ILPB2/415-629/10-7/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-629/10-7/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 18 maja 2010 r.) oraz pismem z dnia 7 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów za 2005 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku do renty z x, możliwości odliczenia od dochodu składek na AOW oraz opodatkowania dochodów za 2005 rok.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 29 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-629/10-3/AJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, że Urząd Skarbowy w X. policzył podatek za cały 2005 rok, tut. Organ poprosił o jednoznaczne wskazanie, czy elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 29 lipca 2010 r. (skutecznie doręczono dnia 2 sierpnia 2010 r.). Pismem z dnia 7 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem Holandii, zamieszkującym w Polsce. Otrzymuje On rentę z tytułu niezdolności do pracy WAO. Oprócz tego Zainteresowany otrzymuje co miesiąc świadczenie od firmy x - ubezpieczenie na życie.

Firma x wypłaca Wnioskodawcy ww. świadczenie, ponieważ ubezpieczył się On dodatkowo za pośrednictwem swojego pracodawcy (ubezpieczenie dobrowolne).

Świadczenie otrzymywane z x miało być wypłacane w przypadku przejścia Zainteresowanego na rentę - jest to dodatek uzupełniający zmniejszenie dochodów w związku z przejściem na rentę.

Wnioskodawca wskazał również, iż w Holandii każdy obywatel po 65 roku życia bez względu na to czy pracował, czy też nie, otrzymuje co miesiąc wypłatę z tzw. AOW. Jest to niezależne od tego, czy ma prawo do renty/emerytury - jest to powszechne ubezpieczenie społeczne.

W związku z tym, że Wnioskodawca mieszka w Polsce, ubezpieczenie to przestaje obowiązywać i nie będzie miał On prawa do tego świadczenia z AOW, chyba, że dobrowolnie będzie płacił składki na to ubezpieczenie.

Aby więc nie stracić prawa do tego świadczenia Wnioskodawca płaci corocznie określoną - zależnie od Jego dochodów - sumę. Składek tych Wnioskodawca nie musiałby płacić, gdyby mieszkał w Holandii.

Zainteresowany wskazał, iż mieszka w Polsce od dnia 19 kwietnia 2005 r. Urząd skarbowy policzył Zainteresowanemu podatek za cały 2005 rok, mimo, że 3,5 miesiąca mieszkał On w Holandii.

Wnioskodawca wskazał również, iż nie toczy się żadne postępowanie podatkowe wobec Niego, wszystkie zaległości podatkowe uregulował dnia 23 kwietnia 2010 r. - wpłacając całą żądaną kwotę, mimo, że nie był przekonany o słuszności wszystkich postanowień Urzędu Skarbowego w X.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy słusznie Zainteresowany musi zapłacić podatek od dodatku do renty z x.

2.

Czy Wnioskodawca może składki wpłacone corocznie na AOW ("senioralne") odliczyć od podatku.

3.

Czy Zainteresowany powinien zapłacić podatek za cały 2005 rok.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 dotyczące opodatkowania dochodów za 2005 rok.

W odniesieniu do pytania nr 2 dotyczącego możliwości odliczenia od dochodu składek na AOW w dniu 20 sierpnia 2010 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-629/10-6/AJ. Natomiast odnośnie pytania nr 1 dotyczącego opodatkowania dodatku do renty z x w dniu 20 sierpnia 2010 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia Nr ILPB2/415-629/10-8/AJ.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3, w 2005 r. powinien On płacić podatek od kwietnia 2005 r., czyli od tego czasu, od którego mieszka w Polsce, a nie za cały rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do31 grudnia 2006 r., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, art. 3 ust. 1 i ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest obywatelem Holandii, który mieszka w Polsce od dnia 19 kwietnia 2005 r. Otrzymuje On rentę z tytułu niezdolności do pracy WAO. Oprócz tego Zainteresowany otrzymuje co miesiąc świadczenie od firmy x.

Urząd skarbowy policzył Wnioskodawcy podatek za cały 2005 rok, mimo, że 3,5 miesiąca mieszkał On w Holandii.

Wskazanie przez Zainteresowanego, iż Jego miejsce zamieszkania od dnia 19 kwietnia 2005 r. znajduje się w Polsce oznacza, iż od tego dnia Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Natomiast do dnia przyjazdu do Polski Zainteresowany podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, tj. podlegał opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż do dnia przyjazdu do Polski, Zainteresowany podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, (co oznacza, iż w Polsce nie miał obowiązku rozliczania się z dochodów uzyskanych w tym czasie w Holandii), natomiast od dnia przyjazdu do Polski, tj. od dnia 19 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, tj. podlegał opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl