ILPB2/415-687/13-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-687/13-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia mieszkaniowa dokonuje wymiany stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek w lokalach mieszkalnych. Część lokatorów dokonuje opisywanej wymiany we własnym zakresie. Wówczas Spółdzielnia na podstawie faktury lub rachunku przedłożonego przez lokatora za wymianę okien lub drzwi, a w przypadku remontu posadzek na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego dokonuje częściowego zwrotu poniesionych wydatków. Zasady dotyczące refundacji kosztów remontu mieszkania we własnym zakresie, jak i remontów dokonanych bezpośrednio przez Spółdzielnię są takie same zarówno dla osób posiadających spółdzielcze lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, jak i osób posiadających pełne prawo własności. Wypłaty zwrotów, a także koszty remontów dokonywanych przez Spółdzielnię obciążają fundusz remontowy Spółdzielni, który płacą osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokalu, a także osoby wyodrębnione.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia I6 lutego 2012 r. w sytuacji zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek, a także w sytuacji, gdy remonty te dokonywane były przez Spółdzielnię, Spółdzielnia sporządzała informację PIT-8C dla osób, które na moment poniesienia wskazanych wydatków posiadały pełne prawo własności.

Odmienny pogląd zaprezentował jednak Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, między innymi w wyrokach z dnia 19 grudnia 2012 r. (sygn. akt II FSK 1010/11) oraz z dnia 20 marca 2013 r. (sygn. akt II FSK 1506/11). W powyższych wyrokach NSA wskazuje, iż dokonywana przez Spółdzielnię refundacja uprzednio poniesionych wydatków na wymianę we własnym zakresie stolarki okiennej lub drzwiowej przez osoby posiadające pełne prawo własności nie oznacza, że po stronie tych osób występuje przysporzenie majątkowe stanowiące przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Również w przypadku, gdy spółdzielnia mieszkaniowa korzystając ze środków funduszu remontowego, sama przeprowadza wymianę stolarki, świadczenie to jest dla ww. właścicieli lokali zdarzeniem neutralnym podatkowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy zgodnie ze stanem faktycznym, dokonywana przez Spółdzielnię refundacja uprzednio poniesionych wydatków na wymianę we własnym zakresie przez właścicieli mieszkań stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek, a także w sytuacji gdy remontów tych dokona Spółdzielnia, po stronie osób, które na moment poniesienia wskazanych wydatków posiadały prawo odrębnej własności, powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

2. Jeżeli zwrot uprzednio poniesionych przez osoby posiadające pełne prawo własności wydatków na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek, a także w przypadku, gdy spółdzielnia sama przeprowadza wskazane remonty, jest dla tych osób zdarzeniem obojętnym pod względem prawnopodatkowym, a zatem na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawiania informacji PIT-8C, czy Spółdzielnia jest zobowiązana do wystawienia korekt informacji PIT-8C sporządzonych z tego tytułu dla ww. osób za rok 2011 i 2012.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych katalog przychodów z innych źródeł nie jest zamknięty, jednak inne, niewymienione w nim przychody powinny mieć charakter zbliżony. Uznać zatem należy, iż zwrot kosztów dokonanej we własnym zakresie wymiany stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek przez właścicieli mieszkań, a także w sytuacji gdy remontów tych dokona Spółdzielnia nie jest innym źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wykazuje bowiem cech przysporzenia majątkowego po stronie podatnika. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia mieszkaniowa tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, na który obowiązek świadczenia obejmuje członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. W konsekwencji refundacja kosztów dokonywanej we własnym zakresie wymiany stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek przez osoby posiadające pełne prawo własności, a także w sytuacji gdy remontów tych dokona Spółdzielnia stanowi jedynie formę realizacji ciążącego na spółdzielniach mieszkaniowych obowiązku. Właściciel lokalu mieszkalnego otrzymuje w takim przypadku zwrot poniesionych samodzielnie wydatków.

W związku z powyższym, zwrot kosztów za dokonaną we własnym zakresie wymianę stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek przez osoby posiadające pełne prawo własności, a także w sytuacji gdy remontów tych dokona Spółdzielnia, nie stanowi dla tych osób przysporzenia majątkowego, a na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Ad. 2.

W zaistniałej sytuacji, Spółdzielnia zobowiązana jest do sporządzenia korekt informacji PIT-8C, jakie zostały wystawione dla osób posiadających pełne prawo własności za rok 2011 i 2012 z tytułu refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej, drzwiowej i posadzek we własnym zakresie, a także dokonania tych remontów bezpośrednio przez Spółdzielnię.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia dokonuje wymiany stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek w lokalach mieszkalnych. Część lokatorów dokonuje opisywanej wymiany we własnym zakresie. Wówczas Spółdzielnia na podstawie faktury lub rachunku przedłożonego przez lokatora za wymianę okien lub drzwi, a w przypadku remontu posadzek na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego dokonuje częściowego zwrotu poniesionych wydatków. Zasady dotyczące refundacji kosztów remontu mieszkania we własnym zakresie, jak i remontów dokonanych bezpośrednio przez Spółdzielnię są takie same zarówno dla osób posiadających spółdzielcze lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, jak i osób posiadających pełne prawo własności. Wypłaty zwrotów, a także koszty remontów dokonywanych przez Spółdzielnię obciążają fundusz remontowy Spółdzielni, który płacą osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokalu, a także osoby posiadające wyodrębnioną własność.

Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy po stronie osób, które na moment poniesienia wskazanych wydatków posiadały prawo odrębnej własności, powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z refundacją tych wydatków, a na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Przepisy art. 4 ust. 4 oraz art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowią, że:

* właściciel lokalu mieszkalnego (będący lub niebędący członkiem spółdzielni) ma obowiązek świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali,

* obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowej jest utrzymanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie i dokonywanie remontów (w tym wymiany stolarki okiennej, drzwi wejściowych do mieszkania, instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej), a wpłaty na fundusz remontowy tworzony przez spółdzielnię służą realizacji właśnie tego rodzaju celów.

Przepisy regulujące prawa i obowiązki właściciela lokalu mieszkalnego w budynku stanowiącym współwłasność spółdzielni mieszkaniowej wskazują, że:

* wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie posiadają takie same prawa i obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości (art. 4 ust. 1-2 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),

* ustawowy obowiązek świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych spoczywa na członkach spółdzielni, właścicielach lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobach niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),

* właścicieli lokali będących oraz niebędących członkami spółdzielni dotyczy zasada zarządu powierzonego wykonywanego przez spółdzielnię, co oznacza, że na właścicielach lokali spoczywa obowiązek stosowania przyjętych w spółdzielni mieszkaniowej rozwiązań dotyczących pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości (art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),

* ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mogą być również przeznaczone dla właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni w celu utrzymania w należytym stanie elementów (okien, drzwi, instalacji, etc.), które służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli.

Wskazanym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązkom finansowym właścicieli lokali odpowiada obowiązek spółdzielni mieszkaniowej do utrzymania w należytym stanie nieruchomości, w tym zasobów mieszkaniowych, stanowiących współwłasność spółdzielni i właścicieli lokali, zarządzanych obligatoryjnie przez spółdzielnię.

Zasadna jest zatem konkluzja, że fakt ponoszenia przez właścicieli lokali mieszkalnych opłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej może zobowiązywać także spółdzielnię mieszkaniową, w zakresie przewidzianym w statucie lub regulaminie tej spółdzielni, do uczestniczenia w wydatkach związanych z utrzymaniem w należytym stanie lokali stanowiących odrębną własność.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przedstawionej sprawie należy uznać, że dokonywana przez Spółdzielnię na rzecz osób, posiadających prawo odrębnej własności, refundacja uprzednio poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek, a także przeprowadzenie remontów przez Spółdzielnię, nie stanowi dla tych osób przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Natomiast w sytuacji, gdy Spółdzielnia wystawiła PIT-8C uznając, że osoby posiadające pełne prawo własności w związku ze zwrotem dla tych osób wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek, a także w przypadku gdy spółdzielnia sama przeprowadzała wskazane remonty, osiągają z tego tytułu przychód, Spółdzielnia powinna skorygować wystawione informacje, bowiem wykazała w nich przychód do opodatkowania.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych.

Korekta może nastąpić również w związku z wykazaniem po stronie osób posiadających pełne prawo własności przychodu, poprzez błędne zaliczenie do niego zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej lub posadzek, a także w przypadku gdy spółdzielnia sama przeprowadzała wskazane remonty.

Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl