ILPB2/415-561/14-5/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-561/14-5/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniach 27 czerwca 2014 r. oraz 1 sierpnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej w konkursie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranej w konkursie.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z 24 lipca 2014 r. nr ILPB2/415-561/14-3/AJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania - braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 24 lipca 2014 r., zaś 1 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania pisma w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 31 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest dziennikarzem radiowym. Podstawą jego dochodu jest etatowa praca w radiu i do tego okazjonalne wynagrodzenia wynikające np. z emisji antenowej w innych rozgłośniach, czy spotkaniach autorskich.

W ubiegłym roku Zainteresowany został nagrodzony w konkursie medialnym o polsko-niemiecką nagrodę dziennikarzy kwotą 21.599,00 zł, która została przyznana decyzją międzynarodowego jury i wypłacona przez jednego z organizatorów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa (...).

Pod koniec lutego bieżącego Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie tej wypłaty w formie PIT-8C. Zainteresowany przy próbie złożenia zeznania podatkowego we właściwym urzędzie skarbowym dowiedział się, że od tej sumy według art. 30 pkt 2 ustawy, w sprawie wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych powinien być przez płatnika pobrany zryczałtowany podatek w wysokości 10% nagrody lub wygranej, bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Przesłany przez urząd PIT-8C ze względu na swoje zastosowanie w przypadku stypendiów (Wnioskodawca nie pobiera) przychodu z innych źródeł (nie wymienionych w ustawie), czy niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych (Zainteresowany nie posiada) pozostaje w sprzeczności z literą prawa podatkowego.

Wnioskodawca skontaktował się z Dyrektor Departamentu Marszałka UM w (...) i poprosił o wyjaśnienie dlaczego nie pobrano zaliczki na rzecz zryczałtowanego podatku i o ewentualną korektę stanu rzeczy przez wycofanie PIT-8C oraz oficjalne poinformowanie urzędu skarbowego właściwego dla Zainteresowanego o przyznanej nagrodzie (np. osobnym pismem). Umożliwiłoby to Wnioskodawcy rozliczenie się zgodnie z ustawą korzystając z PIT-36.

Zainteresowanemu odmówiono twierdząc, że urząd działa zgodnie z prawem i inaczej nie może.

Organizowany od lat konkurs dziennikarski o polsko-niemiecką nagrodę dziennikarzy uważany jest za prestiżowy, a informacje o jego ogłoszeniu, charakterze, przebiegu i laureatach są ogólnie dostępne na oficjalnej stronie głównego organizatora - F. współorganizatorów, czyli polskich urzędów marszałkowskich oraz 4 przygranicznych niemieckich landów. Informacje takie (zapowiedzi, zaproszenia do udziału) dostają też redakcje, radia, prasy i telewizji i dziennikarze w formie maili.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy uzyskany przez Zainteresowanego dochód w 2013 r. z tytułu nagrody w konkursie dziennikarskim w kwocie 21.599 zł powinien być opodatkowany 10-cio proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wygrana w konkursie nie może być uznana za formę wynagrodzenia, bo nie nastąpiło w tym przypadku świadczenie pracy.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód, który Wnioskodawca uzyskał z tytułu nagrody w konkursie dziennikarskim w wysokości 21.559 zł powinien być opodatkowany 10-cio procentowym zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jak wynika bowiem z tego artykułu, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych pobiera się właśnie taki podatek.

Wnioskodawca powołuje się również na dotychczasową praktykę. W ubiegłych latach jako dziennikarz wielokrotnie brał udział w podobnych konkursach i zawsze w przypadku wygranej miał zastosowanie wspomniany artykuł, a organizatorzy pobierali stosowny podatek w wysokości 10-ciu procent wygranej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca został nagrodzony w konkursie medialnym o polsko-niemiecką nagrodę dziennikarzy kwotą 21.599,00 zł, która została przyznana decyzją międzynarodowego jury i wypłacona przez jednego z organizatorów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa (...).

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przyznana Wnioskodawcy nagroda za udział w konkursie dziennikarskim (spełniającym warunki konkursu wskazane powyżej) powinna zostać opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego stanowisko zaprezentowane przez Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl