ILPB2/415-625/12-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-625/12-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu: 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży odcinka sieci energetycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży odcinka sieci energetycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2010 r. Wnioskodawca planował rozpoczęcie budowy domu jednorodzinnego na działce, która nie posiadała sieci energetycznej. W związku z tym, Zainteresowany zwrócił się do gminy o doprowadzenie tej sieci do Jego działki, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gmin m.in. poprzez realizowanie infrastruktury technicznej w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną. Od gminy Wnioskodawca otrzymał informację, że taką sieć mogą wykonać dopiero w 2011 r., ponieważ w budżecie gminy na 2010 r. nie ma na to środków. Jednocześnie Zainteresowany otrzymał propozycję, aby wykonać potrzebny Mu odcinek sieci energetycznej na własny koszt, a gmina zwróci Mu poniesione nakłady w 2011 r. Wnioskodawca przedstawił zatem gminie kosztorys wykonany przez przyszłego wykonawcę, opiewający na kwotę 9 150 PLN i po zaakceptowaniu go przez gminę w dniu 28 października 2010 r. zawarł z gminą umowę, której przedmiotem było ustalenie zasad i warunków realizacji przez Niego ww. sieci energetycznej. Zapisy tej umowy zobowiązywały Wnioskodawcę do wykonania odcinka sieci zgodnie z obowiązującymi przepisami i sztuką budowlaną z własnych środków i własnym staraniem. Jednocześnie umowa przewidywała, że wykonany odcinek sieci energetycznej zostanie przejęty na własność gminy, a następnie zostanie podpisana umowa określająca zasady wzajemnego rozliczenia kosztów. W powyższej umowie gmina zobowiązała się do odkupienia odcinka sieci za kwotę 9 150 PLN.

W listopadzie 2010 r. Zainteresowany wykonał uzgodniony z gminą odcinek linii energetycznej niskiego napięcia o długości 27 m, otrzymał fakturę od wykonawcy na kwotę 9 150 PLN i fakturę tę zapłacił. W 2011 r. na podstawie umowy sprzedaży odcinka linii energetycznej gmina wypłaciła Wnioskodawcy kwotę 9 150 PLN, po czym w 2012 r. gmina wystawiła Mu PIT-8C, wykazując przychód w kwocie 9 150 PLN w bloku D. - "Informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy" z tytułu sprzedaży na rzecz gminy odcinka sieci niskiego napięcia o dł. 27 m. Składając PIT-36 za rok 2011 Zainteresowany zobowiązany był wykazać ten przychód i odprowadzić podatek dochodowy do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży gminie odcinka sieci energetycznej za kwotę 9 150 PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy od kwoty sprzedaży linii energetycznej się nie należy, ponieważ:

* poniósł On udokumentowany fakturą koszt wykonania, w tej samej wysokości co przychód, a więc dochód nie powstał,

* obowiązek zaopatrzenia mieszkańców w energię leży po stronie gminy i gdyby Zainteresowany poczekał do 2011 r., to gmina wykonałaby tę linię w ramach zadań własnych, a wówczas obowiązek podatkowy by nie powstał,

* umowę zwrotu kosztów nazwano niefortunnie umową kupna-sprzedaży, co doprowadziło do wystawienia przez gminę PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Natomiast, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 przywołanej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Przepis art. 11 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem, o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. mającego konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w listopadzie 2010 r. Zainteresowany wykonał uzgodniony z gminą odcinek linii energetycznej niskiego napięcia o długości 27 m, otrzymał fakturę od wykonawcy na kwotę 9 150 PLN i fakturę tę zapłacił. W 2011 r. na podstawie umowy sprzedaży odcinka linii energetycznej gmina wypłaciła Wnioskodawcy kwotę 9 150 PLN, po czym w 2012 r. gmina wystawiła Mu PIT-8C, wykazując przychód w kwocie 9.150 PLN w bloku D. - "Informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy" z tytułu sprzedaży na rzecz gminy odcinka sieci niskiego napięcia o dł. 27 m.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zauważyć, że rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z tytułu sprzedaży linii energetycznej, nie mieści się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy podatkowej. Dla przychodów niemieszczących się w katalogu źródeł określonych w pkt 1-8 art. 10 ust. 1 ustawodawca wprowadził źródło przychodu określone jako "inne źródła", wymienione w pkt 9 art. 10 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym.

Środki uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży linii energetycznej są zatem przychodem z innych źródeł, w rozumieniu art. 11 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, iż jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie opodatkowaniu podlega nadwyżka sumy przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nad kosztami uzyskania tychże przychodów osiągnięta w roku podatkowym 2011. Jeżeli więc rzeczona suma przychodów jest równa bądź mniejsza od kosztów ich uzyskania, na Zainteresowanym nie ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych za analizowany rok podatkowy.

Co do zasady, dla ustalenia zaistnienia obowiązku zapłaty podatku dochodowego istotny jest bowiem wynik rozliczenia zsumowanych przychodów ze źródeł określonych w ustawie jako "inne" oraz kosztów ich uzyskania w ujęciu syntetycznym, jednakże przekładając powyższe na analizowaną transakcję sprzedaży, w ujęciu analitycznym uznać można, iż ponieważ przychód jest równy kosztom jego uzyskania, dochód z tejże transakcji nie powstał, a w konsekwencji z przedmiotowego tytułu nie zaistniał po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Z tegoż względu, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym z tytułu analizowanej transakcji nie ciąży na Nim obowiązek zapłaty podatku dochodowego, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl