ILPB2/415-54/14-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-54/14-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu: 9 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu: 10 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości gruntowych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z dnia 3 marca 2014 r. nr ILPB2/415-54/14-2/WM, ILPP1/443-17/14-2/MK, wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Zainteresowaną nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 3 marca 2014 r. (skutecznie doręczono: dnia 5 marca 2014 r.), zaś w dniach 7 marca 2014 r. Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek poprzez uiszczenie brakującej opłaty oraz doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego (data wpływu pisma do Organu: 10 marca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 11 czerwca 2013 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupili od ANr nieruchomość gruntową o pow. 2,4915 ha, sklasyfikowaną jako grunty rolne. Przedmiotowa działka wchodziła w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, a pochodziła z byłego Państwowego Funduszu Ziemi i została przekazana ANr przez wojewodę. W dotychczas obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który obowiązywał do dnia 31 grudnia 2003 r. działka była przeznaczona na cele rolne.

Obecnie nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, jest tylko studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2010 r., który wyznacza kierunek zagospodarowania przestrzennego na działalność rolniczą, nierolniczą, mieszkaniową oraz lasy. Dotychczas dla przedmiotowego gruntu i sąsiedniego terenu nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. Ponadto, nie wpłynęły takie wnioski.

Zainteresowana wskazała, że przedmiotowy grunt został zakupiony przez małżonków z myślą o dzieciach. Obecnie sytuacja się zmieniła, ponieważ dzieci mają inne plany mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni oraz małżonek są emerytami, a wiec z uwagi na wiek nie mają możliwości, aby uprawiać ziemię lub prowadzić na niej inną działalność. W związku z powyższym, małżonkowie rozważają ewentualną sprzedaż całości, a uzyskane z tego zbycia pieniądze planują przeznaczyć na kupno mieszkania lub nieruchomości.

Nieruchomość, będąca przedmiotem wniosku, została zakupiona ze wspólnego majątku prywatnego. Małżonkowie nie prowadzą działalności gospodarczej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana wskazała, że:

* grunty mające być przedmiotem ewentualnego odpłatnego zbycia nie były w przeszłości wykorzystywane przez Wnioskodawczynię w działalności gospodarczej;

* przed planowanym zbyciem Zainteresowana nie czyniła i nie będzie czynić jakichkolwiek nakładów, takich jak np.: uzbrojenie terenu, wykonanie kanalizacji, wytyczanie i podział działek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jak po sprzedaży wymienionej nieruchomości rolnej będzie wyglądać sprawa podatku dochodowego i czy Wnioskodawczyni będzie podlegać pod podatek VAT pomimo, że małżonkowie nie są podatnikami VAT, nie prowadzą działalności gospodarczej, a ziemia jest sklasyfikowana jako grunty rolne.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytanie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług wniosek został załatwiony odrębnymi pismami.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w sytuacji przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży ziemi na zakup innej nieruchomości w ciągu dwóch lat - winna być zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowana nabyła przedmiotowy grunt w 2013 r.

Zatem, dla określenia skutków podatkowych sprzedaży tego gruntu zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Wskazać bowiem należy, że ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Jednakże, po myśli art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowana środki uzyskane z planowanej sprzedaży gruntu zakupionego w 2013 r. zamierza w ciągu dwóch lat wydatkować na nabycie innej nieruchomości. Grunt mający być przedmiotem ewentualnego odpłatnego zbycia nie był w przeszłości wykorzystywany przez Wnioskodawczynię w działalności gospodarczej. Ponadto, przed planowanym zbyciem Zainteresowana nie czyniła i nie będzie czynić jakichkolwiek nakładów na ww. gruncie.

Reasumując, stwierdzić należy, że środki uzyskane z ewentualnej sprzedaży gruntu - które zostaną przeznaczone na nabycie innej nieruchomości - korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać bowiem należy, że - dokonane w terminie dwóch lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie - nabycie nieruchomości stanowić będzie realizację własnego celu mieszkaniowego, co warunkuje zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Tym samym, stanowisko Zainteresowanej w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię - jednego ze współwłaścicieli gruntu, którego sprzedaż jest rozważana, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego ze współwłaścicieli, tj. męża Wnioskodawczyni.

Mąż Zainteresowanej, chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl