ILPB2/415-633/12-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-633/12-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 9 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 18 lipca 2012 r., nr ILPP2/443-473/12-2/AD ILPB2/415-633/12-2/ES Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 18 lipca 2012 r., skutecznie doręczono w dniu 23 lipca 2012 r., natomiast w dniu 30 lipca 2012 r. (data nadania 27 lipca 2012 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem roszczenia jest działka budowlana nr.../2 o powierzchni 46 arów stanowiąca własność:

* .............. w części sześć ósmych,

* .............. w części jedna ósma,

* .............. w części jedna ósma.

Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości od 1968 r., którą nabyła wraz z mężem w drodze umowy darowizny od swojej matki. Małżonkowie jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej otrzymali grunt określany ówcześnie obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego jako rolny. Grunt ten służył małżonkom przez kilkadziesiąt lat do celów tylko i wyłącznie osobistych, rekreacyjnych, domowych (prowadzony był na niej przydomowy ogródek) i nie był wykorzystywany do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej bądź rolnej. Nabycie gruntu nigdy nie miało żadnego celu inwestycyjnego, jak również nieruchomość nie została nabyta z zamiarem handlu gruntem (odsprzedaży).

W dniu 17 października 2000 r. małżonkowie umową darowizny przekazali bratu Wnioskodawczyni wydzieloną z działki nr..., działkę gruntu.../1 o pow. 0,21 ha, w celu korzystania przez niego z ojcowizny.

Mąż Zainteresowanej zmarł w dniu 1 maja 2005 r. Spadek po małżonku na podstawie dziedziczenia ustawowego nabyli Wnioskodawczyni oraz dwaj synowie po 1/3 części każdy z nich (postanowienie sądu z dnia. marca 2006 r.).

Wnioskodawczyni będąca starszą kobietą i emerytką nie zamierza podejmować żadnych działań na posiadanym gruncie. Przedmiotowy grunt w wyniku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uległ przekształceniu na grunt przeznaczony do zabudowy. Odbyło się to bez wiedzy Zainteresowanej i bez żadnych starań z Jej strony. O zaistniałym fakcie dowiedziała się w chwili, gdy na sąsiednich działkach rozpoczęto budowę domów.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni podjęła decyzję o zbyciu gruntu poprzez podzielenie gruntu na działki przeznaczone do sprzedaży, bądź sprzedaż gruntu w całości.

Zainteresowana nie posiada na własność innych gruntów, nie ma zamiaru dokonywać w przyszłości podobnych czynności, nie przewiduje czerpać ze sprzedaży działek częstotliwego dochodu. Nie podejmuje aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami i uatrakcyjnienia terenu na rynku sprzedaży (np. zbrojenie terenu). Wnioskodawczyni zamierza jedynie sprzedać grunty należące do rodziny od kilkudziesięciu lat, nie czyniąc z tego sposobu stałego zarobku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku, przychód uzyskany z planowanej sprzedaży udziału w nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na charakter i datę nabycia tytułu prawnego do przedmiotowego udziału oraz sposób użytkowania nieruchomości. W ocenie Zainteresowanej planowana transakcja nie wykracza poza czynności konieczne do zbycia majątku osobistego, nie ma podstaw do przyjęcia, że prowadzi Ona działalność handlową w tym zakresie. Skoro więc sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej a nadto upłynął 5-letni termin od nabycia przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości, uzyskany przychód ze sprzedaży nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym.

Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma prawna ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni nabyła udział w nieruchomości w dwóch datach:

* w 1968 r. wspólnie z małżonkiem w drodze darowizny,

* w 2005 r. w drodze spadku.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy.

Mając na uwadze powyższe oraz uregulowania prawne w tym zakresie należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze zbycia udziału w nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie będzie stanowić on źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem transakcja zbycia zostanie dokonana po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym go nabyto.

Końcowo informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl