ILPB2/415-581/14-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-581/14-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 5 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 6 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego - jest:

* prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 2, nr 4 i nr 6,

* nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 28 lipca 2014 r. nr ILPB2/415-581/14-2/ES, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 28 lipca 2014 r., skutecznie doręczono dnia 1 sierpnia 2014 r., natomiast w dniu 6 sierpnia 2014 r. (data nadania 5 sierpnia 2014 r.), do tut. Organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2008 r. zmarła matka Wnioskodawczyni. Cześć jej majątku, tj. po 1/3 odziedziczyli Zainteresowana wraz z siostrą i ojcem.

W 2010 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. Majątek po nim, czyli po 1/2 odziedziczyły Zainteresowana wraz z siostrą.

W piśmie stanowiącym uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że majątek odziedziczony po rodzicach to nieruchomość. Oprócz przedmiotowej nieruchomości Zainteresowana wraz z siostra nie odziedziczyły rzeczy, papierów wartościowych i praw majątkowych.

Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, że jest zainteresowana podatkiem dochodowym od zbycia ww. nieruchomości.

Zainteresowana wraz z siostrą chciałyby sprzedać nieruchomość przed upływem 5 lat od śmierci ojca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. W jakiej części rozliczamy się z majątku po rodzicach.

2. Czy jeśli mama zmarła 5 pełnych lat temu, z części po niej już się nie rozliczamy.

3. Czy jeśli sprzedamy nieruchomość wspólnie, wspólnie też się rozliczamy z odprowadzonego podatku.

4. Jeśli zbędziemy nieruchomość przed upływem 5 lat, ile mamy czasu na przeznaczenie tej kwoty na własne cele mieszkaniowe.

5. Czy od 2/3 majątku rodziców musimy odprowadzić 19% podatek.

6. Ile mamy czasu na zapłacenie tego podatku jeśli nie wydamy tej kwoty na cele mieszkaniowe.

7. Rozliczamy się razem, czy każda osobno.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w odniesieniu do pytania nr 1, nr 2 i nr 5 - podatkiem dochodowym należy rozliczyć się ze zbycia, z 2/3 całości majątku (nieruchomości) po rodzicach. Natomiast zbycie majątku/części nieruchomości odziedziczonej po matce zmarłej, w 2008 r. nie podlega podatkowi dochodowemu (nie dotyczy Zainteresowanej i Jej siostry).

Zdaniem Wnioskodawczyni - w odniesieniu do pytania nr 3 - Zainteresowana wraz z siostrą rozliczają się razem.

W ocenie Wnioskodawczyni - w odniesieniu do pytania nr 4 - jeśli Zainteresowana wraz z siostrą zbędą nieruchomość w danym roku kalendarzowym, tj. przed upływem 5 lat, to mają czas do końca tegoż roku + 2 pełne lata.

Wnioskodawczyni jest zdania, że - w odniesieniu do pytania nr 6 - na zapłacenie podatku dochodowego mają okres do końca roku, w którym została sprzedana nieruchomość + 2 pełne lata.

Natomiast zdaniem Wnioskodawczyni - w odniesieniu do pytania nr 7 - rozliczają się wspólnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe, w odniesieniu do pytania nr 2, nr 4 i nr 6,

* nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Stosownie do art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię we wniosku wynika, że część nieruchomości, którą planuje zbyć nabyła w spadku w dwóch różnych latach, tj.:

* w roku 2008 r. - po matce (1/3),

* w roku 2010 - po ojcu (1/2).

Zatem sprzedaż części nieruchomości (1/3) nabytej w spadku w roku 2008, po zmarłej matce nie stanowi dla Zainteresowanej źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. rok 2008.

W konsekwencji, kwota uzyskana przez Wnioskodawczynię ze zbycia ww. części nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek uiszczenia podatku z tytułu rzeczonej transakcji.

Natomiast sprzedaż nieruchomości w części (1/2) nabytej w 2010 r. na podstawie dziedziczenia po zmarłym ojcu, z uwagi na to, że będzie miała miejsce przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zastosowanie znajdą tutaj przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na podstawie art. 30e ust. 7 cyt. ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Natomiast w myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W myśl art. 45 ust. 1, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Dokonując analizy zdarzenia przyszłego na gruncie przywołanych wyżej przepisów ustawy podatkowej w kontekście zadanych pytań tut. Organ przedstawia co następuje.

Odnosząc się do pytań nr 1, nr 3, nr 5 i nr 7 stwierdzić należy, że w tym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Z brzmienia art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że podatnik, a więc Wnioskodawczyni rozlicza się z osiągniętego przychodu ze zbycia nieruchomości osobno (a nie łącznie) z siostrą, pomimo faktu, że wspólnie zbywają nieruchomość.

Należy również zauważyć, że rozliczenie przychodu ze zbycia nieruchomości nie dotyczy 2/3 części majątku odziedziczonego po rodzicach, bowiem Wnioskodawczyni rozlicza przychód i opodatkowuje ewentualny dochód 19% podatkiem dochodowym, uzyskany ze sprzedaży Jej części nieruchomości nabytej wyłącznie po ojcu.

Natomiast zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawczyni odnoszącym się do pytania nr 2, że przychód ze sprzedaży nieruchomości w części odziedziczonej po matce (2008 r.) nie podlega podatkowi dochodowemu, bowiem sprzedaż nieruchomości w tej części nastąpi po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym Zainteresowana odziedziczyła nieruchomość po matce.

Również ocena Wnioskodawczyni - w odniesieniu do pytania nr 4 - jest prawidłowa, ponieważ przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że podatnik aby skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego powinien wydatkować przychód ze sprzedaży nieruchomości, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na własne cele mieszkaniowe.

Prawidłowe jest także stanowisko Zainteresowanej - odnoszące się do pytania nr 6 - stanowiące, że w sytuacji gdy uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przychód nie zostanie wydany na cel mieszkaniowy - na zapłacenie podatku dochodowego ze zbycia nieruchomości mają okres do końca roku, w którym została sprzedana nieruchomość + 2 pełne lata, gdyż z brzmienia art. 30 ust. 7 wynika, że w sytuacji niewywiązania się z warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 - a więc nie wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie - podatnik jest zobowiązany do złożenia korekty zeznania i do zapłaty podatku wraz z odsetkami.

Jednocześnie z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli opisanej nieruchomości, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich, tj. siostry Wnioskodawczyni. Siostra Zainteresowanej chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl