiązku wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, osobom otrzymującym takie świadczenie, ponieważ zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia te w całości zwolnione są z podatku dochodowego. Natomiast obowiązek wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, powstanie w momencie wypłaty stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, ponieważ zgodnie z ustawą o podatku dochodowym świadczenia te zwolnione są z podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ust. 1 ustawy zawiera m.in. dwa zwolnienia przedmiotowe, które tworzą ramy prawne korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń pomocy materialnej dla uczniów. I tak, wolne od podatku dochodowego są:

* świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym (pkt 40),

* stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł (pkt 40b).

Natomiast kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Stosownie do art. 90c ust. 1 ww. ustawy, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny.

W myśl art. 90c ust. 2 powyższej ustawy, świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

1.

stypendium szkolne,

2.

zasiłek szkolny.

Artykuł 90f ww. ustawy stanowi, że rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności:

1.

sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1;

2.

formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy;

3.

tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;

4.

tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.

Z treści zacytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnieniem w nim uregulowanym, po spełnieniu wszystkich przesłanek w nim wskazanych, objęte są świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów. Wskazany przepis nie zawiera ograniczenia kwotowego wypłacanych świadczeń, a więc z powyższego zwolnienia świadczenia te korzystają w pełnej wysokości.

Natomiast stypendia o charakterze motywującym za osiągnięcia naukowe, sportowe, artystyczne, za aktywność społeczną i środowiskową przyznane wyłącznie na mocy uchwały Rady Gminy, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale tego organu jednostki samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Na podstawie art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Zgodnie z art. 37 ww. ustawy, jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że

1.

poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,

3.

nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,

4.

(uchylony),

5.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

- płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Co do zasady płatnik stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy sporządza i przekazuje informacje o wypłaconych kwotach tych stypendiów zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, na wzorze formularza oznaczonym symbolem PIT-8C.

Natomiast w przypadkach, w których podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, o którym mowa w art. 37 ust. 1, płatnik jest zobligowany do sporządzenia rocznego obliczenia podatniku (PIT-40), zamiast przedmiotowej informacji PIT-8C.

Tym samym należy podzielić pogląd Wnioskodawcy o obowiązku składania informacji PIT-8C o wysokości wypłaconych uczniom stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, których podstawę wypłaty stanowią uchwały Rady Gminy.

Reasumując, pomoc materialna o charakterze socjalnym, w postaci stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca, wypłacając ww. świadczenia nie jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Natomiast stypendia o charakterze motywującym za osiągnięcia naukowe, sportowe, artystyczne, za aktywność społeczną i środowiskową przyznane wyłącznie na mocy uchwały Rady Gminy, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale tego organu jednostki samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. W tym przypadku Wnioskodawca, wypłacając ww. świadczenia jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl