ILPB2/415-667/08-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-667/08-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu 19 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 10 grudnia 2008 r. znak ILPB2/415-667/08-2/AJ wezwano Wnioskodawczynię do:

* wskazania daty śmierci spadkodawcy/spadkodawców, po których Wnioskodawczyni nabyła udziały we współwłasności nieruchomości,

* informację, czy wartość nabytej w drodze działu spadku nieruchomości mieści się w ramach udziału, jaki przypadał Wnioskodawczyni w spadku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 15 grudnia 2008 r., a w dniu 18 grudnia 2008 r. Zainteresowana uzupełniła wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 1 lipca 2008 r. Wnioskodawczyni (zbywca) zawarła umowę sprzedaży warunkowej z nabywcami, a następnie dnia 4 sierpnia 2008 r. te same strony zawarły umowę przenoszącą własność 22 działek stanowiących niezabudowaną nieruchomość, od której odprowadzano podatek rolny i leśny (część działek stanowiły użytki rolne, a część grunty leśne).

Nabywcy nie byli osobami bliskimi zbywcy, ani też rolnikami indywidualnymi w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 592) o kształtowaniu ustroju rolnego.

Nie byli oni ani właścicielami, ani dzierżawcami nieruchomości rolnej położonej w Polsce.

Jeden z nabywców posiada wykształcenie rolnicze, zakupione działki zamierzał użytkować zgodnie z ich charakterem i stworzyć z nich gospodarstwo rolne.

Z uwagi na rozmieszczenie słupów elektrycznych a także rozwidlenia gazowego niemożliwa jest zabudowa nieruchomości, a tym bardziej przekształcenie jej w nieruchomość budowlaną. Wobec powyższego nieruchomość nadaje się jedynie do użytkowania w charakterze rolnym i leśnym. Wnioskodawczyni poinformowała, że łączna powierzchnia zbytych działek wynosiła 2,4121 ha.

Ostateczne nabycie nieruchomości przez Zainteresowaną nastąpiło dnia 11 stycznia 2008 r. na podstawie umowy działu spadku. Wnioskodawczyni ma 72 lata. Postanowiła sprzedać działki, ponieważ wiek i odległość działek od Jej obecnego miejsca zamieszkania nie pozwalają na uprawę ziemi.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, iż w styczniu 2006 r. otrzymała pismo od burmistrza, o postanowieniu wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie odpowiedzialności spadkobierców państwa XXX zmarłej 21 kwietnia 1988 r. oraz YYY zmarłego 7 maja 2001 r. za zobowiązania podatkowe za lata 2002-2005 r.

Ponieważ nie było jedynego spadkobiercy, gdyż brat nie zostawił testamentu, Wnioskodawczyni złożyła w sądzie w 2006 r. sprawę o stwierdzenie nabycia spadku po bracie zmarłym 7 maja 2001 r.

Sąd przyznał, że rodzeństwo spadkobiercy, w tym Wnioskodawczyni, otrzymują po 4/20 części, a dzieci rodzeństwa spadkobiercy po 1/20 części spadku.

W 2007 r. Zainteresowana musiała założyć sprawę spadkową w sądzie po XXX zmarłej 21 kwietnia 1988 r., ponieważ brat nie przeprowadził sprawy spadkowej.

Sąd w dniu 12 września 2007 r. orzekł, że spadek po XXX nabył mąż YYY w całości łącznie z gospodarstwem rolnym wchodzącym w skład spadku.

W styczniu 2008 r. pozostali spadkobiercy u notariusza zrzekli się swoich praw do spadku na korzyść Wnioskodawczyni, w wyniku czego została jedyną spadkobierczynią po bracie i Jego żonie.

Po otrzymaniu postanowienia od agencji rolnej, że agencja nie jest zainteresowana kupnem gospodarstwa rolnego, Zainteresowana postanowiła je sprzedać (po zapłaceniu zaległych podatków za lata 2002-2008).

Łączna powierzchnia gospodarstwa rolnego wynosi 2, 4121 ha bez zabudowań.

Ponieważ Wnioskodawczyni nie ma możliwości prowadzenia tego gospodarstwa, w lipcu 2008 r. podpisała u notariusza umowę sprzedaży warunkowej z nowymi nabywcami.

Dnia 4 sierpnia 2008 r. Zainteresowana podpisała z nowymi nabywcami gospodarstwa umowę przenoszącą własność.

Gospodarstwo rolne o powierzchni 2, 4121 ha bez zabudowań Zainteresowana sprzedała za kwotę 40000 zł.

Urząd Skarbowy w Wadowicach poinformował Wnioskodawczynię, iż nie należy uiścić opłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a Urząd Skarbowy w Świdnicy nie ma pewności co do płacenia podatku w tej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy uzyskany przez Wnioskodawczynię dochód ze sprzedaży omawianej nieruchomości opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

1.

Co oznacza użyty w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot "utrata charakteru".

Zdaniem Wnioskodawczyni, wobec faktu, iż sprzedane grunty nie zostały przekształcone w nieruchomość budowlaną, dalej będą użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem (przynajmniej taką wolę deklarowali nabywcy), w przypadku uzyskanego przez Nią dochodu obowiązek podatkowy (podatku dochodowego) nie powstał.

Uzyskany dochód mieści się całkowicie w zwolnieniu podatkowym wskazanym w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Artykuł 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego).

W przedstawionym stanie faktycznym śmierć brata Wnioskodawczyni nastąpiła w dniu 7 maja 2001 r. Zatem nabycie prawa, o którym mowa wyżej (tj. prawa do 4/20 udziału w spadku) po zmarłym bracie nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy, t.j. w dniu 7 maja 2001 r. i zostało potwierdzone sądowym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku.

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku, poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami uprawnionymi wyłącznie względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu spadku przedmiot wspólności. Jest to jedna z form forma nabycia.

Zniesienie współwłasności (dział spadku) nie stanowi jednak nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej. Jeżeli natomiast wartość rzeczy otrzymanych w drodze działu spadku przekracza wartość udziału danego spadkobiercy w spadku - wówczas za datę nabycia rzeczy w tej części przyjmuje się datę działu spadku.

Zainteresowana podała, iż pozostali spadkobiercy zrzekli się na Jej korzyść swoich praw do spadku, w wyniku czego została jedynym spadkobiercą po bracie.

Z powyższego wynika więc, że nabycie prawa własności zbywanych nieruchomości w wyniku działu spadku przekraczało udział jaki Wnioskodawczyni nabyła pierwotnie w spadku. Oznacza to, że część nieruchomości (4/20) została przez Wnioskodawczynię nabyta w 2001 r., natomiast pozostała część w 2008 r..

Mając na względzie treść art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości nabytych przez Zainteresowaną w drodze spadkobrania w dniu 7 maja 2001 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - gdyż od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie minęło 5 lat.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części przychodu uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości stwierdzić należy co następuje.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na: lasy a także grunty zadrzewione i zakrzewione.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano wyżej jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawczyni podała, że nabywcy działek zamierzali użytkować je zgodnie z przeznaczeniem i utworzyć z nich gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym, fakt utworzenia przez nich gospodarstwa rolnego, w skład którego wejdą nieruchomości nabyte od Wnioskodawczyni spowoduje, że ww. przesłanka zostanie spełniona.

Jeżeli zatem przedmiotowe działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego i w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego to przychód uzyskany z ich sprzedaży będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię wynika jednak, iż część działek stanowi użytki rolne, a część grunty leśne. Dlatego też, mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego podkreślić należy, że grunty oznaczone jako lasy nie wchodzą w jego skład, gdyż nie są użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych.

Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży tej części gruntów nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), podatek wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl