ILPB2/415-543/14-8/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-543/14-8/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 17 lipca 2014 r., 21 lipca 2014 r. i 4 sierpnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest:

* nieprawidłowe w części dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie korekty zeznań podatkowych w związku ze zwrotem ulgi odsetkowej oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e

* prawidłowe w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie korekty zeznań podatkowych w związku ze zwrotem ulgi odsetkowej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 24 lipca 2014 r. nr ILPB2/415-543/14-3/ES Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Ponadto, pouczono Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a uzupełnieniem wniosku przez Zainteresowaną nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 24 lipca 2014 r., skutecznie doręczono 28 lipca 2014 r., natomiast 7 sierpnia 2014 r. (data nadania 4 sierpnia 2014 r.), do tut. Organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Kilka lat temu, wraz z objętym małżeńską wspólnotą majątkową współmałżonkiem, Wnioskodawczyni podjęła decyzję o zakupie mieszkania, które to finansowane było dzięki zaciągniętemu kredytowi konsumenckiemu. Przysługiwało wówczas Zainteresowanej, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym uprawnienie do korzystania z tzw. ulgi odsetkowej. Jednakże po upływie 4,5 roku dokonano sprzedaży tego lokalu mieszkalnego, natomiast kwota, która została uzyskana z jego sprzedaży (nastąpiła ona dnia 29 maja 2009 r.) przeznaczona została odpowiednio na:

* częściowo na spłatę kredytu na mieszkanie,

* częściowo na cele mieszkaniowe, związane z nowym miejscem zamieszkania.

Jako że zakup mieszkania nastąpił w 2005 r., natomiast sprzedaż dnia 29 maja 2009 r., nie przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do zwolnienia z podatku od sprzedaży nieruchomości z tytułu upływu pięcioletniego terminu od daty jego zakupu, ponadto Zainteresowana korzystała z ulgi odsetkowej, która wyłączała możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodu od sprzedaży nieruchomości.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana poinformowała, że mieszkanie zakupione zostało w 2004 r. oraz wskazała lata złożenia zeznań podatkowych, w których odliczała ulgę odsetkową określoną w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Ulga odsetkowa była odliczana wraz z odpisanymi kwotami w:

1.

2005 r. - tytułem ulgi odsetkowej odpisano 6362,20 zł,

2.

2006 r. - tytułem ulgi odsetkowej odpisano 4794,78 zł,

3.

2007 r. - tytułem ulgi odsetkowej odpisano 5511,87 zł,

4.

2008 r. - tytułem ulgi odsetkowej odpisano 5791,92 zł,

5.

2009 r. - Wnioskodawczyni nie skorzystała z uprawnienia do odpisania odsetek, mimo że przysługiwało jej ono za okres od 1 stycznia do 29 maja 2009 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawczyni, korzystająca uprzednio z ulgi odsetkowej, podlegać będzie zwolnieniu od dziesięcioprocentowego podatku od sprzedanej nieruchomości, jeżeli kwota czystego przysporzenia wydatkowana została w dwojaki sposób, a mianowicie:

* część wydatkowana została na cel mieszkaniowy w przeciągu dwóch lat od sprzedaży,

* część na spłatę kredytu, z tym istotnym zastrzeżeniem, że Zainteresowana zamierza uiścić zaległość z tytułu ulgi odsetkowej, z której skorzystała wraz z zaległymi od niej odsetkami w części, jaką przeznaczyła na spłatę kredytu celem skorzystania z innej ulgi w postaci zwolnienia od obowiązku zapłaty podatku za sprzedaną nieruchomość.

W ten sposób pierwsza część kwoty wydatkowanej ze sprzedaży byłaby zwolniona od podatku od sprzedanej nieruchomości, jako przeznaczona na cele mieszkaniowe, natomiast druga część owej kwoty zostałaby niejako zwolniona z ciężaru, polegającego na niemożności skorzystania ze zwolnienia od podatku od sprzedanej nieruchomości na skutek konwalidacji takiej możliwości, przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej oraz zapłatę korzyści, jakie Wnioskodawczyni osiągnęła na skutek korzystania z ulgi odsetkowej wraz z zaległymi odsetkami, co wywołałoby skutek ex tunc, umożliwiający skorzystanie z ulgi od podatku od sprzedanej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl zasady nieretroakcji prawa do prezentowanego stanu faktycznego znajdzie zastosowanie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r.

Stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Zastosowanie ww. stanu prawnego pozostaje dla Wnioskodawczyni bezsporne ze względu na podstawowe zasady oraz funkcje prawa, m.in. jego gwarancyjną funkcję, zabraniającą stosowania nowo obowiązującego stanu prawnego do zdarzeń, które miały miejsce w przeszłości.

Kolejno zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stan prawny ustawy obowiązujący do końca roku 2006), który traktuje, że zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

* nabycie na terytorium RP gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium RP.

Wskazana powyżej interpretacja Wnioskodawczyni dotyczy pierwszej części pytania, dotyczącej wydatkowania części dochodu ze sprzedaży mieszkania na cele mieszkaniowe.

Jednakowoż, mając na względzie drugą część pytania, dotyczącą spłaty kredytu zaciągniętego celem sfinansowania nieruchomości ze środków uzyskanych ze sprzedaży tejże, art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e nie znalazł zastosowania co do podatników podatku, którzy to odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali na podstawie tzw. ulgi odsetkowej, określonej w art. 26b wzmiankowanej ustawy.

Sytuacja taka jest w pełni zrozumiała, prowadziłaby ona bowiem do sytuacji, w której podatnik niejako w dwójnasób korzysta z ulgi przewidzianej przez ustawodawcę:

1.

możliwość skorzystania z ulgi odsetkowej,

2.

spłata pomniejszonego (w wyniku zastosowania ulgi odsetkowej) kredytu za środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości.

Należy jednak również stwierdzić, że istotne w tej kwestii uprawnienie, wywołujące skutki wsteczne, zawiera art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Statuuje on wyraźnie, że "jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn złożenia korekty".

W związku z powyższym zapisem Wnioskodawczyni stwierdza, że przysługuje Jej uprawnienie kształtujące prawo niejako ex tunc, albowiem umożliwiające złożenie korekty, które spowoduje, że ulga odsetkowa uznana zostanie za niebyłą (tak, jakby Zainteresowana nigdy z niej nie skorzystała), w związku z czym Wnioskodawczyni zyskałaby uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku również w tej części, która, ze względu na zaprezentowane okoliczności aktualnie zwolnieniu nie podlega.

Reasumując, Wnioskodawczyni twierdzi, że przysługuje Jej uprawnienie do zwolnienia od podatku od sprzedanej nieruchomości w części wydatkowanej na cele mieszkaniowe, z kolei po dokonaniu korekty zeznania podatkowego i uiszczeniu zaległej ulgi odsetkowej wraz z odsetkami zyska prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od sprzedanej nieruchomości, albowiem nie będzie podstaw, aby uznać, że skorzystała z dwu rodzajów ulg podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* nieprawidłowe w części dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie korekty zeznań podatkowych w związku ze zwrotem ulgi odsetkowej oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e

* prawidłowe w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a.

Rozpatrując kwestie będące przedmiotem niniejszego wniosku w pierwszej kolejności należy ustalić możliwość dokonania przez Wnioskodawczynię korekty zeznań podatkowych, w których dokonywała odliczeń z tytułu ulgi odsetkowej, o której mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu do 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie natomiast z § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zatem, co do zasady, jeżeli podatnik dokona korekty zeznań podatkowych za lata, w których korzystał z odliczeń mieszkaniowych, w myśl art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ureguluje zaległe zobowiązania podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę będzie to traktowane jak niekorzystanie z ulg podatkowych.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość ze zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracje (zeznanie) dotyczy.

Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że ulga odsetkowa była odliczana przez Wnioskodawczynię w zeznaniach podatkowych złożonych w latach 2005-2008. Natomiast w 2009 r. Zainteresowana nie skorzystała z uprawnienia do odliczenia odsetek.

Zatem w rozpatrywanej sprawie, z uwagi na przedawnienie zobowiązania podatkowego Wnioskodawczyni nie ma możliwości złożenia korekt deklaracji rocznych złożonych w latach 2005 - 2008, w których korzystała z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej, ponieważ upłynął już 5-letni okres do ich złożenia, wobec czego nie ma możliwości dokonania zwrotu w całości ulgi odsetkowej.

Po dokonaniu powyższych ustaleń możliwe jest przejście do rozpatrzenia sprawy na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

#8210; jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, może rodzić obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Z treści analizowanego wniosku wynika, że mieszkanie, które sprzedano w 2009 r. zakupiono w 2004 r.

Zatem do opodatkowania przychodu z tytułu zbycia przedmiotowego mieszkania zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Stosownie do art. 21 ust. 2 cytowanej ustawy przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

1.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części

#8210; przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Artykuł 21 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 1 pkt 32 lit. e nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Zgodnie z art. 21 ust. 16 ww. ustawy, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Z tego co wywiedziono wyżej wynika, że ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ma prawo skorzystać podatnik, który w chwili dokonywania spłaty kredytu i odsetek dysponował przychodem ze sprzedaży nieruchomości lub prawa oraz nie korzystał lub nie korzysta z tzw. "ulgi odsetkowej" na podstawie art. 26b.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do przedmiotowego zwolnienia winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Jak stwierdzono powyżej - w niniejszej interpretacji, w części odnoszącej się do ustawy - Ordynacja podatkowa - Wnioskodawczyni nie ma możliwości złożenia korekt deklaracji rocznych złożonych w latach 2005 - 2008, w których korzystała z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej. Natomiast Zainteresowana, aby mieć prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. bezwzględnie musiałaby dokonać zwrotu - w całości - odliczonej wcześniej ulgi określonej w art. 26b tej ustaw.

Wobec tego, skoro Wnioskodawczyni nie może dokonać korekty zeznań podatkowych i nie może dokonać zwrotu (z odsetkami) kwot z tytułu korzystania z ulgi odsetkowej, nie przysługuje jej prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) tj. z tytułu wydatków poniesionych na spłatę (wraz z odsetkami) kredytu zaciągniętego na zakup lokalu.

Ponadto należy wskazać, że dodatkową przesłanką wyłączającą możliwość skorzystania z powyższego zwolnienia jest to, że Wnioskodawczyni, jeszcze przed dokonaniem korekty zeznań i uregulowaniem zaległego zobowiązania podatkowego, wydatkowała kwotę ze sprzedaży lokalu na spłatę kredytu. Natomiast możliwość - co do zasady - skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e zachodzi wówczas, gdy podatnik najpierw dokona korekty zeznań i ureguluje zaległe zobowiązanie podatkowe, a dopiero po tych czynnościach nastąpi wydatkowanie stosownej kwoty na spłatę kredytu.

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a w odniesieniu do przychodu wydatkowanego na cele mieszkaniowe związane z nowym miejscem zamieszkania tut. Organ stwierdza, że analiza powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że Zainteresowanej przysługuje prawo skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na cele określone w tym przepisie. Przy czym należy wskazać, że dla możliwości zastosowania powyższego zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt korzystania przez Wnioskodawczynię z ulgi odsetkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl