ILPB2/415-635/11-4/WS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dożywotniej renty otrzymywanej przez obywatela brytyjskiego od towarzystwa ubezpieczeniowego w Wielkiej Brytanii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-635/11-4/WS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dożywotniej renty otrzymywanej przez obywatela brytyjskiego od towarzystwa ubezpieczeniowego w Wielkiej Brytanii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych z Wielkiej Brytanii w formie renty dożywotniej (tzw. "Annuity") - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. Wnioskodawca do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pochodzących z Wielkiej Brytanii.

Pismem z dnia 26 maja 2011 r. nr IPPB4/071-12/11-2/SP Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - przekazał zgodnie z właściwością wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

W analizowanym bowiem przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem Wielkiej Brytanii, który przebywa w Polsce, obecnie w okresach nie przekraczających łącznie 183 dni w roku kalendarzowym. Osiąga przychody m.in. z tytułu wynagrodzenia wypłacanego mu przez jego pracodawcę, spółkę brytyjską. Wnioskodawca uczestniczy we wprowadzonym przez pracodawcę tzw. "A". Konstrukcja ta opiera się na wkładach wnoszonych zarówno przez pracowników jak i pracodawcę. Zgromadzone środki zarządzane są przez podmiot zewnętrzny. Głównym celem gromadzenia tych środków jest stworzenie kapitału, który zostanie rozdysponowany pracownikom po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego lub też osobom najbliższym w przypadku śmierci pierwotnie uprawnionego.

Jego pracodawca, spółka brytyjska, powołała do życia system dobrowolnego przeznaczania części wynagrodzenia pracowników na poczet przyszłych świadczeń emerytalnych (ang. pension scheme). Konstrukcja ta zbliżona jest do znanych w prawie polskim Pracowniczych Programów Emerytalnych (dalej: PPE).

Środki wnoszone przez Wnioskodawcę oraz jego pracodawcę trafiają do funduszu. Wraz z osiągnięciem odpowiedniego wieku, Wnioskodawca będzie uzyskiwał stałe świadczenia pieniężne ze środków zgromadzonych w funduszu.

Dodatkowo, w związku z niewypłacalnością byłego pracodawcy, który powinien był odprowadzać składki do dodatkowego PPE, Wnioskodawca zamiast wypłat z tego PPE otrzymuje świadczenia na mocy umowy ubezpieczeniowej zawartej na wypadek niewypłacalności pracodawcy i nie wywiązania się z umowy zawartej z PPE. Natomiast różnicę pomiędzy kwotą, którą powinien był dostać Wnioskodawca, gdyby były pracodawca nie został uznany za niewypłacalnego oraz świadczeniami z tytułu umowy ubezpieczenia jest pokrywana z Rządowej Organizacji Wsparcia (...).

Ponadto, Wnioskodawca rozważa zakup umowy tzw. "Annuity" - w tłumaczeniu na język polski według ",Słownika terminologii prawniczej i ekonomicznej Angielsko-Polski" J. Jaślan i H. Jaślan, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 2001, oznacza renta dożywotnia. "Annuity agreement" winno być więc rozumiane jako umowa o świadczenie renty dożywotniej. Umowa o świadczenie renty dożywotniej oznacza, iż osoba uprawniona zbiera środki pieniężne na swoim indywidualnym koncie, a towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym umowa ta zostaje zawarta zobowiązuje się do wypłaty świadczeń okresowych w chwili przejścia osoby uprawnionej na emeryturę. Takie świadczenia okresowe opiewają na pewną określoną kwotę pieniężną wypłacaną do końca życia osoby uprawnionej (dożywotnio). Kwota ta pomniejsza sumę środków zebranych. Osoba uprawniona może również zadysponować zgromadzonym wkładem na wypadek śmierci wskazując osobę (osoby) uprawnione do otrzymania wkładu zgromadzonego na koncie rentowym (tzw. beneficjentów).

Należy również zaznaczyć, iż podstawą wypłaty od ubezpieczyciela zagranicznego będzie ubezpieczenie osobowe, a otrzymane świadczenie nie będzie tożsame z:

* nabyciem praw do wkładu oszczędnościowego,

* nabyciem praw jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego,

* albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego.

W związku z rozważanym przedłużeniem pobytu w Polsce Wnioskodawca zakłada, iż w momencie otrzymania świadczeń wymienionych powyżej dla celów podatkowych będzie traktowany jako polski rezydent w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy środki wypłacane cyklicznie przez fundusz na rzecz Wnioskodawcy po osiągnięciu przez niego odpowiedniego wieku podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako pozycja wskazana w art. 21 ustawy o p.d.o.f.

2.

Czy w związku z niewypłacalnością byłego pracodawcy i nie wywiązania się z umowy zawartej z PPE, wypłacane świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia zawartej na ten wypadek, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako pozycja wskazana w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.f.

3.

Czy w związku z niewypłacalnością byłego pracodawcy i nie wywiązania się z umowy zawartej z PPE, wypłacane świadczenia z Rządowej Organizacji Wsparcia (...), są traktowane tak samo jako wypłaty z PPE.

4.

Czy środki wypłacane z renty dożywotniej (tzw. annuity) podlegają zwolnieniu przedmiotowemu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako pozycja wskazana w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.f.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 4, natomiast w odniesieniu do pytań nr 1-3 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 4

W oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również w oparciu o komentarz do ustawy o podatku dochodowym kwoty, które Wnioskodawca uzyska w przyszłości z tytułu renty dożywotniej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Stosownie do art. 17 ust. 1 umowy o DTT emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z kolei zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, bez względu na postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca będzie otrzymywał w przyszłości rentę dożywotnią wypłacaną ze środków zgromadzonych na koncie towarzystwa ubezpieczeniowego mającego siedzibę w Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze powyższe oraz zakładając, iż w momencie otrzymania świadczeń Wnioskodawca będzie rezydentem Polski stwierdzić należy, iż do kwestii związanych z opodatkowaniem przedmiotowej renty ma zastosowanie art. 17 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że renta dożywotnia podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 11 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie ze standardową umową o świadczenie renty dożywotniej osoba uprawniona zbiera środki pieniężne na swoim indywidualnym koncie, a towarzystwo ubezpieczeniowe, z którym umowa została zawarta zobowiązuje się do wypłaty świadczeń okresowych w chwili osiągnięcia określonego wieku przez beneficjenta. Takie świadczenia okresowe opiewają na pewną określoną kwotę pieniężną wypłacaną do końca życia osoby uprawnionej (dożywotnio). Kwota ta pomniejsza sumę środków zebranych. Osoba uprawniona może również zadysponować zgromadzonym wkładem na wypadek śmierci wskazując osobę (osoby) uprawnione do otrzymania wkładu zgromadzonego na koncie rentowym (tzw. beneficjentów).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

1.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,

2.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

Stosownie do art. 829 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) ubezpieczenie osobowe może w szczególności dotyczyć:

1.

przy ubezpieczeniu na życie - śmierci osoby ubezpieczonej lub dożycia przez nią oznaczonego wieku,

2.

przy ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków - uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku.

Przywołany powyżej przepis Kodeksu cywilnego odnosi się do rodzaju ubezpieczenia osobowego, którego Wnioskodawca będzie w przyszłości beneficjentem.

W świetle zaś przepisu art. 24 ust. 15 ustawy dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora lS w Poznaniu z dnia 18 września 2009 r. (sygn. ILPB2/415-663/09-2/MK) renta dożywotnia korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega wykazaniu w rocznym zeznaniu podatkowym, o ile przedmiotowe ubezpieczenie nie było ubezpieczeniem związanym z funduszem kapitałowym i nie obejmuje dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z tym ubezpieczeniem

Zatem, przepis art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania w niniejszym przypadku, ponieważ Wnioskodawca nie będzie inwestował składkę ubezpieczeniową. Zgodnie z opisanym stanem faktycznym umowa ubezpieczenia na życie, która zostanie zawarta w przyszłości z towarzystwem ubezpieczeniowym będzie wskazywała jedynie na gromadzenie środków pieniężnych. Dyspozycja przepisu jasno wskazuje, że ów szczególny sposób ustalenia dochodu do opodatkowania dotyczy osób, które były inwestorami składek na podstawie zawartej przez siebie umowy. O inwestowaniu składki nie może być natomiast mowy w przypadku Wnioskodawcy, gdyż stan faktyczny wskazuje, że świadczenie pieniężne, które będzie otrzymywał w przyszłości będzie konsekwencją zawartej z towarzystwem ubezpieczeniowym umowy na życie w ramach ubezpieczenia osobowego.

Oznacza to, że przepis art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 4 nie dotyczy Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że wypłata świadczenia w postaci renty dożywotniej będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl